2. Vid seminariet
genomgångna kurser.
Kristendomskunskap och kyrkohistoria.
Kl.
I. 2 tim. Apostlagärningarna och Pauli brev.
Kl. V. 1 tim. Kristendomsundervisningens
metodik. Den kristna kyrkans historia under nya tiden.
Läroböcker:
Bibeln. J. Gummerus & V. T. Rosenqvist, Kyrkohistoria för mellanskolor.
Pedagogik och didaktik.
Kl. V. 5 tim. Didaktik enligt diktamen och
enligt lärobok.
Lärobok: A. K. Ottelin, Pedagogikens grunddrag.
Skolhållning.
Kl. V. 1 tim. Inrättande och underhåll
av folkskola. Skoldirektionen, dess sammansättning och uppgifter. Skolans
lärare. Kansliböcker och arkiv. Läroplan, timfördelning och
arbetsordning. Årsberättelse. Fortsättningsundervisning. Ifyllande
av blanketter och uppsättande av skrivelser rörande folkskolan. Lagen
om läroplikt och kostnadslagen samt till dessa lagar hörande författningar.
Lärobok:
Läropliktslagarna.
Svenska språket.
Kl. I.
5 tim. Folkskolans lärokurs genomgången och repeterad samt ställvis
utvidgad, övningar i satslösning. Rättskrivning efter diktamen.
Läsning ur Boken om vårt land samt ur Svensk prosa. Memorering av några
dikter, muntlig reproduktion av berättelser i B, o. v. l. 10 uppsatser ha
utarbetats dels hemma, dels i klassen. Uppsatsämnen:
1. Några
uppgifter om mig själv. 2. Z. Topelius (Biografi). 3. Klassuppsats (Val bland
flere). 4. Ett besök på Kuddnäs. 5. Björken. 6. Klassuppsats.
7. Hästen i människans tjänst. 8. Min hemsocken. 9. Uppsats efter
eget val. 10. Provuppsats i klassen.
Kl. V. 1 tim. Modersmålsundervisningens
metodik enligt lärarens föredrag. Kursen i litteraturhistoria avslutad.
Modersmålet och dess utvecklingsskeden. Handledning i välläsning
med särskild tillämpning på undervisningen i folkskolan. Elevföredrag.
7 uppsatser. Uppsatsämnen:
1. Den fysiska fostrans betydelse ur försvarssynpunkt.
2. Belöning och straff som uppfostringsmedel. 3. En nulevande skald i Finland,
som tilltalar mig mest. 4. Svenskhetsrörelsen i Finland. 5. Vad jag vet om
min släkt. 6. Uppsats efter eget val. 7. Tentamensuppsats.
Finska
språket.
Kl. I. 2 tim. Lekt. 157 i V. R. Kockströms
Lärobok i finska språket I. (17:e uppl.) jämte motsvarande grammatik.
Skrivöningar i klass.
Historia och samhällslära.
Kl.
I. 2 tim. Finlands historia till 180809 års krig.
Kl. V. 1 tim.
Grunddragen av Finlands statsskick och förvaltning.
Läroböcker:
M. G. Schybergson, Lärobok i Finlands historia. A. K. Ottelin, Vårt
samhälle.
Geografi.
Kl. I. 5 tim. Finland. Kurs i
geologi och mineralogi. Trafiktecknen. De topografiska karttecknen. Användning
av statistiskt material. Grafisk framställning.
Kl. V. 1/2 tim. Geografiundervisningens
metodik.
Lärobok: Sahlberg. Geografi för lärdomsskolor IIII.
Biologi.
Kl. I. 5 tim. Botanik: Undersökning och avritning av
olikartade fanerogama växttyper. Kapitlen om de fanerogama växternas
yttre organ enligt läroboken. Linnés system. Examinationsövningar.
Zoologi:
Valda däggdjurstyper samt däggdjuren i huvudsak enligt läroboken.
Kl.
V. 1/2 tim. Biologiundervisningens metodik.
Läroböcker: Calonius,
Lärobok i botanik III. SchulmanKrogerusNordström,
Zoologi för lärdomsskolor IIII.
Naturlära.
Kl.
I. 5 tim. Statik och värmelära. Meteorologi. Väderleksobservationer.
Grundkurs
i kemi, omfattande de viktigaste företeelserna och begreppen samt grundämnen
och föreningar i härför nödvändig utsträckning.
Elevlaborationer:
Arbeten med glasrör och korkar, experiment i anslutning till läran om
syror, baser och salter.
Kl. V. 1/2 tim. Metodik, övningar i att anställa
demonstrationsexperiment.
I anslutning till meteorologiunder visningen besökte
kl. I Nykarleby väderleksstation den 24 maj.
Läroböcker: A. BeckmanT. Wetterblad, Läro
och läsebok i fysik (i kl. I). I. Bolin och B. Gustaver, Lärobok i kemi
för seminarier och praktiska skolor (i kl. I. Kunde ej anskaffas i tid och
har därför delvis ersatts med I. Bolin, Kemien och vad den lär
oss).
Matematik.
