XIX Gustavianska kyrkobyggen
av
Lars Pettersson
[Rijfarna]
Av de byggmästarförmågor som under gustavianska
tiden ovanligt ofta anförtroddes krävande projekteringar samt
om- och nybyggnadsuppdrag av kyrklig art måste medlemmarna av släkten Rijf särskilt omnämnas. För en utförligare presentation
hänvisas speciellt till William
Wiks undersökningar 163) och en 1977 uppsatt Rijf-utställningskatalog
med bibliografi och översikt av forskningsläget. 164)
Rijfarnas kyrkobyggarsläkt har utgått från kronohemmanet
i Riv i Lepplax by i Pedersöre, där Jöran Rijf levde vid
1600-talets slut och 1700-talets början. 65) Thomas Carlsson
Rijf (f. 1726, d. 1803) 166) nämns som murmästare
1758 vid rappningen av Pedersöre kyrkas tornfot, 167) 1759 vid
rappningen av Karleby kyrka 168) och 1761 som murmästare vid
samma kyrkas syneförrättning 69) samt 177172 i Närpes
som murkarl vid kyrkans utvidgning med Matts Honga [En Matts Lillhonga
var byggmästare när stadskvarnen byggdes 1759. Olika namn på samma man?] som byggmästare och
David Olander som murmästare. 170) Vid det 1777 igångsatta
stenkyrkobygget i Munsala åtog sig Thomas Rijf allt träarbete,
medan Olander ledde själva murningsarbetet. 171) Längre
fram anförtroddes Thomas Rijf både sten- och träbyggen
samt ritningsuppdrag. Den inlärda delen av hans yrkesskicklighet
var sannolikt på väsentliga punkter baserad på impulser
från Olander och Honga.
Sina hemmansdelar i Lepplax sålde Thomas Rijf 1776, delvis till
brodern Carl, och flyttade 1777 till Soklot i Nykarleby socken, där
han inköpt Tågs skattehemman. l72) En av orsakerna kan
ha varit förespeglingar om bättre förtjänstmöjligheter
bl.a. genom kyrkobygget i Munsala och bygget av hovrättshuset i Vasa.
Mot slutet av år 1779 hade Thomas Rijf i varje fall i Vasa sammanträffat
med Johan Elfström, som kallade honom murare. 173) 1781 köpte
han med sönerna Jacob och Carl hälften av Ahlnäs skattehemman
i Soklot men fortsatte att bo på Tågs. Ahlnäs användes
en längre tid som slöjdverkstad
bl.a. för predikstolsbyggen, 174) varefter här vid
sekelskiftet uppfördes en ny och av allt att döma ganska märklig
bostadsbyggnad, den s.k. Rundeln, troligen ritad av Jacob och sedan bebodd
av honom med familj. 175)
Jacob Thomasson Rijf (f. 1753, d. 1808) 176) omtalas första
gången i yrkessammanhang som murmästare vid kyrkosyn i Pedersöre
17.5.1782. 177) Sina kunskaper hade han givetvis inhämtat främst
under faderns ledning, 178) liksom också den yngre brodern
Carl Thomasson (f. 1756, d. 1801), 179) oftare omtalad
först från och med rådhusbygget i Jakobstad 1787. 180)
Av särskild betydelse för Rijfarnas byggenskap blev Jacob Thomassons
vistelse i Stockholm och studier vid Kungl. Målare- och Bildhuggare
Academien 178384. Det avgörande dokumentet är ett 28.6.1784
daterat, av C. F. Adelcrantz,
C. G. Pilo och O. Tempelman undertecknat intyg med följande
ordalydelse:
”Som Byggmästaren från Nycarleby Jacob Thomasson Rijf,
ett års tid uppehållit sig här i Stockholm, och under
den Tiden äfven uti Kgl Måle och Bildhugge Academien bivistat
Öfningarne uti Civil Architecturen; Altså lemnas Honom härmedelst
det välförtjenta vittnes börd, att han uti de delar hvilcka
hans Syssla tillhöra, varit Särdeles flitig, och omtäncksam,
att Så mycket möijeligt varit, Samla och inhämta de Kundskaper,
hwar med han framdeles må Kunna Tjena sin Fädernesort, och
hvar Socken, som uti Byggnader honom tillitande warder.” 181)
Av undertecknarna är Adelcrantz synbarligen med i egenskap av akademiens
preses, Pilo som direktör och Tempelman som sekreterare. Likväl
torde Tempelman som professor i arkitektur och nyligen hemkommen från
en studieresa till Italien 182) ha varit Rijfs viktigaste lärare.
Samma dag 28.6.1784 blef Rijf förordnad till länsbyggmästare
i Västerbotten, 183) vilket likväl inte band honom till verksamhet
enbart väster om Bottniska viken.
