Väggmålningarna i Brostugan är från 1940-talet. De får nu ge vika när gammalt ska möta nytt, säger Maximus Lassander (närmst kameran). Roberto Söderlund håller med.
Foto: ÖT
Flytande helikopterplattform
planeras på Nykarleby älv
Brostugan i Nykarleby genomgår en oplanerad transformation liksom miljön kring älven. Målet är att locka fler turister.
Roberto Söderlund och Maximus Lassander medger att det är mycket på deras initiativ som Brostugan i Nykarleby får en större uppfräschning än det som tidigare planerats.
Den ursprungliga planen var att förnya köket inför sommarsäsongen, vilket duon också gjort.
Nyheten är att även kafésidan renoveras. I klartext betyder det att målningarna från början av 1940-talet, signerade av konstnären Gunnar Clément, målas över.
– Med ett nytt kök började resten av kaféet se nedgånget ut. Det gick så smidigt att montera in köket att vi renoverar resten av kaféet på samma gång. Nu blir hela kaféet ljust och fräscht. Golvet och taket ändrar vi inte på, säger Lassander.
Den utvidgade renoveringen möjliggörs av en oväntad utbetalning av ett extra coronastöd på 10 000 euro. 7 000 euro gick till en ny logo som framtagits i samarbete med ett lokalt designföretag.
Logon kommer på den vita väggen, eventuellt ackompanjerad av nya målningar.
– Renoveringen markerar början på en ny era för Brostugan. Vi är beredda på att förändringen kan väcka både positiva och negativa känslor, säger Söderlund.
Duon hoppas på ytterligare extra coronastöd. I så fall vill de öppna upp kaféet mot söder och bygga en glasveranda.
– Det kan medföra att vi måste spränga bort en del av berget. Men det sker i så fall först nästa år, säger Lassander.
Den största förändringen kommer ändå vid älven. Duon har planer på en linbana mellan Kraftverksbron och Kyrkbron. Närmare Juthbacka planeras en flytande helikopterplattform.
Varför behövs en helikopterplattform på Nykarleby älv?
– Vi satsar på wow-faktorer. Vi räknar med att Brostugan och allt som byggs upp runtomkring kommer att locka mycket mer turister till Nykarleby. Det är också i linje med stadens strategi. Det viktigaste är förstås att linbanan och plattformen inte ligger för nära varandra. Det måste vi ännu räkna lite på, säger Lassander.
|