Kl. I. 4 tim. Det dekadiska talsystemet,
metersystemet, icke-dekadiska sorter. De enkla räknesätten med hela
tal, decimaltal och bråk. Procenträkning med tillämpningar på
kassarabatt, vinst och förlust och enkla blandningsräkningar. Räkning
med approximativa värden.
Empirisk plangeometri. Avvägning.
Kl. V. 1/2 tim. Metodik.
Läroböcker: Aug. Ramsay, Lärobok
i aritmetik. H. Hoffstedt, Folkskolans geometri. F. Wigforss, Den grundläggande
matematikundervisningen (i kl. V).
Bokföring.
Kl.
V. 1 tim. Kurs i amerikansk bokföring.
Hälsolära.
Kl.
V. 1/2 tim. Metodik. Skolhygien.
Lärobok: A. Vartia, Skolhygien.
Gymnastik och idrott.
Kl. I. 2 tim. Enkla fri- och redskapsövningar.
Lekar och skidlöpning.
Kl. V. 2 1/2 tim. Gymnastikens metodik. Svårare
fri- och redskapsrörelser. Friidrottens metodik i huvuddrag. Skidlöpning.
Lärobok:
Svenska Finlands idrottsförbunds regelbok.
Sång och musiklära.
Kl.
I. 2 tim. Sång: Andnings- och tonbildningsövningar. Tonträffning
ur Tornudd, Sångkurs för skolan. Musikdiktat. En- och tvåstämmiga
sånger. Kanonsånger.
Musiklära: Kap. IIV ur Wegelius,
De första grunderna i allmänna musikläran.
Kl. V. 1 tim.
Sångundervisningens metodik. (Körmetodik.) Musikens historia i sammandrag.
Båda
klasserna 1 tim. samsång, varvid sånger för manskör sjungits.
Instrumentalmusik.
Kl. I. Musikundervisningen enligt Hymanders pianoskola
I. Skalor och treklanger.
Kl. V. Ett obegränsat antal koraler med förspel.
Välskrivning.
Kl. I. 1 tim. Övning av bokstavsformerna.
Fingerövningar. Tavelskrivning och övningar i löpande skrift.
Kl.
V. 1 tim. Välskrivningsmetodik. Övning av bokstavsformerna. Skrivövningar.
Tavelskrivning.
Teckning och modellering.
Kl. I. 5 tim.
Grundformerna. Typteckning med blyerts och färgkrita. Schematisk figurframställning
och djurteckning. Teckning å tempo och croquisteckning med bläck. Belysningsföreteelserna.
Förberedande övningar i akvarellmålning samt färglärans
grunder. Enkla kompositionsuppgifter samt minnes- och fantasiteckning.
Kl.
V. 1 tim. Tecknings- och slöjdundervisningens metodik. Stillära och
konsthistoria.
I båda klasserna har övats åskådningsteckmng
på tavlan.
Slöjd.
Kl. I. 6 tim. En tredjedel
av klassen har arbetat med metallslöjd, de övriga med träslöjd.
I träslöjden ha förekommit arbeten, i vilka följande övningar
ingått: rätsågning och rundsågning, hyvling, täljning,
borrning och urholkning. Av träförbindningar ha övats spiknig och
limning, borrtappning, korsfogning, gradning och sinkning. En del av arbetena
ha blivit ytbehandlade, laserade och betsade.
Eleverna i metallverkstaden
ha utfört följande arbeten: puns, hålstans, ritspets, ring, hasp,
strykjärnsunderlag, pepparkaksformar, mugg, tratt, linjal, papperskniv, trädgårdskratta,
mejsel, skruvmejsel och hammare. Arbeten av hamrat järn: skrivställ,
tändsticksställ och lampfot.
Biblioteksvård.
Kl.
V. 1 tim. Teoretisk och praktisk handledning i biblioteksvård. Eleverna
ha deltagit i katalogiseringsarbetet ävensom i bokutlåning såväl
vid seminariet som vid övningsskolan.
Läroböcker: Fr. Hjelmqvist
m. fl. Bibliotek, deras betydelse och skötsel. K. Tynell, Skolbiblioteket,
dess skötsel och dess plats i skolarbetet. Hans Larsson, Om bildning och
självstudier. Carl-Rudolf Gardberg, Korta regler för skötsel av
mindre bibliotek. Klassifikationssystem för Finlands svenska bibliotek. Katalogregler
för svenska bibliotek.
Försvarsundervisning.
Modersmålet:
eleverna uppmärksamgjordes i samband med läsning av den fosterländska
litteraturen på försvarets betydelse. Historia: den moraliska upprustningens
och sinnesstämningens betydelse påpekades. Geografi: de topografiska
kartorna och karttecknen. Naturlära: kompassen, sprängämnen, stridsgaser
och skyddsmedel mot dem. Matematik: fältmätning och avvägning.
Hälsolära: första hjälpen vid olycksfall, första förband,
bärande av sjuk eller skadad. Gymnastik: kommandoövningar. Idrott: skidlöpning
och orientering. Teckning: avståndsbedömning, ritande av landskapsprofil
med utsättande av viktiga terrängpunkter.
