Båtvarvet seglar till Oravais – fördubblar volymen innan sommaren
Foto: Jonas Brunnström
Det är trångt om saligheten i Scandi Yachts båtvarv. Med flytten till Oravais mer än fördubblas produktionskapaciteten redan innan sommaren, lovar Mikael Strand, Östen och Kim Karlsson.
I Scandi Yachts båtvarv får de anställda knappt plats bland alla båtar i vardande. Men inte länge till. Om en månad flyttar hela verksamheten och de fjorton anställda till Oravais.
Nytt hem för verksamheten blir den före detta husfabriken i Oravais som nygrundade bolaget EKA Composite håller på att ställa i ordning inför flytten från Nykarleby.
EKA Composite tog över de anställda båtbyggarna i Scandi Yachts i samma veva som Östen Karlsson och Mikael Strand med sina partner och bolag (Scandi Yachts och EKA Agency) slog ihop sina påsar och grundade EKA Composite i höstas. Bolaget ingick strax före nyår ett hyresavtal med Vörå kommun som äger fabriksfastigheten i Oravais.
Det nya bolaget har siktet inställt på att bli den ledande komposittillverkaren i Norden och inte bara för båtindustrin utan också för andra branscher.
– För vår del handlade det om ett intresse att förändra branschen och att utveckla industrin kring själva komposittillverkningen i en mera hållbar riktning, säger Mikael Strand.
Då Strand talar om oss, talar han även för sin partner Henna Forsström, som inte bara varit verksam i båtbranschen de senaste arton åren utan som är född och uppvuxen på pappa Jarmo Kinnunens båtvarv i Karleby. Han var en av grundarna till varvet Finn-Marin och båtmärkena Finnmaster, Grandezza och Husky.
Foto: Jonas Brunnström
I Scandi Yachts hittade Mikael Strand det han sökte, den specialkompetens som den nya komposittillverkaren EKA Composite ska ta till en helt ny nivå.
De senaste åren har paret Forsström och Strand varit verksamma i båtföretaget Axopar.
I Östen Karlsson och familjen Karlssons Scandi Yachts hittade Strand och Forsström den specialkompetens inom komposittillverkning som de sökte.
– Det är här man i dag hittar den ledande produktions- och injektionstekniken som vi ska utveckla tillsammans och ta till nästa nivå, säger Mikael Strand, vd för EKA Composite, på den guidade rundturen bland båtbyggarna i det trånga Nykarlebyvarvet.
Östen Karlsson är också produktionsdirektör i det nya bolaget.
Om en månad fortsätter tillverkningen och monteringen av de högkvalitativa produkterna för de ledande båtmärkena i Oravaisfabriken.
– I tillverkningen fortsätter vi utveckla vacuuminjektionstekniken som bidrar till en ren och modern arbetsmiljö och som minskar produktionens miljöavtryck, säger Strand.
EKA Composit har redan investerat i de senaste verktygen som finns på marknaden för att ytterligare slipa den ergonomiska och funktionella arbetsmiljön för de anställda.
Foto: Jonas Brunnström
Det må vara trångt på varvet men i formen till båten finns gott om plats för båtbyggaren att göra klart för injektionsprocessen. Tekniken förlänger livslängden på båten och ger en fin ytfinish.
Vid sidan av kompositproduktion monteras båtarna till den färdighetsnivå som kunden önskar.
– Vi satsar också på produktutveckling till mera hållbara kompositmaterial, säger Strand.
Dessutom ska produktionsprocesserna trimmas och dokumenteras inför steget till en bredare marknad.
Scandi Yachts, som i huvudsak jobbat som underleverantör till de stora båtföretagen i landet, hade länge varit på jakt efter större fabrikslokaler.
– Trångboddheten har hämmat vår tillväxt och utveckling, säger Östen Karlsson.
På grund av kapacitetsbristen de senaste åren har han tvingats backa givna jobbuppdrag. Men redan om en månad ökar produktionsvolymerna.
Foto: Jonas Brunnström
För far och son Östen och Kim Karlsson betyder flytten till en större fabrikshall ett lyft och fler kunder.
– Innan sommaren räknar vi med att kunna nyanställa tjugo produktionsarbetare och därmed kan vi även ta oss an de kunder som Karlssons hittills varit tvungna att backa, säger Mikael Strand.
25 sökande har visat intresse efter den rekryteringsannons som bolaget delade på sina digitala plattformer för ett par veckor sedan.
EKA Composite går in för en kontrollerad tillväxt, även om arbetsvolymen redan finns. Till sommaren räknar Strand ändå med att ha tjugo nya medarbetare utöver de fjorton som flyttar från Nykarleby.
– Det ser lovande ut och vi fortsätter rekrytera hela våren.
Får man tro Östen Karlsson, som själv bor i Oravais, är också de anställda i Nykarleby pigga på en flytt till Oravais.
– Jag befarade att någon skulle tacka för sig när det blir byte av arbetsplats. Men tvärtom är alla positiva till förändringen och framför allt till en större fabrikshall och en bättre arbetsmiljö.
Även om siktet är inställt på kompositprodukter till andra branscher räknar Mikael Strand med att de kommande två åren helt och hållet ägnas åt båtindustrin.
Foto: Jonas Brunnström
Det är inte bara vd Mikael Strand, produktionsdirektör Östen Karlsson och Kim Karlsson som ser fram emot flytten till Oravais. Även de anställda båtbyggarna som trängs i hallen är positiva till förändringen i det nya bolaget EKA Composite.
– Det är med hjälp av båtindustrin som bolaget bygger sin omsättning som i sin tur ska lägga grunden för att ta oss an andra industribranscher om ett par år, säger Strand.
Som exempel på andra branscher som kommer att behöva olika typer av kompositer och nya material nämner Strand fordons-, gruv-, skogs- och batteriindustrin.
Vad som händer med Scandi Yachts tömda industrihall i Nykarleby är oklart. Några konkreta spekulanter finns inte, och Östen Karlsson vet inte om den ska säljas eller hyras ut.
Foto: Jonas Brunnström
Scandi 42 blev årets segelbåt på Båtmässan 2021. Båten väckte stort intresse även på de flytande båtmässorna i Helsingfors och Köpenhamn. Segelbåten kommer att tillverkas i Oravaisfabriken.
Hur blir det med Scandi Yachts Scandi 42, årets segelbåt på båtmässan i Helsingfors?
– Vi vill naturligtvis tillverka fler Scandi 42. Intresse för båten finns och det är gott om plats även för segelbåtstillverkning i Oravaisfabriken, säger Östen Karlsson.
|