Firman, där man inte hinner ta semester

Arbetsglädje och framåtanda hos Bröder Gyllenberg.


Semestervädret har hunnit till för alla denna sommar, men det finns ställen där man, det sköna vädret till trots, inte hunnit ta sig allt för många pauser. Bröder Gyllenbergs verkstad i Forsby är ett sådant ställe och man far inte storligen vilse, då man säger att semestern har förorsakat en stor del av brådskan, andra människors semester nämligen.

En viktig del av produktionen består nämligen av utombordsmotorer och de är väl semesterbetonade i rätt hög grad. Men mångt och mycket annat står också på tillverkningsprogrammet i denna verkstad, som på några år vuxit till en industri med mångmiljoners omsättning, 140 anställda och lönelistor på 2½ milj. mk i månaden.

En anhopning rätt så litet imponerande byggnader syns invid vägen i Forsby och någon enstaka arbetare skymtar, men imponerad blir man egentligen först när man tar sig en närmare titt innanför vägarna. Där trängs svarvar och verktygsmaskiner i mängd, grejor som man kan arbeta med, säger en svarvare med fyra år bakom sig på en av Sveriges mest välutrustade verkstäder. Där blixtrar svetslågor, där slamrar pneumatiska verktyg. Där biter sågen i axelstål av väldiga dimensioner, samtidigt som skickliga precisionsarbetare filar och mäter vid sin bänk.

I gjuteriet puttrar en silvervälling av lättmetall, som snart fyller gjutformarna, fräsande och luktande. Men de formarna har klappats ihop både av skickliga händer och prima maskiner, där precision och varsamhet går hand i hand med kraft och erfarenhet. Ur den svarta bädden kommer de mest konstfärdiga, mattglänsande delar, stativ till utombordsmotorer, cylindrar, kannor [= kolvar] o.s.v.

Nere på gården sammansätts utombordsmotorerna med fart och precision. Slipare med andningsmask och skyddsglasögon låter ändlösa slipband finputsa, sprutmålarna gör ytan ännu förnämligare och hopsättarna pillrar ihop förgasare, magneter och allt vad det må heta, tills slutligen de färdiga motorerna radas upp på en lång bock i utprovarens arbetsrum. Han tittar litet om motorn, fyller bränsle i den och slänger den med ett vant handgrepp i provtanken. Några vridningar på skruvarna och motorn är fastspänd på den ersättning för båtens akterbord, som provtanken har. Välgjort är arbetet tydligen, eftersom en knyck i startsnöret är allt vad som fordras, för att motorn skall börja puttra på. Men utprovaren nöjer sig inte ändå. Skruvmejseln skall fram och ett eller annat precisionsjusteras ännu tills örat godkänner puttret. Motorerna går i en lång rad i provtanken och först efter en tids provkörning lyftes de över i följande rum, där slutputsningen och inpackningen sker. En serie på 2,000 st. är under arbete som bäst och bra går det undan, det är nämligen inte den första serien, så man börjar ha vanan inne i fråga om arbetsfinesser.

Som tidigare sagts är inte utombordsmotorerna ensamma på tillverkningsprogrammet, de får förresten en större bror snart; mjölkningsmaskiner, vagnar, kärraxlar, delar till tellmaskiner o.s.v. trängs om utrymmet. Bröderna Gyllenberg vet att det är trångt och har klart för sig att det åter en gång måste byggas till, vilken gång i ordningen det blir kan de knappast hålla reda på Trängsel och utvidgning, ny trängsel och ny utvidgning har varit de driftiga brödernas ständiga bekymmer.

Men forsbyborna och många andra med dem gläder sig över utvidgningarna. Regelbundet och välavlönat arbete är livets a och o. Och dessutom verkar arbetarna trivas på ”Gyllenbergs”.

Varken arbetare eller förmän bryr sig om någon minut hit eller dit. Arbetet skall göras och det skall göras utan fusk eller söl, det är verkstadens paroll, men snokande förmän och skrikande basar behöver man inte. Man arbetar som en fri människa, får intresse för sitt jobb och gör det ordentligt.

Väl sörjer bröderna också för utspisningen. Verkstadens matsal serverar goda och rejäla mål, som man kan arbeta på och kaffet ryker väldoftande i kopparna under kaffepausen. Många av arbetarna har långt hem och uppskattar högeligen både maten o. kaffet och i matsalen finns ingen rangskillnad. Där sitter arbetare och förmän, ägare och kontorister vid samma bord, småpratar kamratligt och låter sig maten väl smaka.

En industri, som drives efter sådana riktlinjer, bör ha framtiden för sig bland österbottningar. Och allt tyder på att Bröder Gyllenberg är en firma med framtiden för sig, vilket ingalunda betyder att firman inte redan nu vore något att räkna med. Tvärtom, dess betydelse är uppenbar för byn, kommunen och nejden, men man vågar med fog hoppas på att denna betydelse inom en snar framtid skall bli ännu mera påtaglig.



Österbottniska Posten nr 34 den 26 augusti 1955.
Fick tidningen av Stig Haglund. Nedanstående bilder av Aldell-motorer från Nykarleby museum.



Förstoring.


 

 

Aldell A-2C. Förstoring.

 

Reklamblad för Aldell A-2C. ”Som erhålles fritt” – Fortfarande tio år efter krigsslutet var det bristtider i landet och vissa varor fick man endast på licens. Förstoring.



Läs mer:
Trots att allt här såg så ljust ut konkursade firman drygt två år senare:
Gyllenbergs fabriker av Erik Bick.
Bruksanvisning och Reservdelskatalog till Aldell utombordsmotor modell A 2 C n.
Rundgång.
Fler artiklar och notiser ur Österbottniska Posten.
(Inf. 2010-01-09, rev. 2012-08-16 .)