Studiepermissionskursen
12. 4.27. 5. 44.
Kyrkohistoria:
Kl. II. 2 tim.
Gamla och medeltidens kyrkohistoria. Kl. III & IV. 2 tim. Samma kurs
som i kl. II.
Pedagogik:
Kl. in. 4 tim. Pedag. historia
till Comenlus. Kl. IV. 4 tim. Pedag. hist. från Rousseau till Spencer.
Lärobok: A. K. Ottelin, Pedagogikens historia.
Modersmålet:
Kl. II. 4 tim. Grammatik: ljudläran. Läsning: Runebergs Älgskyttarna
Stilistik enl. lärarens föredrag Uppsatsämnen: 1. Vilka olika intressen
driva människan ut i naturen? 2; Uppsats efter eget val. 3. Provuppsate i
klassen. Kl. III. 3 tim. Grammatik: verbläran. Litt. historia till
Gustavianska tiden. Uppsatsämnen: Vad vinner och vad förlorar ett land
på att bli befolkat? 2. Uppsats efter eget val. 3 Provuppsats i klassen.
Kl. IV. 3 tim. Sundéns grammatik genomgången. Litt. historia:
Gustavianska tiden. Uppsatsämnen: 1. Huru ha de moderna uppfinningarna omgestaltat
begreppen rum och tid? 2. Uppsats efter eget val. 3. Provuppsats i klassen.
Finska:
Kl. II. 1 tim. Lekt. 135. i läroboken repeterade.
Geografi och botanik:
Kl. II. 4 tim. Europa Kl III 4 tim. Asien
och Afrika. Botanik: Ett hjärtbladsväxter. Alger Kl. IV 4 tim.
Nord- och Sydamerika. Australien. Allmän geografi. Botanik: Växtanatomi
och -fysiologi.
Naturlära:
Kl. II. 4 tim. Läran
om magnetismen och elektriciteten. Förkortad kurs i organisk kemi med några
elevlaborationer. Kl. III. 4 tim. Optiken fr. o. m. ljusets brytning.
Räkneövn. i dynamik. Förkortad kurs i atomfysik. Kl. IV. 2 tim.
Förkortad kurs i astronomi. Läroböcker: C-G Hellsten, Experimentell
fysik och astronomi IIII (i kl II & III) K. F. Lindman, Fysik för
mellanskolor och seminarier (i kl IV) IngheMagnusson, Organisk kemi.
Matematik:
Kl. II. 3 tim. Positiva och negativa, bestämda och
obestämda tal samt räknereglerna för dem. De fyra första räknesätten
med polynom. Räkneövn. i plan- och rymdgeometri (ej sfären).
Kl. III. 3 tim. Rep. av II kl:s algebrakurs. Räkning med polynom t. o. m.
polynoms upplösning i faktorer. Räkneuppgifter till läran om cirkelfigurer
och rymdgeometrin. Kl. IV. 2 tim. Valda teorem och problem ur Groops geometri.
Läroböcker:
G. Tegengren, Algebra I. G. TegengrenJ. Kahilus, Algebraiska uppgifter I.
H. Hoffstedt, Folkskolans geometri (i kl. II och III). V. Groop, Geometri för
mellanskolan (i kl. IV)
Hälsolära:
Kl. II.
3 tim. Människokroppens organ, vävnader och celler. Människans
benbyggnad och muskler. Blodet och blodomloppsorganen. Lymfkärlsystemet.
Andningsorganen och röstoganet. Huden, renlighet och bad. Kl. III.
3 tim. Inre sekretion. Nervsystemet. Sinnesorganen. Beklädnad och bostäder.
Om sjukdomar, särskilt om tuberkulosen. Anm.: Kurserna delvis kursoriskt
genomgångna.
Gymnastik:
Kl. II. 3 tim. Repetition
av I klassens kurs. Under senare delen av kursen övningar motsvarande klassens
kurs. Ingen idrott. Kl. III och IV. 3 tim. Rep. av II klassens kurs samt
rörelser hörande till klasskursen i den utsträckning tiden medgivit.
För IV klassens elever grunderna i gymnastikens metodik samt kommandoövningar.
Ingen idrott.
Sång:
Kl. II. 3 tim. Tonbildning.
Tonträffning ur Sångkurs förskolan. En- och flerstämmiga
sånger. Musiklära: kap. IIIVII ur De första grunderna i
allmänna musikläran. Kl. III. 3 tim. Tonbildning. Tonträffning
ur Wegelius, Kurs i tonträffning. En- och flerstämmiga sånger.
Musiklära:
Harmoni- och formlära. Koralanalys.
Kl. IV. 3 tim. Tonbildning. Tonträffning ur Wegelius' kurs. Musikläran
repeterad. Harmonisering med huvudackorden. Samsång med klasserna
I och V.
Instrumentalmusik:
Kl. II. I medeltal 10 lektioner
ur Hymanders pianoskola I och II. Skalor och treklanger. Etyder av CzernyGermer
samt stycken av Brahms och Sibelius. Kl. III. Förberedande koralövningar,
10 koraler med förspel ur Faltins koralbok och ur koralbokstillägget.
