Storbron.
Om nödwändigheten af att ombygga denna med hwälfdt lock
af gråsten torde bland de byggnadsskyldige numera finnas blott en
mening, hälst som laga kraft wunna stämmobeslut därom för
åratal sedan fattats icke allenast wid stämmor i de skilda
kommunerna, tillhörande wäg och brobyggnadslaget, utan äfwen
därefter af en hela detsamma omfattande stämma, hwilkens åtgärd
i saken icke på wederbörlig ort blifwit lagligen bestridd och
följaktligen ännu mindre förkastad, hwadan detta sålunda
komme att ligga till grund för framtida beslut, afseende endast detaljfrågors
behandling i och för realiserandet af själfwa principfrågan.
Det första som därför bör tagas itu med är,
att granska den af ingengörerne Nordwall och Willebrand uppgjorda
ritningen och kostnadsförslaget till denna brobyggnad och, om möjligt,
finna utwäg att något reducera dessa kostnader. Enligt hwad
wi ha oss bekant, har ett försök, grundat på tämmeligen
faktiska omständigheter, härutinnan redan wärkställts
af för saken intresserad person, med den påföljd att kostnaderna
nedbragts med litet öfwer fem sjättedelar af det ursprungliga,
af ingeniörerne specificerade beloppet 63.000 mk, under förutsättning,
att det erforderliga byggnadsmaterialet m.m. af de byggnadsskyldige själfwe
levereras på platsen samt att arbetet med brohwalfwen företagas
under den årstid då en tillräckligt fast is bildat sig
å älfwen, för att dels tjäna såsom arbetsställning
under remontarbetet med brokistorna i älfwen och dels såsom
trafikwäg under arbetstiden därmed, hwarigenom en del omkostnader
icke allenast för arbetsställningarnas uppförande af en
provisionel bro helt och hållet komme att bortfalla, hwarjämte
äfwen kostnaderna för inköp af arbetssaker som behöfwas,
helt och hållet få borträknas, emedan desamma komma att
bestridas af allmänna statsmedel, hwilka omständigheter gemensamt
owillkorligen komma att ställa sig till hela företagets ekonomiska
fördel.
Af de i kostnadsförslaget utsatta 65.000 mk skulle sålunda
återstå knappa 10.000 mk, hwilka fördelade på byggnadslagets
102 mantal, belöpa sig i rundt tal till 98 mk på hwarje sådant,
i stället för 618, därest förslagets ursprungliga
summa icke sålunda kunde nedsättas. Summan 98 delad med 12
lämnar 8 såsom kvot; alltså 8 mk på hwarje tolftedels
mantal, hwarmed de byggnadsskyldige i wärkliga kontanter komme att
debiteras; en obetydligt större summa än den, till hwilken reparations
och underhållskostnaderna af bron med dess nuwarande trälock,
på ett par tre årtionden wanligen brukar stiga. Af det ofwanssagda
följer, att de byggnadsskyldiges debet inte kan ökas med räntor
på detta nybyggnadskapital, emedan de årligen återkommande
reparationskostnaderna, så länge brolocket består af
trä, mer än hwäl motsvara dessa räntor, allt under
det att kapitalet (trälocket å bron) ej ens närmelsewis
kan jämföras med detta nu till blott 10.000mk reducerade kostnadsförslaget.
Allmän stämma i denna byggnadsfråga
war utlyst till den 16 dennes, hwarwid ombud från Jeppo kommun saknades,
hwilket hade till föld, att ärendet icke kunde företagas
till behandling wid detta tillfälle utan uppskjöts till den
23 instundande Mars då samtliga röstägare i Nykarleby
stads och landsförsamling, Munsala socken och Jeppo kapell äga
infinna sig, för att avgifwa sitt votum i denna stora och på
samma gång wiktiga fråga.
J:N. |