Studieintygets obestämt avrundade formuleringar innehåller
kanske en antydan om, att Rijf kopierat och samlat lämpliga ritningar
till underlag för sin egen planeringsverksamhet. 184) I Adelcrantz
och ÖIÄ:s intresse var det kanske även, att den nu till
Stockholm ombestyrda österbottniska byggmästaren lärde
sig uppgöra sådana ritningar, vilka inför ÖIÄ
[Överintendentsämbetet] och Kungl. Maj:t inte skulle vara hopplöst
klumpiga och ålderdomliga. Dessutom skulle han väl lära
sig på egen hand lösa proportionsgeometriska problem och sådana
detaljer, vilka inte brukade anges på officiella ritningar. Några
efter Stockholmstiden av Rijf författade ritningar synes tillåta
en förmodan, att han inte nöjt sig med iakttagelser av enbart
nyligen förverkligad arkitektur utan att han därtill på
olika sätt bekantat sig även med äldre och åsidosatta
projekt. 185) Tillsvidare går det inte att pålitligt
bedöma graden av Rijfs nyklassiska impulser under vintern 178384, 186)
en tidpunkt som sammanföll med Gustav III:s italienska resa. Efter
konungens återkomst lärde sig Rijf emellertid att bygga bl.a.
doriska kolonnader, sfäriska kupoler och låga sadeltak.
Varifrån initiativet till Jacob Rijfs akademistudier kommit har
ej direkt framgått ur de knappa källorna. Man tror sig likväl
ana ett ingripande av Bror Cederström (f. 1720, d. 1787),
konungens gunstling och landshövding i Österbottens län
från 1775 och efter länsdelningen 1776 i Vasa län till
sin avgång 26.7.1785. 187) En icke obetydande roll som Rijfarnas
gynnare spelade i varje fall efterträdaren Adolf Tandefelt (f. 1747,
d. 1822), som avgick 1794. Han var i arkitekturfrågor mera idérik
och starkare nyklassiskt orienterad. 188) Utanför vårt
område lanserades Rijfarna främst av Johan Fredrik Carpelan
(f. 1745, d.1808), landshövding i Uleåborg 17851800. 189)
|
Erik Cainberg ställde ut en porträttmedaljong i gips av
Jacob Rijf 1799. Detta exemplar fann Heikki Klemetti 1926 i Lehtimäki
kyrkas klockstapel. Konstmuseet i Ateneum. Foto Carl Grünberg. |
Till Rijfarnas arbetslag hörde med tiden även Carl Jacobsson
(f. 1783, d. 1808), vilken likväl inte lämnat efter sig egna
byggnadsprojekt. 190) Jacobs svärson, den i Munsala födde
snickaren Johan Kantlin (f. 1770, d. 1839) arbetade från 1795 som
Rijfarnas medhjälpare i Soklot, deltog i tornbygget vid Kungsholms
kyrka, där Jacob Rijf och hans son Carl dog julhelgen 1808, och verkade
sedermera som strömrensningskårens byggmästare samt till
slut som kontrollör vid Nikolaikyrkans bygge i Helsingfors. Zachris
Topelius besökte honom här och var i tillfälle att i Kantlins
sällskap från kyrkans översta kupol beundra den magnifika
utsikten långt ut till havs. 191) En annan till Rijfarna ansluten
förmåga var den i Nedervetil födde Erik
Cainberg (f. 1771, d. 1816), vars mor var Jacobs kusin. Han var 178993
kyrkskriven i Nykarleby hos Rijfarna i Soklot. 192) Vid Målare-
och Bildhuggare Academien i Stockholm blev han likväl inskriven redan
1790, 193) vilket måste betyda, att han under somrarna fortsatte
att arbeta för Rijfarna. Måhända hörde predikstolarnas
änglahuvuden och andra sniderier till hans specialuppgifter i verkstaden. 194)
Senast 1791 eller 1795 var han i lära hos Sergel 195) och 1799
ställde han ut en porträttmedaljong av Jacob Rijf. 196) Efter
den 1802 inledda och över sjuåriga Romvistelsen 197) råkade
Cainberg inte längre sina österbottniska arbetsgivare.
Rijfarnas verksamhet kännetecknades av en nästan otrolig energi
och duglighet, effektiv arbetsledning samt en häpnadsväckande
territoriell rörlighet. De anlitades mest i Vasa och Uleåborgs
län med uppdrag ända i Nedertorneå, Kemi, Kajanatrakten
och Kuusamo men även i Heinola, Joutsa, Laukas och Kuopio samt i
övre Norrland och Stockholm. De behärskade både sten-
och träbygge och var ständigt beredda att delta i syneförrättningar
och upprätta material- och kostnadsförslag samt författa
egna ritningar eller förverkliga ÖIÄ:s motförslag
med större eller mindre omändringar. En stor del av deras tid
måste ha gått till resor. 198) Misslyckandena var i det stora
hela relativt få och berodde inte enbart på byggmästarna. 199)
Av Rijfarnas kyrkliga byggen kom endast ett fåtal att företas
i Österbottens svenskspråkiga församlingar. Mindre betydande
är de däremot inte. I den följande framställningen
möter vi Rijfarna i samband med olika kyrkors byggnadshistoria.
NOTER
1) xx |