Här kan jag endast i korthet nämna, att Topelii forna stuga
18 år efter dess bortflyttning inköptes och återuppbyggdes
med medel insamlade genom Nykarleby (och delvis Ekenäs) seminarister,
varefter stugan den 15 juli 1897 överlämnades åt dess
förre ägare vid hans sista sommargästande på Alörn.
För oss få anhöriga, som då i den stilla sommarkvällen
närvoro (Topelii dotterdotter Anna Nyberg, hans frus systerdotter
Mimmi Lybeck, min syster Emmy samt min fru och jag), blev det en oförgätlig
högtidsstund att här få välkomna den vördade
snart 80-årige gubben till hans forna stuga. Vemodsfullt, gripande,
var att se honom ensam och tyst nalkas hyddan och inträda däri.
Svängande hatten sade han blott rörd och överraskad: »Vilken
uppståndelse!» Och inne i stugan tyckte han sig igenkänna
de gamla möblerna glömmande att de funnos i hans eget hem.
Vi hade lyckats få liknande i de förras ställe. Efter
att ha tagit del av min Majniemi-historik i början av stugans nya
främlingsbok och intygat dess riktighet, inskrev han såsom
ställets förre husbonde sitt namn i boken med orden: »Mitt
tack och min välönskan. Z. Topelius». Någon stämningsvers
sade han sig denna gång icke kunna tillägga, men kanske en
annan gång. Såsom ock skedde. Han erinrade även om en
annan »uppståndelse», som han året föut haft
glädjen att uppleva, nämligen hans farfader målaren Michael
Toppelius' artistiska rehabilitering genom de avbildningar av hans kyrkodekorationer,
vilka Finska Fornminnesföreningens konsthistoriska expedition till
norra Savolaks och Österbotten då hade exponerat i Helsingfors
162 år efter målarens födelse. Genom nämnda konstverk
hade Toppelius dokumenterat sig såsom en »med många
artistiska egenskaper begåvad, intressant och ursprunglig målare
för sin tid» (senare hälften av 1700-talet), om också
icke som en fullödig konstnär. Med nämnda för
sonsonen-skalden så överraskande bilduppvisning i minnet gladde
han sig nu dubbelt åt denna nya återerövring av ett värdeföremål
från glömskans rike. Sedan vi ännu tillsammans druckit
te, kokat på stugans lilla öppna spisel såsom i forna
dagar, tog den käre gubben avsked och vandrade tillbaka till Lybecks
Charlottenlund, där han skulle logera, ledsagad av sin trogna väktarinna
Mimmi och dotterdottern Anna.
Icke långt därefter firade stadsborna en fest för Topelius
på Majniemi, liksom till invigning av stugan, med middag ute i det
gröna, kaffe, sånger och tal, varvid skalden i sitt svarsandragande
berättade om, huru han först som fiskare kommit till denna stuga och vad han sedan upplevat här. Under avsjungande
av Sylviavisan »Jag gungar
i högsta grenen» följde vi honom sedan s. a. s.
i procession hem till Lybeckska villan. Många gånger
under de veckor han denna sin levnads sista sommar tillbragte på
Alörn kom han på sina lustvandringar i dess »gröna
salar mellan rönnar, alar, där naturens fria stämma talar»,
hit till sin Majniemistuga och satt en stund och vilade på dess
veranda, försänkt i stilla meditation. Tog sig till och med
stundom en middagslur på den långa vita soffan inne i »salen».
Välgörande för den gamles trötta själ och sinnen
måtte den djupa stillhet hava känts, som här rådde,
men i ensamheten och stillheten stego väl även vemodsfulla tankar
fram och kastade sorgflor över de tusen minnena av här genomlevda
sommarfröjder. Borta var framför allt hon, den innerligt älskade
makan ( i Helsingfors den 14 nov. 1885), som här varit hemmets
själ och dess goda ande! Han själv åter, ensam i livets
sena höst, långt bortom barnafröjden och ungdomsglädjen,
vad kunde han numera för sin personliga del njuta av detta återupprättade
tomtebo, där den forna lyckan ej mera var hemmastadd! Dock! Där
glimrade ändå bland skuggorna en ljusstråle, ägnad
att i någon mån trösta och glädja mitt i saknaden.
Detta verkets tydliga innebörd var ju kärlek, vördnad och
tacksamhet för vad han givit sitt fosterland och särskilt dess
växande ungdom, och det förstod vår gode gamle diktare
så väl. Då skrev han enligt sitt löfte en gång,
vid ett enslingsbesök i denna minnenas stilla helgedom, följande
känsliga strofer i Majniemis främlingsbok:
Majniemi 8. aug. 1897.
Ett sommarhem, ett tomtebo
för barnafröjd och åldersro,
förgånget ren i tidens ström,
uppståndet som en ungdomsdröm
och åter rest på Alöms strand
av unge söner till vårt land.
Här tystna dagens storm och strid
i morgondagg och aftonfrid.
Här bor ett älskat minne blott
av liv som flytt, av tid som gått.
Dröj vandrare, eho du är,
var lugn, var god, var lycklig här!
Z. T.»
De sista orden inneburo tydligen en nog så väl motiverad bön
om hägn och skydd för den gamla kära stugan, som hädanefter
skulle stå öppen att gästas och beses av »vandrare»
och turister från eget och främmande land. Med intresse vittjade
också Topelius främlingsboken varje gång han tittade
in i stugan, för att se, om där kommit några nya namn
sedan sist. Och namn kommo rätt många redan den första
sommaren. Sedan dess har Majniemi blivit en ofta besökt utfärdsplats
för turister och sällskap, mest för deltagare i allehanda
möten och kurser, och nästan en gång varje år i
september eller maj för Nykarleby seminariums ungdom. Den, som sett
Kuddnäs, vill om möjligt också se Majniemi, n. b.
om han hört talas därom , och sålunda höra
de båda allt fortfarande samman i relation till Topeliusminnena
i Nykarleby.
|