Några drag ur Nykarleby stads historia. Forts.
I början av 1800-talet tyckes nöjeslivet i Nykarleby ha haft sin guldålder. Det invid staden i älven belägna Brunnsholmarna torde ha varit föremål för stadsbornas odelade intresse. En liten spång från älvens östra sida ledde till detta öparadis. Där fanns ett synnerligen väl anlitat värdshus med utskänkning och vidare enligt traditionen en verklig naturens hälsokälla en s.k. ”surbrunn”. Till detta öparadis samlades på lediga aftnar damerna med sina kavaljerer för att roa sig vid kägelbanorna, ömsom dansande, ömsom förfriskande sig vid hälsokällans underbart stärkande vatten, kanske också emellanåt avprovande värdshusets tillgängliga källa. Såsom en gammal sed må nämnas, att ungdom från staden och dess omnejd samlades till Brunnsholmarnas lilla örike varje år den 3:dje söndagen efter midsommarn för att sålunda glädja sig och fira en idyllisk högsommarfest.
Förr var det även förunnat Nykarleby-borna att upptaga avgift, när en främmande fora passerade bron, vilken var belägen ett litet stycke högre upp än våra dagars övergång. Foror från staden, Jeppo och Munsala hade rätt att fritt få passera, emedan bron hade byggts på stadens och nämnda kommuners initiativ, då däremot en främling, som ville över med sin häst måste erlägga en avgift av 10 penni.
I fråga om denna tullavgifts erläggande utspann sig många trevliga episoder. Det var icke så sällan förenat med vissa svårigheter för brovakten, vars dagliga högkvarter var våra dagars café Brostugan, att på ett givet ögonblick göra klart för sig, huruvida kusken med sitt ekipage var från Jeppo eller Munsala, eller om han var en främling. Det gällde för brovakten att öva sig i människokännedom i ordets verkliga bemärkelse. Det gavs naturligtvis illmariga främlingar vilkas avsikt var att tangera andra älvstranden, andragande dessa kommuners namn, och det gick ut på att inbespara 10 pennis slanten.
I synnerhet marknadstider visste brovakten mer än väl sin uppgift i samhället, när ständigt brokiga folkströmmar sökte sig från den ena sidan till den andra. Dock voro flere män honom till hjälp vid sådana periodiska folkökningar i staden. Kiv och käbbel hörde till saken vid erläggandet och mottagandet av broavgifter; stundom utvecklade sig det livliga meningsutbytet till vilt slagsmål.
Denna lilla ”broifierade” guldgruva för förflutna generationer, brändes under 1808—09 års krig av ryssarna en midsommardag, när dessa retirerade söderut. Nykarleby-borna uppförde därefter en ny bro, vilken allt fortfarande, visserligen nyligen ombyggd, förmedlar trafiken mellan åsidorna såsom stadens värda generalövergång.
Nu närma vi oss ett tragiskt skede i vår stads historia, nämligen branden, vilken ägde rum 1858 i januari månad. Vintern nämnda år var synnerligen mild och likaså snöfattig, så att gatorna vid denna tid på året voro alldeles bara med undantag av en tunn isskorpa, som på sina ställen betäckte gatstenarna. Olycksdagen, den 13 i samma månad, bröt plötsligt eld ut i handlanden Vestlins gård, belägen i närheten av det nuvarande apoteket. Också påstås det, att elden tagit sin början i ett mittemot på älvstranden befintligt lider, och att husen på andra sidan älvstranden skulle ha antänts av överflygande gnistor. Eldens uppkomst i lidret har man velat tillskriva några gubbar, vilka handskades ovarsamt med sina pipor.
Den nuvarande äldsta invånaren i staden, änkefru Susanna Löfholm, i sitt 93:dje levnadsår, berättar, att ungefär vid samma tid som eldutbrottet, uppstod en förfärlig storm, som inom kort förvandlade hela staden till ett enda hav av eld. Genom denna fruktansvärda snöstorm hjälpte varken släckningsredskap, vatten eller manskap. Staden fortfor att brinna hela tjugondagsnatten. Elden upplyste nejderna vida omkring. I Jeppo säges det stundom varit så ljust, att man kunnat finna eller se synålen på golvet. Hela himlen var champagnefärgad, och folk strömmade från avlägsna orter till den dödsdömda staden, utan att kunna hindra det rasande eldmajästetets allt förintande sorgespel.
