Hans von Schantz
Seminariedirektorn som fostrade
en lärargeneration till folkbildare
Hans von Schantz. |
I det stora program vår folkskolas fader, Uno
Cynaeus, uppgjorde ingick även detaljerade förslag för
hur lärarutbildningen skulle utformas. Till sina huvuddelar blev
detta bestående i hundra år. Han hade tänkt sig ett enda
seminarium för Svenskfinland och detta skulle vara gemensamt för
kvinnor och män.
Efter en lång dragkamp blev det dock två. Det kvinnliga förlades
till Ekenäs och det manliga till Nykarleby. Vartdera underlydde skolöverstyrelsen.
Det lokala ansvaret handhades av ett lärarkollegium med en direktor
som ordförande. Han var utrustad med stora fullmakter och hade ett
ansenligt ansvarsområde. Kollegiet bestod av åtta lektorer.
Därutöver fanns det skilda verkmästare för trä-
och metallarbete samt en trädgårdsmästare.
För att vinna inträde i seminarium krävde stadgandet att
”sökanden hade fyllt sitt adertonde åldersår, var
till Herrens heliga nattvard admitterad, ägde en sund kroppskonstitution
och oförvitlig vandel samt nödiga kunskaper och färdigheter”.
Den som efter ingående förhör blev antagen som elev skulle
hållas på en terminsprövotid. Lärarkollegiet prövade
sedan lämpligheten.
Till direktors uppgift hörde att tillse att ordning och skick ofelbart
rådde vid läroinrättningen. Såväl lärare
som elever och tjänstefolk var under hans uppsikt. Tydliga regler
bestämde angående åtgärder och straff vid förseelser.
Under Nykarleby seminariums 97-åriga tillvaro verkade hela åtta
ordinarie direktorer. Den längsta tjänstetiden räknar vi
för Hans Fredrik von Schantz, hela 29 år, 1939+1968. Han var
född 1903 i Helsingfors, var teol.lic. då han blev antagen
som direktor i Nykarleby. Därförinnan hade han verkat vid olika
läroverk i Hfrs. Som medtävlare till tjänsten hade han
ingen mindre än Gösta Cavonius, som dock blev distanserad i
undervisningsprovet.
Vid sidan om tjänsten var von Schantz engagerad i församlingens
förvaltning, i stadsfullmäktige och i den kooperativa rörelsen.
För sina pedagogiska insatser erhöll han undervisningsrådstitel
1967. Han blev hedersdoktor vid Åbo Akademi 1978. Han avled redan
följande år.
För Hans von Schantz var dock seminariet det väsentliga. Från
sin bostad i residenshusets andra våning kunde han följa praktiskt
taget allt som hände på området. Livet i internatet (”Knarken”)
var under hans synnerliga hägn. Där fick burkarna lära
sig nästan allt, som ansågs viktigt för en blivande folkfostrare.
Hålla ordning i skåpen med alla byglar svängda i samma
riktning. Bokhyllorna prydliga. Sängarna med dagtäcken av pepitatyg,
militäriskt bäddade. ”Kom ihåg pojkar, att ordning
är arbetets hävstång!” Torka fötterna! Blanka
skorna! Hälsa artigt och lyft hatten för den du möter!
Ja, mycken uppmärksamhet ägnades åt belevenheten. Och
det har envar haft nytta av senare. Var punktliga! Kom inte för sent
hem på kvällen! Hade någon varit försumlig så
kunde genast efter morgonbönen vankas en inte alltid så trevlig
anmärkning inför allt folket.
Största delen av ynglingarna kom från Österbotten, omkring
60 procent i genomsnitt. De hade kanske inte så stor världsvana
och behövde tillägna sig den. På de högre klasserna
var grundutbildningen rätt varierande. Elever med folkskola, mellanskola
och studentexamen kämpade s.a.s. i samma kategori. Schantzen gav
ibland uttryck åt att den förstnämnda gruppen tillhörde
hans favoriter. Det var kanske taktiskt eller tänkt som uppmuntran.
Faktum var väl att de fick kämpa hårdast för att
hänga med.