Kl. IV. I medeltal 10 koraler med förspel.
Slöjd:
Kl. IIIV. 6 tim. Arbetsövningarna ha varit desamma som i klass
I. De elever, som arbeta med träslöjd, ha dessutom utfört halvtäckt
och heltäckt sinkning. Större arbeten: bokhyllor, skrin, skrivbord.
4. Vid övningsskolan genomgångna kurser.
A.
Sex-klassiga avdelningen.
Kristendomskunskap.
Kl.
I. 4/2 tim. Heinämaa, Barnets tro, första delen och några berättelser
ur andra delen.
Kl. II. 6/2 tim. Heinämaa, Barnets tro, d. II, Sundwall,
Biblisk historia för småskolan genomgångna.
Kl. III. 4
tim. Gamla testamentet. Nya testamentet till ber. 26. genomgångna och repeterade.
Kl.
IV. 5 tim. Nya testamentet slutbehandlat.
Kl. V. 4 tim. Valda stycken ur
evangelierna, Apostlagärningarna och Pauli brev. Ur Luthers lilla katekes
I, II och III huvudstyckena.
Kl. VI. 5 tim. Apostlagärningarna slutbehandlade.
Skildringar ur kyrkans historia från kyrkans grundläggning till kristendomens
införande i norden. De kyrkliga högtiderna. Gudstjänstordningen
i vår kyrka. Grunddragen av den kyrkliga förvaltningen i vårt
land. Luthers lilla katetkes slutbehandlad. Valda stycken ur Den kristna läran.
Kort repetition av kursen.
Läro- och läseböcker: Bibeln,
katekesen, psalmboken. F. W. Sundwall, Biblisk historia för småskolan.
G. O. Rosenqvist, Biblisk historia.
Modersmålet.
Innanläsning,
muntlig reproduktion och memorering i alla klasser.
Kl. I. 9 tim Andersson-Westerlund,
Läsebok för de små, 1 skolåret Ordets delning i stavelser,
de viktigaste skiljetecknen, långa och korta språkljud samt deras
teckning Hembygdskunskap i anslutning till Goes-Sjöholm, Hembygdskunskap,
del I.
Kl. II 9 tim. Andersson-Westerlund, Läsebok för de små
II skolåret. Ordskrivning, diktamensövningar och kompositionsskrivningar
i klassen. Hemskrivningar. Hembygdskunskap i anslutning till ovannämnda lärobok
del II
Kl. III. 8 tim. Valda berättelser ur Vår läsebok,
del l Substantiv och adjektiv. Själv- och medljudens teckning; skiljetecknen.
Avskrivningsövningar.
Kl. IV 7 tim. Vår läsebok slutbehandlad.
Valda berättelser ur Boken om vårt land. Substantivets bestämda
och obestämda form; slutartikel och obestämd artikel; verb, adjektiv;
satsens huvuddelar. Själv- och medljudens teckning. Skrivövningar efter
diktamen samt reproduktionsskrivning. Uppsatsövningar.
Kl. V. 7 tim.
Ber. ur Boken om vårt land, II, III & IV läsn. Fänrik Ståls
sägner, förra delen. Språklära: översikt av föregående
års kurs. Verbets tidsformer; pronomen. Predikatsfyllnad, attribut. Olika
slags satser. Lärobokens kurs i rättskrivning genomgången och
delvis repeterad Rättskrivningsövningar. Ett antal uppsatser.
Kl.
VI. 6 tim Boken om vårt land, VI läsn. Fänrik Ståls sägner,
senare delen. Dikter och berättelser av olika förf. Form- och satsläsa,
rättskrivningsregler och skrivövningar. Ett tjugotal uppsatser. Övning
i avfattande av brev
Läro- och läseböcker: Andersson-Westerlund.
Läsebok för de små, I & II. A. Brandt, Förberedande läsövningar.
M. Cavonius. Det första steget. Vår läsebok, I & II Boken
om vårt land. Fänrik Ståls sägner. K. J Hagfors, Folkskolans
språklära, I & II.
Historia.
Kl. IV. 2
tim. Finlands historia till Gustav III.
Kl. V. 2 tim. Finlands historia
till Borgå lantdag. Allmän historia till Karl den store.
Kl.
VI. 2 tim. Allmänna historien slutbehandlad, översikt av kursen i Finlands
historia.
Läroböcker: A. K. Ottelin, Historia för folkskolan:
Fäderneslandets historia. Världshistoria.
Geografi.
Kl.
II. 1 tim. Hembygdslära och allmän geografi.
Kl. III. 2 tim. Finland.
Kl.
IV. 2 tim. Europa.
Kl. V. 1 tim. Asien, Afrika.
Kl. VI, 2 tim. Amerika
och Australien. Det allmännaste av den matematiska geografin. Kompletteringskurs
i Finlands geografi, översikt av kursen om Europa.
