Kultbetecknande namn
i
Ortnamnsskicket i svenska Österbotten
Till de mest omskrivna ortnamnsproblemen i Österbotten hör frågan,
om det finns ortnamn i landskapet som vittnar om hednisk gudadyrkan. Närmast
gäller det tolkningen av namnen Torsö och Frösö i
Nykarleby skärgård. Äldre tiders forskare, t.ex. Karsten,
ansåg att de innehåller gudanamnen Tor och Frö (Frej).
Ännu Huldén 1952 anslöt sig till denna mening, men Ahlbäck
pekar 1979 på att öarna inte har varit bebyggda det
skulle man vänta sig om det hade idkats kult där. 20)
I stället tänker han sig att de innehåller personnamn:
Torsön (utt. /to:rsöijin/ är bildat till pn. [personnamnet]
Thore, Frösön (utt. /fröisöijin/) till Fröger
eller Frösten.
Tacksamviken i Oravais kby /tak:sanvi:tjin/ har en källa, enligt
traditionen en ”offerkälla”, som Karsten förknippade
med hednisk kult. 21) Mot detta talar två
viktiga omständigheter: dels ligger källan lågt, blott
någon meter över havet, den var således under havsytan
under hednatiden. Vidare skrevs namnet på 1700-talet Tacksandwiken,
det innehåller ordet sand, jfr det nutida uttalet.
Också de inte sällsynta brud-namnen, t.ex. Brudhamn i Oravais
kby och Brudholmarna i Nykarleby har av Karsten förbundits med någon
form av kult. Kring dessa namn har ofta sägner spunnits, vanligen
om en brud som förolyckats på sin högtidsdag. Sägnerna
är uppenbarligen vandringssägner. Både mot dem och mot
teorin om kult måste man vara tvivlande. Vissa brudnamn kan ha en
innebörd ”trångt ställe”, t.ex. Brudsund nära
Oxkangar i Oravais.
Karstens tanke på ett ”huvudcentrum för en primitiv Fröjskult
i Österbotten” kring Torsö, Frösö och Brudholmarna
är bara en fantastisk tanke.
20. Om Torsön och Frösön se Karsten
2, 357 ff., Huldén, Ortnamnen i Munsala, s. 111, Ahlbäck
i Svenska Österbottens historia I, s. 52.
21. Karsten, Svensk bygd 2, s. 369 f.
|