Litografi |
Litografi
(af grek. li'thos, sten, och gra'fein, skrifva), konsten att medelst aftryck
från en stenskifva mångfaldiga teckningar eller skrift; det
genom detta förfaringssätt frambragta resultatet. Litografien
l. stentrycket uppfanns 1798 af Alois Senefelder (f. 1771 i Prag, d. 1834).
Det är baseradt på förhållandet, att fett och vatten
ej blanda sig med hvarandra. Om en teckning framställes med ett fett
ämne på en torr s. k. l i t o g r a f i s k
s t e n (se d. o.), intränger fettet i stenens
porer och kvarhålles energiskt af densamma. Behandlas den sedan
med vatten, "fuktas", intränger vattnet endast på
de icke feta ställena, de feta ställena däremot stöta
vattnet ifrån sig. Vid invalsning med fet färg taga endast
de ställen färg, som förut icke upptagit vatten. Efter
infärgningen får stenen i kontakt med ett papper passera tryckpressen,
hvarvid färgen afges åt papperet och ett aftryck erhålles.
För hvarje nytt aftryck upprepas fuktning och invalsning. Under det
att vid t. ex. träsnittet de färgtagande och färgafgifvande
ställena ligga upphöjda, vid koppartrycket fördjupade,
ligga, vid den egentliga litografien, de färgtagande och färgafgifvande
ställena i samma plan som de icke färgtagande partierna. Litografien
tillhör den grupp af grafiska reproduktionsförfaranden (jfr
Grafisk konst), som kallas flacktryckförfaranden och är typisk
för denna grupp. De egentliga litografiska förfarandena kunna
uppdelas i direkta och indirekta. Till de förra höra de förfaranden,
vid hvilka teckningen med l i t o g r a f i s k
t u s c h
eller k r i t a
(se dessa ord) utföres bakvänd direkt på stenytan. Framställes
teckningen med tusch, måste stenytan vara mycket finslipad och teckningen
utföras medelst penna, pensel eller dragstift. För kritteckning
finslipas först stenen och "kornas" därpå genom
afrifning med fin sand. Kornigheten gör maneret mjukare och möjliggör
bättre återgifvande af tonvärden och öfvergångar.
Utförd med skicklighet och konstnärlighet, kan den litografiska
kritteckningen lämna synnerligen vackra resultat. Ett liknande förfarande är den s. k. autografien (se d. o.), som ofta användes, då det är fråga om att mångfaldiga handskrifter. Skriften utföres på papper med s. k. autografiskt eller l i t o g r a f i s k t b l ä c k (se d. o.), i hvilket fett ingår som väsentlig beståndsdel, och genom pressning bringas papperet i kontakt med stenen, hvarvid den feta skriften öfverföres på denna. Har man på ett eller annat sätt anbringat den feta bilden på stenen, måste densamma "etsas", innan stenen är färdig för tryckning. Denna etsning har emellertid icke, som vid de egentliga etsningsförfarandena, till uppgift att åstadkomma någon relief, utan åsyftar att öka stenens porositet på de ställen, som ej äro täckta af bilden och därmed stenens förmåga att uppsuga och kvarhålla vatten. Etsningen sker med en med salpetersyra svagt surgjord lösning af gummi arabicum. Gummit intränger i stenens porer och bidrar i hög grad att hålla de icke tecknade partierna rena, d.v.s. hindra dem att taga färg. För tryckningen användas speciellt konstruerade litografiska tryckpressar (se d. o.). För mindre upplagor och för öfvertryck användes handpress, vid hvilken fuktning, invalsning etc. sker för hand, vid snällpresstryck ske dessa manipulationer automatiskt. En litografisk snällpress kan lämna 4-5,000 aftryck per dag. Stengravyren skiljer sig väsentligt från den egentliga litografien och är till sin princip besläktad med kopparsticket, men den litografiska stenen ersätter här kopparplåten. För stengravyr användas; de hårdaste och finaste stenarna. Stenen slipas, behandlas med oxalsyra och finpoleras, hvarefter teckningen med gravernål, eller, i speciella gravermaskiner, medelst diamantspets, inristas i stenen. Stenen kan äfven, som vid kopparsticket (se Kopparstick och Koppartryck), förses med etsgrund och etsas; i detta fall är det fråga om ett verkligt etsningsförfarande. Infärgning och tryckning ske enligt samma principer som vid koppartrycket. Vid kromolitografien l. färglitografien (jfr Färggravyr) framställas flera tryckstenar, hvar och en motsvarande en bestämd färg, och de resp. färgerna tryckas på eller vid hvarandra, så att den åsyftade koloriten erhålles. Färglitografien har mycket stor användning för framställning af kartor, etiketter, industriellt tryck etc.; äfven för framställning af de bekanta s. k. oljetrycken eller oljefärgstrycken användes detta förfarande. Stundom användas ända till 20-25 olika färgstenar för att åstadkomma åsyftad effekt. Som exempel på färglitografi kan hänvisas till de kartor i färger, som finnas i Nordisk familjebok, samt till pl. vid art,: Andfåglar, Bär, Dräkt, Höns, Keramik m. fl. Färglitografien utföres på så sätt, att konturteckningen med fettfri färg, "klatsch tryck", öfverföres på lika antal stenar, som man önskar färgstenar,: De partier af teckningen, som motsvara en viss färg, behandlas med litografisk tusch eller krita och tryckas sedan med motsvarande färg, på detta aftryck tryckes nästa färg o. s. v. Passningen åstadkommes genom uppnålning efter särskilda passmärken, som anbringas i konturteckningens kanter och utmärkas på hvarje färgsten. Litografien, i synnerhet kritmaneret, användes på sin tid
i stor utsträckning för att återge den äldre eller
samtida målarkonstens alster och intog under 1800-talets förra
hälft en afgjordt förhärskande ställning på
den grafiska konstens område. Så i Pilotys stora galleriverk
öfver samlingarna i Münchens pinakotek, så i det utmärkta
s. k. Boisseréeska galleriverket med afbildningar af gammaltyska
och gammalflandriska målningar, så i Hanfstängels Dresdengalleri.
I Frankrike däremot upptogs den nya tekniken af konstnärerna
som ett medel att utföra originalkompositioner, således på
ett sätt, som är jämförligt med de äldre målaretsningarna
(Vernet, Gericault, Charlet, Delacroix, Raffet, Gavami, Daumier, Carriere,
Toulouse-Lautrec och många andra). De i Tyskland och Frankrike gifna
föredömena följdes sedermera på andra håll,
och äfven i Sverige ha ur den litografiska pressen framgått
både återgifningar af målningar och ej få originalkompositioner
(J. Cardon, se pl. II, Billmark, pl. l, Hj. Mörner, Södermark,
Troili, Tollin, Wahlbom, O. Anderson, pI. l, R. Widing, Karl Larsson,
E. Norlindh m. fl.).
Litografisk kalksten. Se Litografisk sten.
|