Läroböcker:
S. Sahlberg, Lärobok i geografi, I och II. Kartbok för folkskolan.
Naturkunnighet.
Kl. V 5 tim. Läran om växter och djur. Djurkroppens
byggnad och förrättningar. Några inhemska odlingsväxter och
deras odling. Trädgårdsväxter. Människokroppens anatomi.
Kl.
VI. 5 tim. Fysikaliska och kemiska företeelser belysta med experiment. Kursen
i zoologi genomgången och repeterad. Huslig ekonomi: bostaden, kläderna
och födan.
Lärobok: S. Sahlberg, Folkskolans naturlära.
Räkning.
Hemuppgifter i samtliga klasser.
Kl. I. 6/2 tim.
Utveckling av talbegreppen 120 med användande av de fyra räknesätten.
Kl.
II. 6/2 tim. Allsidig behandling av talen 1100. Tabulan.
Kl. III.
4 tim. De fyra enkla räknesätten med hela tal. De vanligaste längd-
och rymdmåtten; mynt, vikter, tid- och stycketalsmått.
Kl. IV.
4 tim. Repetition av föregående klassers kurs. Metersystemet, sorter
och decimaltal.
Kl. V. 3 tim. Översikt av föregående klassers
kurs. Läran om vanliga bråk.
Kl. VI. 4 tim. Enkel reguladetri,
procent- och rabatträkning. Sammansatt reguladetri och intresseräkning.
Repetition av hela kursen.
Läroböcker: Söderholm m. fl.
Hemövningar, I och II. M. Thors räknebok för folkskolan, fortsättnings-
och folkhögskolan.
Geometri.
Kl. V. 1 tim. Räta
linjers olika ställning till varandra. Vinklar och deras mätning. Kvadraten,
rektangeln och andra parallellogrammer, trianglar och månghörningar,
cirkeln.
Kl. VI. 1 tim. Repetition av femte klassens kurs. Kuben, prismat,
cylindern, pyramiden, konen och klotet. Yt- och rymdberäkningar.
Lärobok:
Hans Hoffstedt, Folkskolans geometri.
Teckning.
Kl. I.
2/2 tim. Teckning efter lärarens förteckning, oftast i anslutning till
hembygdsundervisningen. Handövningar. Pappersklippning, vikning.
Kl.
II. 2/2 tim. Såsom i föregående klass.
Kl. III. 2 tim.
Fantasi- och minnesteckning. Typteckning. Teckning efter förteckning på
klasstavlan och profilteckning efter föremål. Färgläggning
med kritor.
Kl. IV. 2 tim. Profilteckning efter föremål samt
teckning efter förteckning och ur minnet och fantasin i anslutning till klassens
undervisning i övrigt. Färgläggning med kritor.
Kl. V. 2
tim. Profilteckning och teckning efter förteckning som i föregående
klasser. Färgläggning med akvarell. Övning i färgbehandling
och färgblandning. Iakttagande av glansdagrar, ljus och skugga.
Kl.
VI. 2 tim. Profil- och perspektivteckning. Linjalritning: rätvinklig projektion
av slöjdartiklar.
Välskrivning.
Kl. IIV.
Handövningar och skrivning efter förskrift på klasstavlan. Skrivning
i häften av små och stora bokstäver samt deras förening till
ord och satser.
Kl. VVI. Välskrivning bedrives i samband med
alla slags skrivövningar. Skrivkurs: SalervoVasström, Stilskrivningssystem.
Handarbete.
Kl. I. 2 tim. Pappersarbeten, virkad kaffelapp, sydd
boll m. m.
Kl. II. 2 tim. Stickade kaffelappar, grupparbeten, lövsågning.
Kl.
III. 4 tim. Gossar: rätsågning, hyvling, borrning, spikförbindning,
rundsågning, täljning, korsfogning. Utförda arbeten: spjälpall,
fågelholk, rockhängare, skärbräde, vattenhjul, docksäng,
ångbåt m. m. Flickor: sömnad, stickning och virkning. Utförda
arbeten: grytlapp, vantar, sockor, fållat näsdukar, sytt förkläde.
Kl.
IV. 4 tim. Gossar: övningar som i kl. III, därutöver tappning och
gradning. Utförda arbeten: sällträ, vindvisare, pall, lampett,
långrevslåda, m. m. Flickor: sömnad och stickning. Utförda
arbeten: dynvar, sockor, vantar.
Kl. V. 5 tim. Gossar: formövningar,
gradning och sinkning. Utförda arbeten: slev, smörsked, yxskaft, lampett
m. m. Flickor: sömnad och stickning. Utförda arbeten: dynvar, förkläde,
sockor, mönstrade vantar, mössa, väst, halsduk, lappning och stoppning.
Kl.
VI. 5 tim. Gossar: arbetsövningar som i kl. V. Utförda arbeten: bokhylla,
kista, skåp, lampett. Flickor: sömnad och stickning. Utförda arbeten:
olika slags hålsöm, förkläde, jumper, lappning och stoppning.
Gymnastik.
Kl. I o. II. 4/2 tim. Enkla fri- och redskapsövningar
samt lekar. Sagotimmar.