På 40- och 50-talen var det många som kom direkt från
kriget till studierna. De kunde vara rätt obstinata och för
sina lärare säkert ofta självrådiga. Mången
tyckte att direktor var väl despotisk. Det gick så långt
att man försökte få honom avsatt. Skolstyrelsen fick ta
emot klagomål och sände Gösta Cavonius att medla fred,
vilket han även lyckades med.
Som skolledare var von Schantz utan tvivel en toppenkraft. Särskilt
då som organisatör. Ingenting lämnades åt slumpen.
Allt kom han ihåg. Han hade sin lilla svarta med i fickan överallt
och i den fanns en noggrann lista över allt väsentligt. Under
kriget hade byggnaderna farit illa av militärens framfart. Men snart
var det lagat och förbättrat.
Då seminarielärarna från hela landet hade möte
i Nykarleby en gång på 50-talet uttryckte många rektorer
förvåning över hur väl allt var ansat och skött.
Parken och trädgården var ju den tiden ett mönster, som
man förundrades över.
Inventarierna vårdades på allt sätt av de anställda
tjänsteandarna. Allt, in till minsta pryl i verkstaden, var katalogiserat.
Jag minns att lektor Forssander en gång var litet irriterad. Han
hade behövt smalfilmsapparaten för en film från en ambassad.
”Den har inte ännu blivit katalogiserad, fastän den funnits
i två år. Vi får därför inte använda
den”, var hans syrliga kommentar.
Vår direktor var även en framstående lärare. Hans
ämnen var religion, kyrkohistoria och finska. Senare även psykologi.
I samband med sin undervisning gav han även en hel del pedagogiska
vinkar och tips. I början av 50-talet hade han just gett ut sin religionsbok
för folkskolan. Den var före sin tid på många sätt
ett mönster bl.a. genom de kartor, planscher och arbetsuppgifter
den innehöll. Undervisningen i religion var känslig bl.a. för
att rätt många studerande inte gillade de liberalteologiska
förklaringar, som ibland serverades. Det kunde gälla t.ex. de
tolkningar v. Schantz gav till en del underberättelser. Spännande
diskussioner kunde uppstå.
Ibland kunde vindarna blåsa rätt starkt i elevkåren.
Det hände någon gång att man gick i opposition mot någon
elevavvisning. Även vitsordsgivningen kritiserades. Sådant
händer alltid i skolor. En och annan lärare hade benägenhet
att komma för sent till sina lektioner. Då gick ett påbud
ut, att läraren skulle antecknas försenad, ifall han inte fanns
på plats tio min. efter ringningen. Korsström kom ibland försenad.
Vid ett tillfälle röt han till dejouren: ”Varför har
ni inte skrivit upp mej?” Varpå Söderling replikerade
i skämtsam ton ”Nå, vi är nu int så stränga
nu i början!”.
Vår direktor kunde nog förstå skämt.
En historia här. En grannfru sände sin son till fru Karin von S.
för att låna ett speciellt kokkärl. Väl uppkommen
i trappan tryckte gossen på klockan och väntade att dörren
skulle öppnas. Han blev alldeles till sej, när husets herre
plötsligt står i dörren. Gossen överraskad: ”Hej!
Är mamm diin heim naa? Direktorn fick sig ett hjärtligt skratt.
I samma trappa hade även mången seminarist stått på
darrande ben och önskat ett saligt slut på besöket.
De sista åren av v. Schantz tjänstetid upptogs av byggverksamhet.
Men ej heller så litet av kampen om seminariets framtid. Här
gällde det kamp mot väderkvarnar. Det gjorde att den annars
stridbare direktorn började svikta i övertygelsen och kamplusten.
Somliga har ansett att hans insats blev något ambivalent. Till för
sitt uttalande för Vasa under femtitalet blev han kraftigt klandrad.
Efter en seg strid mellan de båda seminarieorterna tog Österbotten
dock hem spelet och Lärarhögskolan förlades till Vasa.
När man hör omdömen av tidigare elever långt senare,
så är de mestadels rätt positiva. Visst var han fordrande
och ibland onödigt skarp. Men visst lärde vi oss mycket av honom
och hans inrättning. Våra bygder har haft stort gagn av den
gamla folkskollärarkåren. Många finns än på
höga poster i skolvärlden. De har eldats av orden i en jubileumskantat.
”Bröder, till en ädel gärning har vi livets krafter
vigt.” |