Nykarleby skall få asfalterade genomfartsvägar. I höst inleds grundningsarbetena på östra Esplanadgatan och sedan asfalteras den nästa sommar. Permanentbeläggningen kommer att ske i etapper varje sommar. Den första etappen blir 700 m. I årets budget är 70.000 mk reserverat för sådana arbeten.
[Grundläggning inför asfaltering av dåvarande Östra Esplanadgatan vid nuvarande Stadshuset den 19 september 1965. Rundkiosken till vänster i esplanaden. Magnus Frostdahl meddelade att det är Erik ”Bomba” Ahlströms fyrhjulsdrivna Volvo Viking YB-144. Pentti Sjögrens bandschaktare från Evijärvi. Liljedahls affärshus till höger och Nykarleby Båtvarvs båtutställning i högerkant. GULF-skylten i fjärran. Allra längst bort Köttkontrollens skärmtak. Förstoring. Fler fordon.
Från
finna.fi, ÖTA 112 Rafael Olins fotosamling.]
Detta är bara ett av de många projekt som nytillträdde stadsbyggmästaren Nils Levlin kommer att få brottas med. Men inte heller nu saknar han arbete.
— Just nu bygger vi en ny gata på Frill, Gatan blir 200 m lång och förenar Gustav Adolfsgatan med Jakobstadsvägen strax norrom köttkontrollen. Enligt ett kommittébeslut skall den nya gatans namn bli Jöns Drakes väg.
I samband med utbyggandet av vatten och avloppsnätet på Källbacken så skarvar man också i gamla gator. Källbacksgatan blir 50 meter längre och senare skall också Borgaregatan eventuellt förlängas.
— Vatten- och avloppsnätet förlängs med 400 m i år, berättar byggm. Levlin. Det som närmast ligger i hågen är att försöka få ett ringmatningssystem, d.v.s om en läcka uppstår på vattenledningen så skall konsumenten ändå få vatten från ”ringens” andra del. Vatten- och avloppsnätet kommer sedan att årligen förlängas så långt de anslagna medlen räcker. I år är anslagets storlek 60.000 mk.
Nils Levlin, Nykarlebys nya stadsbyggmästare.
En utbyggnad av kraftverket har också länge varit aktuell. I sommar skall sista mötet om koncessionen hållas och efter det så kan projekteringen komma i gång, men redan nu är alla avvägningsundersökningar klara.
Byggmästare Nils Levlin är född i Nykarleby. Han utdimitterades från Vasa tekniska skolas väg- och vattenbyggnads linje 1952. Han har varit byggmästare då kraftverken byggdes i Herrfors, Kållby och Värnå i Esse. År 1957 anställdes han vid ingenjörsbyrån Consulting i Helsingfors. På uppdrag av Consulting var han byggnadskontrollör vid vattentornbygget och han har också utfört avvägningsarbeten för det planerade nya kraftverket i älven [och var kontrollant när det byggdes 1983–84]. Från och med juni är han anställd av Nykarleby stad.
Det fordras mycket av en stadsbyggmästare i Nykarleby. Enligt en lista som uppgjorts av stadsstyrelsen omfattar arbetet 28 olika punkter, bl. a. att vara Arava-inspektör, stadens byggnadsinspektör och vad stadsstyrelsen därutöver bestämmer.
Arbete finns, kanske också för ett biträde. |