Heselius’ kvarn
blir elverkstad
Socklotföretaget Eltre flyttar till Nykarleby centrum. Företaget har köpt den gamla kvarnen som ståt oanvänd sedan 1974. Kvarnens nedre våning skall bli verkstadsutrymmen medan kontor och socialutrymmen inreds i den övre våningen. Kort sagt skall hela Eltres verksamhet flyttas till kvarnen.
— Kunderna har haft svårt att hitta oss i Socklot, säger de tre Eltre-innehavarna Kent Wikblad, Frits Olaussen och Kjell Henriksson. Dessutom blev det för trångt i uthuset där vi verkade.
— Något bättre läge än kvarnen kunde vi inte få, säger de. Inte ens vid torget skulle vara bättre. Kvarnen ligger ju alldeles vid vägen till Jakobstad och det lämpar sig bra för vår verksamhetsform.
Hittills har Eltre haft verkstad i uthuset hemma hos Wikblads i Socklot. Uthuset har nu blivit för trångt. Verksamheten har varit splittrad då kontoret funnits på annan plats i byn. Men också läget talade för en flyttning. Kunderna har också haft svårt att hitta rätt.
Kvarnen som ynglingarna nu börjat renovera byggdes efter kriget åren 1946—47. Sedan kvarnen lades ner har huset stått tomt. Ibland har det använts till lager. Innan Eltre kunde köpa kvarnen av Heselius sterbhus måste man först bilda en tomt av området där kvarnen står.
— Vi fick inte köpa ett hus som inte stod på någon tomt, säger Kjell Henriksson. Kvarnen har tidigare stått där den stått utan att ha egen tomt. Vi hyr nu tomten av staden.
Husköpet blev klart i början av september. Sedan dess har de tömt kvarnen på dess inventarier och röjt upp i största allmänhet. Det mesta som man rivit ut huggs upp till ved. Kent Wikblad berättar att han kört bort ca 14 traktorlass ned bråte. Ännu ligger gamla maskiner och kvarnstenar spridda runt omkring kvarnen.
[Var nyfiken på vad som hände med dem, så jag kollade med Frits Olaussen: Kvarnstenarna som fanns kvar var alla gjutna betongstenar som ingen ville ta tillvara så de är nedgrävda under golvet som fyllning.]
På frågan hur mycket de beräknar satsa i projektet lyder svaren:
— Själ och hjärta, säger Henriksson.
— Ca 300.000 mk, säger Wikblad.
— Plus all vår fritid, säger Olaussen.
De räknar med att ha verksamheten igång i kvarnen i nästa vår. Det mesta av renoveringsarbetet stå de själva för. Hittills har de tömt s.g.s. hela huset på de konstruktioner som uppförts för kvarnens behov. En dörröppning har gjorts mot söder, genom den ska man ta in de största maskinerna. Nästa arbetsskede är att gjuta ett nytt golv i huset.
Trots att kvarnens fasad ser sliten ut är huset i gott skick. Några takplattor saknas vilket gjort att mellantaket ruttnat på ett ställe. Men ruttet trä finns bara på det stället.
Nykarleby kvarn — Heselius, står det fortfarande på kvarnen vid utfarten av Nykarleby. Kvarnen har köpts av de tre ynglingarna fr.v. Kent Wikblad, Frits Olaussen och Kjell Henriksson som bildar företaget Eltre. Huset skall renoveras för att bilda ny verksamhetspunkt för företaget.
Reparerar
elmotorer
Eltre sysslar främst med reparation av elmotorer. Som sina främsta kunder har företaget foderköken och försäkringsbolag. Också privatpersoner anlitar Eltre som reparatör av hushållsmaskiner. De flesta kunderna finns i Nykarleby med omnejd men företaget har kunder ända från Särkimo. Konkurrenterna finns i Jakobstad.
Vi reparerar inte underhållningselektronik, säger Wikblad. I så fall skulle vi behöva ta in ny arbetskraft som är specialiserad på det området.
Eltre bildades för ca 2,5 år sedan då de tre (därav också namnet Eltre) killarna blev utexaminerade från skolan.
— När vi började trodde vi att branschen skulle vara säsongsbetonad, säger Frits Olaussen. Men hittills har vi inte sett av någon lågsäsong.
Att det finns arbete hela tiden beror på att olika yrkesgrupper har sin högsäsong på olika tider. Nu skördar lantbrukarna och då är de i behov av sädestorkar. Sedan tar pälsningssäsongen vid. Efter pälsningssäsongen går foderköken igenom sina maskiner. Så fortlöper året.
Detta leder till att det är bråttom att få motorerna reparerade då de går sönder. En tid körd Eltre med dejourering men det har man slutat med. Men man ställer fortfarande upp på kvällstid.
— Vi strävar till att vara snabba och förmånliga, säger Kjell Henriksson.
|