BOKEN OM KUDDNÄS
Bland
de egentligen ganska få litterära gårdar vi äger, är
väl Zachris Topelius barndomshem Kuddnäs en av de populäraste.
På grund av sitt läge i en avlägsen landsända är den
inte så livligt besökt av turister som Runebergs hem i Borgå,
men i stället desto ivrigare förevigad i dikten. För den som noggrannare
följt med Zacharias diktning och korrespondens, har Kuddnäs blivit liksom
symbolen för kärleken till hemmet. Denna känsla var ju en av de
centralaste i Topelius produktion. Och den hade sin innersta upprinnelse i släktgården
Kuddnäs, det idylliska stället vid Nykarleby-älven.
Den svärmiska
kärleken till Kuddnäs delas även av skaldens systerson Zachris
Schalin, som gett ut en bok om denna gård, ”Kuddnäs, skalden Z
Topelius forna hemgårds historia”. Det är en lovsång till
den gammaldags familjeidyllen. Bokens sirligt patetiska dedikation är redan
i och för sig fullt stilenlig: ”Det dyra minnet av min mormoder Catharina
Sofia Topelius, född Calamnius, min moder Johanna Sophia Schalin, född
Topelius, och hennes broder Zacharias Topelius, vördade, älskade, tillägnas
tacksamt denna bok”.
I en anmälan av boken skriver R af H i Sv.
Pr. bl.a.: Zachris Schalin har följt Kuddnäs historia ända till
1600-talet. Då var det ett bondehemman och kallas i protokollen Kudnissas,
vilket enligt svensk österbottnisk dialekt tyder på att en av dess
ägare varit på orten känd under namnet Kudd-Niss (eller Nils).
Denne Nils skulle då antingen handlat med ”kuddor” eller anlitats
som djurläkare. eventuellt sysslade han med båda dessa hedervärda
yrken. Det var först skalden, som började kalla Kuddniss för Kuddnäs,
vilket var mer estetiskt enligt hans romantiska smak, trots att det topografiskt
sett var en smula oriktigt.
Hela gården med dess vindar, källare
och uthusbyggnader presenteras helt utförligt både i ord och bild av
Zachris Schalin, som själv tillbringat en del av sin barndom där. Det
hela framstår i samma halvt rosenfärgade vår och sommardagar,
som präglar dikten ”Den eviga
sommaren”.
Alla de vackra orden, kärlek, ömhet, dygd
och godhet, uppoffring, osjälviskt arbete förekommer här
och de få en mening, de äro sanna och betydelsefulla. Man drar kanske
på munnen ibland åt uttryckens sentimentalitet, men samtidigt förstår
man, att allt detta hör saken till. Doktorn, skaldens far, är en man
av ädel resning, en fast och manlig typ, som fortsätter med sin praktik
även sen han blivit lam i benen och som med kärleksfull iver hänger
sig åt det då förtiden mycket besynnerliga intresset, vilket
emellertid skulle skaffa honom ett namn i vårt lands litteraturhistoria,
samlandet av gamla finska folksånger och runor. Han var ju en föregångare
till Lönnroth. Skaldens mor förekommer i Zachris Schalins skildring
både som ung läkarfru och som myndig och beställsam änka
en imponerande, ja nästan monumental figur, omstrålad av det
varma lyriska skimmer som hennes sons hängivna
dikter manat fram kring henne. Härtill kommer skaldens fromma syster,
kusinerna, tanterna, farbröderna, trotjänarinnorna, trädgårdsmästaren,
grannarna. Ett helt myller av personer, som Zachris Schalin kunnat karakterisera
på ett delvis levande sätt. Den, som något är förtrogen
med vårt herrgårdsliv och den lantliga ämbetsmannaklassens miljöer,
inser lätt det allmängiltiga och tidstypiska i dessa skildringar. Denna
Kuddnäs-idyll är inte någon enstaka företeelse. Den representerar
många andra liknande miljöer. En skald har utgått ur dess krets,
därför framstår den klarare, mer poesiomstrålad och pregnantare
än de andra. Skalden har t.ex. i sin dikt ”En
vindskammare” inte bara bevarat doften och stämningen i vindskammaren
på Kuddnäs, utan också i otaliga andra vindskammare i våra
herrgårdar, prästgårdar och ämbetsmannaboställen. |