Kl. III o VI. 2 tim. Fri- och redskapsövningar.
Gymnastiska lekar och kampövnmgar. Bollspel ute i det fria. Skidlöpning.
Friidrottens grunder.
Sång.
Kl. I o. II. 2/2 tim.
Koraler och sånger efter gehör. Sånglekar. Takt- och rytmsinnets
uppövande.
Kl. III. 2 tim. Andningsövningar. Sånger i C-dur.
Psalmer. Notsystemet, noters och pausers tidsvärde.
Kl. IV. 2 tim.
Andnings- och tonbildningsövningar. Tonträffningsövningar. Sånger
i D- och G-dur. Psalmer. Melodins indelning i takter.
Kl. V. 2 tim. Andnings-
och tonbildningsövningar. Tonträffningsövningar. Sånger i
G- och C-dur.
Kl. VI. 2 tim. Tonbildnings -och tonträffningsövningar.
Sånger i G-, C- och F-dur samt i a- och e-moll.
Samsång med
klasserna IIIVI samt motsvarande avdelningar av sammansatta klassen.
Försvarsundervisning.
Kl. I och II. Kartläsningens grunder,
beräkning av avstånd, antal, tid. Uppförande vid luftfara. Första
hjälp vid sår, näsblod, svimning, brännsår. Terränglekar.
Kl.
IIIVI. Terränglära, väderleksiakttagelser, orientering, kartritning.
Enkla fältmätningar. Brandskydd. Första hjälpen vid olycksfall,
behandling av drunknade.
B. Sammansatta klassen.
Under
läsåret har första växelkursen behandlats utom i religion
och räkning, där andra växelkursen genomgåtts. Detta beror
på att skolan icke var i verksamhet läsåret 19411942.
Kristendomskunskap.
Växelkurs I. Kl. IIIVI. Gamla testamentets
berättelser enligt läroboken i alla klasser samt med de två högsta
klasserna fördjupning av kursen bl. a. genom läsning av valda avsnitt
i Psaltaren samt profeterna Jesaja och Jeremia.
Buden och Första trosartikeln
i Lilla katekesen i direkt anslutning till de bibliska berättelserna samt
i de två högsta klasserna kap. IIV i Kristna läran.
Växelkurs
II. Kl. IIIVI. Nya testamentet. Kyrkliga högtider och gudstjänstordningen.
Andra
och tredje trosartiklarna, bönerna och sakramenten i direkt anslutning till
lämpliga berättelser i Nya test. Kap. VXI i Kristna läran
i kl. VVI.
Modersmålet.
Läsning. Berättelser
valda efter elevernas utveckling och med tanke på att stöda undervisningen
i andra ämnen. Utom skolans läseböcker användas skolbibliotekets
för bredvidläsning lämpliga böcker och tillgängliga dramatiserade
berättelser. Vid övningarna i välläsning användas läseböckernas
dikter och Fänrik Ståls sägner.
Grammatik. Kl. IIIIV.
Satsens huvuddelar, substantiv och verb. Kl. VVI. Satsens underordnade delar,
verbformer, adjektiv, pronomen, adverb och konjunktioner, satsarter och skiljetecken.
Skrivning.
Kl. IIIIV. Talrika avskrivnings- ifyllnads- och reproduktionsövningar,
brev och fria uppsatser, vilka ofta illustrerats med tecknade eller tryckta bilder.
Kl.
VVI. Språkljuden och rättstavningens grunder, rättskrivningsövningar
som reproduktion eller efter lärarens eller elevernas diktamen . Ett tjugotal,
oftast illustrerade, uppsatser, de flesta fria, endast några disponerade.
Hembygdskunskap och geografi.
Växelkurs I. Kl. IIIIV.
Orientering i hemtraktens geografi, växt- och djurvärld samt sociala
förhållanden, kartans mått och färger genom kartritning,
översikt av Finland. Landskapen och länen genom fingerade resor på
kartan. Kl. VVI. En grundkurs i allmän geografi alla år. Europa
med undantag av Norden.
Växelkurs II. Kl. IIIIV. Efter grundkursen,
Finlands uppkomst under och efter istiden, växternas och djurens invandring,
landets näringar, samfärdsel och statsskick. Nordens länder. Kl.
VVI. Efter grundkursen i allmän geografi de främmande världsdelarna.
Historia.
Kl. VVI. Växelkurs I. Fäderneslandets historia
jämte synkronistisk fördjupning i hemtraktens historia.
Växelkurs
II. Allmän historia och med kl. VI synkronistisk repet. av första växelkursen.
En sådan repet. av allmänna historien företages också i
första växelkursen.
Räkning.
Huvudräkning
och skriftliga hemuppgifter i alla klasser.
Kl. III. Enklare uppgifter i
de enkla räknesätten, tilllämpning av dekadiska sorter. Kl. IV.
Svårare uppgifter i de enkla räknesätten. Större fordringar
på rätt uppfattning och beteckning av räkneoperationerna, repet.
av dek. sorter. Yt- och rymdmått samt icke dek. sorter.
