Från det gamla Nykarleby
Skeppsbyggeriet
på Alörn.
av
G. Hedström
[Del 6]
Förut är omtalat, huru östra stranden av Alörn från
norr till söder småningom blev kantad med sommarstugor, större
och smärre. Även på udden av Bådan bygdes en sommarstuga
av rådman Sandström (året obekant), som genom stugans
anläggning här, gör det möjligt att även per
landsväg nå staden. En synnerligen bekväm båtväg
till denna villa utgjorde den i förra hälften av 1850 talet
anlagda kanalen, som drogs genom det grunda vattnet mellan Djupsten och
Leppogubben. Denna kanal var så smal, att endast en båt i
sänder kunde passera densamma. Ännu så sent som 1874 var
kanalen, som ofta begagnades av Majniemi borna, fullt trafikabel. Nu är
här överallt fastland.
På Alörn börjar emellertid under 1850 talet skeppsbyggeriet
att åter uppblomstra, sedan det legat nere efter det Djupstensvarvet
upphörde med sin verksamhet. I synnerhet under krigsåren 18541855, rådde i skärgården en ytterst livlig trafik, varvid
dock endast smärre fartyg, ja , till och med öppna båtar
kom till användning. Envar som ägde eller kunde skaffa sig ett
flytetyg, gjorde den lockande och ofta även rätt lönande
färden till det gamla moderlandet. Mer än ett tiotal nya farkoster
av växlande storlek byggdes dessutom enkom för ändamålet,
de flesta i Nykarleby skärgård. Seglatsen härifrån
gjordes vanligen nattetid med Granskärssund som utgångspunkt.
Destinationsorten var Ratan, dit man anlände i morgongryningen. Dessa
färder bidrog sannolikt i sin mån att uppliva intresset för
sjöfarten. Rådmännen M. Sandström och C. W. Sundström
bygger på Alörn skonerten Kiirus , 93 läster, år
1855. Följande år utsköts från Alörns varv
skeppet Alexander, 263 läster, vars redare var C. J. Berger , A.
Hammarin och J. Kerrman. I staden bildades ”Nykarleby varvsbolag”
som får sitt första fartyg, skeppet Alku, 274 läster,
färdigt år 1857. Samma år utskjuts briggen Onni , 129
läster, redare herrarna A. Westlin, J. E . Gellin, J. Häggblom
och C. Blomberg. Både Alku och Onni byggdes på Alörns
varv.
Vid denna tid finns på Alörn landningsbrygga för ångfartyg
nära tullförvaltar Falcks villa. När den blev anlagd är
obekant men av magistratens protokoll för mars 1858 framgår,
att apotekare Malmberg, som var agent för Österbottniska ångfartygsbolaget,
i denna egenskap, anhållit att nära landningsbryggan få
anbringa två diktaler, vilket bifölls. Under de somrar ångfartyg
anlöpte bryggan, hölls ett sommarvärdshus i närheten
av E. J. Gellin. Vid en av de jämförelsevis sällsynta ångbåtsbesöken,
medföljde som passagerare sångaren Broms, och gav vid tillfället
konsert å Alörn i tullförvaltare Falcks sal ett evenemang
i Alörns historia. Stadens totala brand 1858 hade inte märkbart
inflytande på Alölivet och inte heller på skeppsbyggeriet.
Sommaren efter branden utsköts briggen Toimi, 160 läster, redare
O. v. Essen, Frans Hedström och G. M. Hedström. Två år
senare, 1860, blir varvsbolagets andra fartyg, skeppet Toivo, 292 läster,
färdigt. [Märk de finska namnen som i det nationella uppvaknandets
anda gavs fartygen.] Vad denna byggnadsverksamhet betydde för stadens
befolkning inses av, att Toivo utom befälhavaren hade 20 mans besättning,
Alku och Alexander II vardera 16 man. År 1866 bygger varvsbolaget
sitt sista fartyg, nämligen skeppet Usko på 362 läster
och 1873 bygger Nykarleby varvsbolag Zachris Topelius på 133 läster,
det sista fartyg som byggs på Alörn.
Emedan Alövarvet, till följd av den livliga byggnadsverksamheten
i slutet av 1850 talet, var jämt upptaget, byggdes briggen Toimi
på Munkgrundet i Bonäsviken. Den omständigheten blev uppslaget
till en ändring i stadens hamnförhållanden. De större
trafikanterna hade hittills haft var och en sin magasins- och lastageplats
vid åminnet, likaså Keppo såg. Det sågade virket
fördes med häst till åminnet och transporterades sedan
med särskilda slupriggade lastbåtar till Alöfjärd,
där de fartyg som skulle lastas låg till ankars. Transporten
var sålunda både tidsödande och kostsam. O. v. Essen,
dåvarande ägare till Keppo såg, beslöt därför
flytta lastageplatsen till Munkgrundet. Farvattnet från Torsö
redd till nämnda holme blev nu närmare undersökt, och en
farled utprickades mellan Brudholmarna väster om Kråkskär
till Bonäs fjärd. För den nya farledens skull, förlades
en särskild lotsstation på Kubban, där också en
lotsstuga anlades efter det staden genom beslut den 29 febr. 1864 upplåtit
södra hälften av holmen åt lotsverket. De första
lotsarna här blev Simon Söderlund och Nils Rank. |