Den
21 dec. när fartyget, som förde dubbelrevade märssegel i högbrytande sjö, befann sig kl. 5 på Nordsjön (Lat: N=54°5'
Longt: O=1°14,5') kom oväntat en stört sjö från B: B:låringen, och tog bort rundhusen, kajutan, med alla däri varande
inventarier till briggens navigering samt all proviant, som var skämd redan förut av vatten och slog sönder båtarna. Uti mörkret
saknades av manskapet Timmerman Wikman, Matrosen Nylund, Jungmannen Eriksson och Constapeln Jacobsson. Lade briggen sedan i vind för B: B: halsar
och surrade rodret i lä, ty ratt och rorten voro borta. Genast ställdes till pumpen och reparationer vidtogos att täta och spika de för
sjöars inströmmande öppnade ställena då påträffades uti kajutan Constapeln Jacobsson liggande död bland
spillror av bräder och möbler grufligt sönderkrossad i sitt hufvud. Då briggen vände för S: B:-halsar observerades fiskarbåtar
och sattes af folket upp en nödflagg ty vattnet minskade ej i briggen så att vi trodde den skulle sjunka. Flaggen blåste sönder och
någon hjälp erhölls ej ty sjön var för hög; då hissades stagseglet upp och stormärsskoten lades loss för
att få briggen att falla, men bägge gingo genast sönder; fortsatte att segla med förmärsseglet utan kompass och klocka; under
tiden slog storseglet loss och kapades ty det var omöjligt att bärga; skyarna voro mörka, fyllda av blixt och åska.«
»Pröfvade
efter mörkret att klockan var omkring 10 e. m. Då en fiskarbåt syntes, prejades och begärdes av honom lodz. Med stor möda
kunde han förmås att lämna någon hjelp. En man kom ombord och begärde 100 pund för lodsning till Grimsby, men nekades att
gifva så mycket till honom. Slutligen överenskoms vid folkets närvaro om 50 punds ersättning.«
Epilogen till tragedin därute
på Nordsjön söndagen den 21 december 1862 utspelades en vecka senare i Grimsby »där Constapeln Axel Jacobsson från Nykarleby
uti en på orten bruklig kista fördes i land och till närmaste Hotell där han undergick syn af 12 män. På eftermiddagen fördes
han uti likvagn åtföljd af capten och hela besättningen till begravningsplatsen där han först infördes i ett bönehus,
där verser på engelska lästes af en prest, sedan sattes han i graven vilken fylldes, varpå man återvände ombord och satte
upp sedvanlig vakt natten öfver«.
Därpå följande måndag undergick fartyget besiktning av bl. a. sjökaptenerna
A. Snellman och Cannelin från Uleåborg och intogs följande dag i docka.
Den 14 februari voro reparationerna slutförda och briggen
redan på väg genom Kanalen och Gibraltar sund till Cagliari i Italien för att hämta salt.
Sjömanslivet har ju såväl
sina ljusa som mörka sidor. Att i de av mig genomgånga loggböckerna de ljusa sidorna övervägt, får väl närmast
tillskrivas en lycklig slump.
Under 1800 talet hava bl. a. följande Nykarlebyfartyg gått under: galeasen Carl Georg, kapten Johan Kristian
Berger, förlist med man och allt på återresa från Lybeck 29 aug. 1801, skeppet Harmonie, kapten Kristian Wennerholm, gått under
vid Gibraltar 1836 och briggen Paulina, förlist 1838 utanför Norrtälje i Sverige.
Havet är oberäkneligt, lika bedårande
och lockande i sin gunst, som trolöst och grymt i sitt raseri. »Endast den är en verklig sjöman«, skriver Joseph Conrad, »för
vilken havet förlorat alla sina illusioner, men för vilken det oaktat allt bevarat sin tjuskraft oförminskad.« |