Sägner och historier kring galgbacken I
JT ingick nyligen ett reportage om Galgbacken i Jakobstad, ett minnesmärke
som nu hotas att förstöras genom utgrävning. Galgbacken, ett namn
som lever kvar i många städer och orter i vårt land. I
Nykarleby vid Åminne ligger en vacker, med gamla furor bevuxen kulle, som
allmänt kallas för Galgbacken. Att denna skogsdunge i tiden användes
som avrättningsplats av grova förbrytare är känt och historiskt
bevisat. [Galgbacken fanns på kullen nordost om och på andra sidan
Socklotvägen.] Det var mest rånare och mördare som här fick
sina ådömda straff verkställda, genom halshuggning eller hängning.
Dock har undertecknad trots letande i gamla skrifter och hävder mycket sparsamt
kunnat finna något som behandlat just denna plats och vad som där i
tiden har inträffat. Kanske den del av Nykarleby historia, som ännu
inte utkommit har något att berätta, som ger en mera vidsynt bild av
Galgbacken och dess speciella historia. Men
det finns historier och sägner som äldre människor genom tiden
berättat för sina barn och som sedan gått vidare till deras barn
och barnbarn; sägner som innehåller en hel del sanningar, om de också
till en del förvanskats under årens gång.
För cirka fyrtio år tillbaka i tiden, var det en äldre kvinna
numera avliden som visste berätta för mig att hennes mormor
som sjuårig i sällskap med sin mor varit närvarande vid en avrättning
vid Galgbacken. En hel del folk hade kommit till städes, för avrättningen
var offentlig. Meningen var att det skulle ha avskräckande verkan på
folk att begå brott, eller som det hette: ”Androm till varnagel och
efterrättelse.” Den sjuåriga
flickan hade sett den dödsdömde komma fram till galgen, ledsagad av
en fångvaktare, samt prästen med en bönbok i handen, för
att ge honom den sista trösten, innan han steg upp på falluckan och
fick snaran om halsen. Flickan hade då vänt sig om för att slippa
se det som skedde. Men efter en stund vände hon sig om och såg då
mannen dingla i galgen. Det var en minnesbild som den sedan mogna kvinnan aldrig
glömde. En äldre man berättade
också att han som pojke tillsammans med några andra gossar lekte på
Galgbacken. De hade därvid roat sig med att skrapa bort mossa från
stenar där som antagligen stupstocken i tiden befunnit sig. Under mossan
var stenarna röda och som pojkarna trodde färgade av blod, efter avrättningar.
Men detta kan man betvivla på grund av den långa tid som svunnit hän
från senaste avrättning fram till pojkarnas lek. Men åsynen av
den röda färgen förtog pojkarnas lust att leka vidare i Galgbacken. Att
slita spö Sockenberget som ligger mitt emot det f.d. mejeriet och
där den gamla sockenstugan
i tiden stod, var den plats där man verkställde spöstraff. Här
fanns spöpålen uppe på
berget. Publiken hade bra möjlighet att på nära håll åse
bestraffningen. Spöstraffet var ett straff
som utmättes vid mindre brott eller förseelser, beroende på brottets
art. Straffet kunde bli tio, tjugo, trettio par spö. Fyrtio par torde ha
ansetts som dödsstraff. Den dömde fick ibland välja mellan att
slita spö eller sitta i fängelse. Fastspänd
vid spöpålen och med blottad överkropp lät bödeln, eller
profossen som han även kallades, piskrappen falla på den dömdes
rygg, där för det mesta varje rapp lämnade en blodig strimma efter
sig. Ofta medförde bestraffningen men för återstoden av livet.
I detta sammanhang kan jag nämna om en
sägen som lever kvar i Esse. En historia som min far berättade för
mig redan i sin ungdom: En man hade kommit in i en bondgård där värdinnan
var sysselsatt med bakning. Han hade då bett henne om att få en kaka
bakad åt sig. För att känna igen kakan efter gräddningen
hade han tagit bodnyckeln, som hängde på väggen och märkt
kakan med denna. Men det låg en baktanke bakom det hela. Mannen hade nu
en mall att tillverka en likadan nyckel åt sig. En
dag när bonden kom in i sin sädesbod, så var nästan all hans
råg borta. Vem som låg bakom stölden hade han ingen aning om.
Bonden måste nu ut i byarna för att köpa ny råg. Han hade
tur att träffa en man som hade råg att sälja. Efter en tid hamnade
samma man fast för ett brott som han hade begått. Vid förhöret
erkände han att det var han som stulit bondens råg. Med den nyckel
som han låtit laga efter mall han hade på brödkakan, hade han
tagit sig in i bondens sädesbod och bortfört rågen. Och som han
sade: ”Bonden var glad när han fick köpa tillbaka sin egen råg.”
Mannen blev dömd att slita tjugo par spö. Men han var en slug typ. Han
hade sin hustru att gnida in ryggen med en salva, så att buden blev hård
och okänslig. Detta hade som resultat att när straffet verkställdes
så bet inte spörappen på huden. När bestraffningen var över
och mannen lösgjordes från spöpålen så yttrade han:
”Gud vare tack för alla dagar och för den här dagen också”.
Profossen blev då arg och ville ge honom tjugo par till, men det tillät
inte lagen. En trovärdig person berättade
för mig om en mansperson som i tiden hade gjort sig skyldig till inbrott
och stöld. Mannen som var hemma från en av byarna i Munsala hade blivit
dömd till spöstraff som verkställdes på Sockenberget. Efter
den betan blev han aldrig fullt återställd, utan fick bära på
men för hela återstoden av livet. Galgbacken av idag
I södra ändan av Galgbacken där man har en vid och vacker
utsikt mot älven finner vi i dag ett egnahem, som tillhör familjen
Odd Övergaard. En liten bit därifrån ligger hans stuteri Åminne
Stall. Då jag frågar Odd om han inte haft något besök av
osaliga andar eller spöken, så svarar han bestämt: ”Nej,
något sådant har jag nog inte sett till.” Men så har det
ju nu också förflutit så lång tid att de troligen har kommit
av sig och lagt sig till ro. För enligt en äldre pensionerad lektor
så torde den sista avrättningen ha ägt rum någon gång
på 1820-talet. Själv har jag
suttit där inne mellan tallarna och mediterat över mänsklighetens
kanske oöverlagda grymheter som medfört mycket lidande. Jag har frågat
mig om allt detta har varit nödvändigt. Något svar har jag inte
fått. Kanske är Galgbacken värd
att bevaras intakt. Kanske det t.o.m. borde finnas en skylt där som nämner
om vad som där i tiden har utspelats, men som nutida människor glömt
bort. Kanske det är bäst så. |