VIII. SEMINARIETS LÄROPLAN.
I
H. K. M. Nådiga Stadga av den 11 maj 1866 om läroplaner vid seminarier och normalskolor ingå utförliga föreskrifter om timantalet
i varje läroämne vid ett seminarium och om undervisningens syfte. Eleverna i kl. IIII skulle enligt denna stadga ha 48 veckotimmars undervisning
i klass, vartill kom städningsarbete av olika slag; och kl. IV hade 22 veckotimmars undervisning i klass utom övningslektionerna i normalskolan.
Denna
stadga tillämpades ej strikte. Men man var den tiden ej rädd för arbete. Läsåret 18731874 hade de nyintagna eleverna i Nykarleby
seminarium 50 t. i veckan, vilket timantal dock minskades redan hösten 1874, så att kl. I hade 45 t. och kl. II 44 t. i veckan. När läroanstalten
fick alla fyra klasserna, hade lektionsplanen följande utseende:
Lektionsplan för seminariet 1877.
[Tabell som kanske
småningom publiceras.]
Anm: Eleverna i kl. IV hade icke bestämda timmar i slöjd, men förfärdigade
ett s. k. kandidatstycke, som skulle ådagalägga deras skicklighet i självständigt arbete.
Detta
schema följdes sedan under många år med endast små förändringar, som gjordes, då förslag till nya kurser vart
tredje år insändes till skolstyrelsen för vinnande av fastställelse.
Först 19061907 inträffade en förändring,
då trädgårdslära infördes såsom särskilt läroämne med 2 veckotimmar. Därigenom förverkligades
ett önskningsmål, som direktor Z. Schalin vid flere inspektioner uttalat. Tidigare hade nämligen trädgårdsskötseln
bedrivits som praktiskt arbete under ett antal dagar höst och vår, vid sådd och skörd, då eleverna befriats från annat
arbete. Sedermera reglerades undervisningen i trädgårdsskötseln genom skolstyrelsens anvisningar av den 30 dec. 1913,
då till den teoretiska undervisningen kom en två veckors kurs i praktiskt trädgårdsarbete, efter det läsåret avslutats.
I denna kurs deltog blott en klass i sänder. Denna ordning visade sig mycket nyttig och främjade verksamt intresset för trädgårdsskötseln,
men den förblev icke länge gällande.
Lektionsplan för seminariet.
[Tabell som kanske småningom publiceras.]
Seminarierna
råkade ut för ett plötsligt reformarbete, då ryska språket 1916 infördes såsom läroämne och kursen förlängdes
till fem år genom en Nådig Förordning, fastställd i Kejserliga kvarteret den 18 aug. 1916. Eleverna,
som sökt inträde i ett fyrklassigt seminarium, överraskades vid ankomsten till seminariet av underrättelsen, att kursen blivit förlängd
med ett år och att ryska språket införts som läroämne med 5 t. i veckan. Sedermera skulle också 1 t. användas för
genomgående av en repetitionskurs i Rysslands historia på ryska språket. (Flere år före denna förordning eller 19111912
hade särskilda föreskrifter givits om undervisning i Rysslands historia och om den ordning, i vilken undervisningen i Rysslands geografi skulle
bedrivas).
Redan följande år, 1917, ändras läroplanen ånyo till följd av revolutionen samma år. En ny provisorisk
timfördelningsplan fastställes den 17 juli att gälla från början av höstterminen 1917 och genomföres successivt,
så att den 5-åriga kursen blev fullständigt genomförd med läsåret 19201921.
Lektionsplan för
seminariet 19201923.
[Tabell som kanske småningom publiceras.]
(Provisoriska timfördelningsplanen av den 17 juli
1917.)
Anm. 1. Finska, frivilligt ämne utom lektionsplanen, 23 timmar.
Anm. 2. Lektionerna i spelning givas
utom lektionsplanen med 1/41/2 t. i veckan pr elev.
För inträde i seminariet bör sökanden enligt
nu gällande stadganden ha fyllt 17 år före slutet av det kalenderår, varunder han intages, äga sund kroppskonstitution, vara
till sin vandel oförvitlig och inneha kunskaper och färdigheter motsvarande högre folkskolas kurs.
Denna läroplan betecknar icke
blott en kursförlängning utan även en kursförändring i andligt avseende. Antalet religionstimmar minskas från 12 t. till
9 t. i veckan, medan naturkunnighet får ett ökat timantal från 11 t. till 21 t. i veckan. Ekonomisk geografi, utvecklingslära och
lanthushållning bli viktiga läroämnen. Det andra inhemska språket ströks från programmet redan i den ryska förordningen
av 1916, men har vid Nykarleby seminarium bibehållits som frivilligt ämne hittills.
Huru förändringarna under de gångna
åren taga sig ut i detalj, framgår av ovanstående tabeller. Huru länge denna provisoriska timfördelningsplan kommer
att följas, är ovisst; i seminariekommitténs betänkande av 1922 föreslås förlängning av seminariekursen till
6-årig, varför en ny omorganisation är att emotse.
(Inf. 2005-02-07.) |