Kl. VVI.
Växelkurs I. Grundkurs i allm. bråk. Decimaltal och tillämpning
av dessa i enkel reguladetri, procent- och enklare intresseräkning. Växelkurs
II. Bråkläran och tillämpning på samma sätt.
Geometri.
Kl. V. Åskådning, uppfattning, konstruktion
med linjer och klippning i kulört papper, mätning och beräkning
av enklare rätliniga ytor och kroppar.
Kl. VI. Föregående
årskurs samt mätning och beräkning av vanligare krokliniga ytor
och kroppar.
Naturkunnighet.
Kl. VVI. Växelkurs
I, Ett antal typväxter från hemtraktens vilda växtvärld och
vanliga kulturväxter om hösten, om våren efter grundkursen i kemi
växternas livsförrättningar. Utländska kulturväxter behandlas
i geografin.
Fysik och kemi.
En grundkurs i fysik och
kemi samtidigt. Sedan en serie fysikaliska och därefter en serie kemiska
företeelser, vilka uteslutande utvecklas under direkta experiment. En del
av kursen i kemi ordnas så, att den direkt kan stöda vissa avsnitt
i botanik, hälsolära och trädgårdsskötsel.
Växelkurs
II. Föreskrivna kurser i zoologi, hälso- och nykterhetslära samt
hemhushållning.
Välskrivning.
Häftena
5 och 4 jämte parallellhäfte i SalervoKronströms system i
kl. III och häftena 57 i kl. IV.
Utvecklandet av handstilen beaktas
i alla klasser vid skriftliga arbeten.
Teckning.
Fantasi-
och minnesteckning i anslutning till behandlade sagor och berättelser, årstiderna
och de tillfälliga upplevelser, som eleverna varit med om. En lektion per
klass och vecka anslås för kartritning och övningar med arbetsböcker.
I kl. IIIIV nyttjas sådana endast i hembygdskunskap och geografi,
medan kl. VVI använda arbetsböcker i olika ämnen, dock endast
i ett ämne eller i en ämnesgrupp per år: historia, naturkunnighet
eller geografi.
Den systematiska teckningsundervisningen, till vilken anslås
en timme per vecka och klass, bedrives i huvudsak enligt inspektör Salervos
system för teckningsundervisningen i folkskolan.
Sång.
Gemensam
undervisning för alla klasser. En veckotimme anslås till notsång
och en till gehörsång.
Notsång. Andnings-, tonbildnings-
och tonträffningsövningar i början av varje lektion. Schema för
övergång till ny tonart: l:a året C-dur och a-moll, 2:a året
repet. C-dur, nytt: korstonarterna, 5:e året C-dur och a-moll och 4: e året
repet. C-dur, nytt: b-tonarterna.
Gehörsång. De vanliga standardsångerna.
Historiska sånger och sånger från främmande länder
upptagas i den mån undervisningen skrider framåt i historia och geografi.
Gymnastik, lek och idrott.
Kl. IIIVI. Under september och maj
månader boll- och andra friluftslekar. Idrotten bedrives såsorn träning
och avläggande av prov för av F.F.F. och S.F.I. instiftade märken
för flickor och gossar. Under vintern anslås minst en månad för
skid- och backåkning, gymnastik på skidor och utflykter. Prov för
S.F.S. instiftade skidlöparmärket. Deltagande i lokala tävlingar
och kretsmästerskap för folkskolorna.
Kl. IIIIV gymnastisera
tillsammans. Minst 8 program inövas. Under h. t. rörelser av tredje
klassens svårighetsgrad och under v. t. av fjärde klassens svårighetsgrad.
För undvikande av ensidighet i rörelserna förekomma växelkurser.
Kl.
VVI bilda ett gymnastiklag. Programmen väljas efter samma principer
som i kl. IIIIV.
Handarbete.
Flickor. Se
programmet för den sexklassiga avdelningen.
Gossar. Arbetsövningsserier
efter elevernas utvecklingsgrad. Ytbehandling. (I den mån det är möjligt
under krigstid.)
Kl. IIIIV. I huvudsak leksaker efter gossarnas intressen
och uppslag.
Kl. VVI. I huvudsak nyttiga föremål. Allmogemönster
och -stilarter tillvaratagas och utnyttjas både i fråga om färg
och form.
Försvarsundervisning.
Densamma
som i 6-klassiga avdelningen.
Läroböcker i sammansatta klassen
desamma som i skolans sexklassiga avdelning.
För undvikande av upprepning
förfogar klassen över ett rikligare urval av läseböcker, bl. a.
genomgås Nils Holgerssons resa under en period av 4 år.
V. Elever och uppgifter om bedömandet.
l. Seminariets
elever.
* framför ett namn anger att eleven är i krigstjänst
eller under läsåret blivit inkallad.
Klass I. |
* |
Bergman, Hans Gustav 1)
1) till militärtjänst
17. 3. 44 |
Närpes |
Bjon, Carl-Gustav |
Kronoby |
Byskata, Torolf Gunnar |
Munsala |
* |
Erikson,
Folke Nils Gustav 2)
2) till militärtjänst 18.
