Cygnaeus, Uno (f. 12/10 1810 Thus, d.
2/1 1888 Hfrs), skolman, ”folkskolans fader i Finland”, kusin till Fredrik C. Han blev fil.mag. 1836, prästvigdes följande år och tog 1839 anställning i rysk-amerikanska handelskompaniet,
varefter han under fem år verkade som präst på ön Sitka utanför Alaska. Efter återkomsten var C. verksam i St Petersburg
bl.a. som föreståndare för St Marie finska församlings skola 184658. Denna tid blev mycket betydelsefull för hans egen pedagogiska
utveckling. Sedan kejsar Alexander II 1856 uppmanat senaten att framlägga förslag till organisation av skolor för folkbildningen inom kommunerna
på landet, avgav domkapitlen sina utlåtanden i ärendet. Enskilda medborgare bereddes möjlighet att uttala sig om dem, och C. utnyttjade
tillfället och framlade egna förslag. Han påvisade att domkapitlen hade uppfattat folkskolans ändamål alldeles skevt och ensidigt,
då de blott velat göra den till en förberedande anstalt för skriftskolan. I stället borde den ge folket allmän medborgerlig
bildning. Ett väl utrustat lärarseminarium borde grundas. Skolor borde inrättas också för flickor och inte enbart för gossar.
C:s förslag skilde sig så påtagligt från alla övriga insända utlåtanden att han erhöll i uppdrag att som statsstipendiat
inhämta kunskap om folkbildningens ståndpunkt i andra länder och därefter avge betänkande i ärendet.
C. företog
en europeisk studieresa, som räckte ett drygt år, och utarbetade efter hemkomsten sina Förslag rörande Folkskoleväsendet i Finland,
som utkom av trycket 1861. Dessa förslag omfattade upprättande av ett seminarium i Jyväskylä jämte s.k. normalskolor, en barnkrubba
och barnträdgård. På landet skulle inrättas byskolor och sockenskolor och i städerna stadsskolor rör både flickor
och gossar.
Sedan en granskningskommitté ytterligare förbättrat C:s förslag, utfärdades på grundvalen av dem Finlands
första folkskolförordning den 11 maj 1866. Redan 1863 hade ett seminarium för utbildning av folkskollärare och -lärarinnor upprättats
i Jyväskylä och C. hade utsetts att leda det.
När överstyrelsen för skolväsendet i Finland grundades, blev C. medlem
av denna. Han var överinspektor för folkskolorna 187088. I denna tjänst blev hans främsta uppgift att organisera folkskolväsendet
och att grunda nya skolor.
C. hade inte själv fått pedagogisk utbildning, men han hade i många år verkat som lärare och
under sin verksamhet på Sitka och i St Petersburg kommit till insikt om vilken utomordentlig betydelse en förbättrad folkbildning hade för
ett folk. Därför satte han den allmänt medborgerliga bildningen främst på sitt pedagogiska reformprogram och därför
yrkade han på att skolan skulle skiljas från kyrkan. Även såtillvida var han framsynt att han krävde en gedigen lärarutbildning
och kämpade för kvinnans rätt till utbildning jämsides med mannen och att han i folkskolans läroprogram beaktade handarbetet och
den fysiska fostran. C. hedrades 1877 med doktorsvärdighet h.c. vid Uppsala universitet. (G.F. Lönnbeck, U. C., 1910; A. Halila, Suomen
kansakoululaitoksen historia I, 1949; E. Aurola, Uno Cygnaeus kasvatuksen historia tutkimuskohteena, Kansakoulu 18661966, 1966)
G.C.
|