Stadens öde var beseglat. Den röda hanen mejade staden, sånär som på kyrkan och de söder om den befintliga byggnaderna. Folket som så hastigt blivit utan tak över huvudet, måste söka skydd i de angränsande gårdarna.
Fru Löfholm berättar vidare, att när hon som 18-åring besökte kyrkan söndagen den 14 januari 1858, dagen efter branden och blickade ut över den förstörda staden, där murarna likt vålnader sköto upp ur askmassorna, inpräntades en bild i hennes inre, som hon aldrig kan glömma. Hon mindes att stormen fortfor med oförminskad styrka och att man snabbt måste sluta igen kyrkdörren för att hindra den kringflygande askan att intränga i helgedomen.
Tiden närmast efter denna ödeläggelse var för stadsborna en sorgens tid.
Småningom uppväxte staden igen. Grushögarna fingo lämna rum för nya byggnader, vilka nu ordnades i en mera bestämd stadsplan. Trottoarerna gjordes bredare liksom för övrigt gatorna, och staden fick i sinom tid det utseende den nu har.
1700-talets Nykarleby, sjöstaden, dess glansperiod var förbi, i stället gjordes allt för att få staden att löpa i bildningens banor.
I detta sammanhang må nämnas några ord om skolväsendets utveckling i Nykarleby.
I Österbotten fanns icke någon skola före 1640, varför den österbottniska ungdom som hade lust att studera, var tvungen att besöka skolorna i Åbo, Björneborg eller i det gamla moderlandet Sverige. Samma år, som akademin kom till stånd i Åbo, öppnades den första trivialskolan i Österbotten, vilken förlades till Nykarleby och invigdes den 3 februari 1641. Denna skola överflyttades sedan på 1660-talet till Vasa, men ännu en gång återvände trivialskolan till sin ursprungsort, detta till följd av Vasa brand. År 1852 förlades nämligen gymnasialklasserna till Jakobstad och skolklasserna till Nykarleby. Angående vår stads pedagogi eller barnskola nämnes blott att den på 1700-talet var inrymd i stadens f.d. trivialskolelokal och ägde ett fyrtiotal lärjungar vilka undervisades i kristendom, skrivning och räkning även sådana vilka sedan kunna sändas till trivialskolan i Vasa. Många historiker äro förknippade med livet i Nykarleby trivialskola i sin första verksamhetsepok. Så t.ex. berättas det, att rektor ”i fylleri begynt examinera inferiores in deklinatio, comparando et coniugaudo och då hållit modet uppe och småleende narat i sådan måtto, att han förvänder orden till idel löjevärdiga”, så att vissa latinska ord fingo en viss ljudlikhet med svenska ord av skrabrös betydelse. Läxorna påstods ha genomgåtts så snabbt, ”att det myckna vi läsit hava är intet kommit oss till praxin eller usum”.
Våra dagars Nykarleby har försatt dess tidigare generationers varma tankar om skolans verkställighet. En avlägsen tids dunkelt antydda bildningsprogram har fullföljts och utvecklats. Sålunda begynte år 1873 Nykarleby seminarium sin verksamhet och 1919 Nykarleby samskola, vilken egentligen kan betraktas som en fortsättning av en i slutet av 1800-talet upphörd fruntimmersskola.
Även landets enda svenskspråkiga kristliga folkhögskola utövar här sin verksamhet. I förhållande till stadens skollokaler under kunskapernas knoppningstid hava vi nu rymliga och ljusa skolhus, alldenstund det reparerade och senare med tegeltak försedda huset, bildande vinkel med rådhuslokalen enligt sägnen varit stadens första skola och uppbyggd på 1500-talet. (sic!)
Som nämnt är Nykarleby en skolstad, en bildningens krubba vorden, en såväl det andliga som det materiella ljusets källa. På stoftet av den forna sjöstaden arbeta nu utom läroinrättningarna även flera nyttiga föreningar för spridandet av ljus till vetgiriga ungdomsskaror, och det är att hoppas att staden allt framgent skall var ett vetandes centrum, utstrålande kunskaper till vår svenska stam, till hembygdens och till hela vårt fosterlands framtida båtnad.
|