2. 44. |
Övermark |
Eriksson, Alf Herbert |
Jomala |
Eriksson, Holger Johannes |
Färgas |
Fellman, Rolf Gunnar Teodor |
Saltvik |
Forsman,
Rafael Johannes |
Lemland |
* |
Hellman,
Oskar Leonard 3)
3) deltagit i inträdesförhöret,
därefter hela läsåret i militärtjänst. |
Vasa |
Karlsson, Olof Bertil |
Kumlinge |
* |
Klemets,
Karl-Oskar Oskar-Anselmsson 4)
4) till militärtjänst
18. 2. 44. |
Övermark |
* |
Lindsén,
Kurt Åke 5)
5) till militärtjänst 24. 1.
44. |
Närpes |
* |
Ojala,
Harry Ossian 5)
5) till militärtjänst 24. 1.
44. |
Mörtmark |
Storbacka, Gösta
Ferdinand |
Esse |
Söderlund, Edvard Robert |
Kumlinge |
Söderlund, Gustaf Georg |
Saltvik |
* |
Österholm,
Thor Rudolf 6)
6) till militärtjänst 17. 3. 44. |
Korsnäs |
Klass II
|
|
Ahlskog, Alf Folke Fjala |
Kvevlax |
* |
Andersson,
Thor Viktor |
Pernå |
Bertell, Bengt Erik 5)
5) avgått 24. 5. 43. |
Föglö |
* |
Bexar, Helmer OssianHugosson |
Terjärv |
(Blomsterlund, Runar Åke 6)
6) har icke
tenterat sina villkor från klass I. |
Kökar) |
* |
Furu,
Johan Börje |
Terjärv |
* |
Karlsson,
Gösta |
Vörå |
Karlsson, Karl Paul |
Jomala |
* |
Söderlund, Karl Arne 7)
7) stupat vid Tienhaara 26. 6. 44 |
Hangö |
* |
Söderlund, Per-Olof 8)
8) lämnat landet. |
Saltvik |
* |
West,
Carl Lennart |
Munsala |
* |
Wilson, Karl
Ingmar |
Närpes |
Klass III
|
* |
Appel,
Lars Gustav Hildingsson |
Sideby |
* |
Barck, Frans Fjalar 1)
1)
lämnat landet. |
Kaskö |
Boström,
Fredrik Johannes 2)
2) deltog i kursen 12. 4.27.
5. 44. under tiden 28. 4.7. 5. 44; sjuk. |
Hitis |
* |
Engvall, Johan Rafael Unosson |
Mörtmark |
|
Holmström, Carl Tryggve |
Degerby |
* |
Jungner, Ferry
Alf Svante 3)
3) stupat 27. 11. 43. |
Kronoby |
*
|
Mangström,
Johannes Albin 4)
4) kunde icke deltaga i kursen 12. 4.27.
5. 44; sjuk |
Oravais |
Nordström, Gustaf
Albert Torsten |
Sottunga |
* |
Nyman,
Mauritz Arvid Ingvald |
Korsnäs |
* |
Selin, Rainer Alexander |
Ingå |
* |
Snickars, Einar Valentin
Karl-Johansson |
Närpes |
* |
Storgårds, Karl Anders |
Liljendal |
* |
Strandén,
Edvin Joel Jakobsson |
Nykarleby socken |
* |
Sundström, Fjalar Einar Vilhelm |
Larsmo |
* |
Winqvist, Alfred Lennart |
Esbo |
Klass IV. |
* |
Bergfors, Birger Wilhelm |
Pargas |
* |
Bergström, Otto
Rafael Johannesson |
Pörtom |
|
Carlström,
Josef Anders Josefsson |
Närpes |
* |
Eriksson, Atle Sven Adolf Karl-Oskarsson 1)
1) stupat 18. 1. 42. |
Övermark |
* |
Kulp, Johannes Jakobsson 2)
2)
stupat 29. 10. 43. |
Vörå |
* |
Nordman, John Adolf |
Replot |
Klass V. |
* |
Andersson,
Paul Richard |
Korpo |
* |
Bergquist,
Sven Hilding |
Lovisa |
|
Ehres, Magnus
Olof |
Föglö |
* |
Frostdahl,
Arnold August |
Nykarleby |
* |
Granvik,
Erik Alexander |
Terjärv |
* |
Herler,
Rolf Axel Herler 1)
1) på grund av militärtjänst
förhindrad slutföra studierna |
Helsingfors |
* |
Jansson, Edvin Evert 2)
2) stupat 11. 7. 41. |
Pedersöre |
Jansson,
Elmer Emanuel |
Finström |
Liewendahl, Niord Inge-Aldur |
Mariehamn |
* |
Malm, Ulf Sigvard |
Närpes |
Nordberg, Johannes Torvald |
Sottunga |
Nylund,
Gunnar Isak Georg |
Nykarleby socken |
Sundblom, Erik Noak
Filemon |
Föglö |
* |
Wallén,
Lars-Henrik |
Lappträsk |
|