Egendomsbekymmer efter ofreden.
Av H u g o S v e d b e r g.
Hoppet
att få se »drakelden« brinna över någon förborgad
skatt har så försvunnit ur folktron, att vår tids skolbarn knappast
vet mera därom, än vad de möjligen fått reda på i skolundervisningen
eller läroböckerna. Tom Sawyer och Buck Finn kände till spöken
och blå eldar och hittade en stor skatt. Skulle en Mark Twain skriva historien
i dag, skulle väl pojkarna bli stormrika med tolv rätt i tippning.
I
alla fall var man ingalunda ute i ogjort väder förr i världen,
man viskade om dolda skatter och drakeldar.
Jordgömmor fanns mera då än nu. Huru sedan tron på drakelden
uppkommit, vill jag inte försöka mig på att utreda. Inpassas kunde
ju, att vi alla känner till självlysande ämnen, t. ex. »lysträ«
och ursiffror. Under hedentid lades dyrbarheter (smycken, vapen o. a.) med
den döda i graven. Sådana har hittats i mängd. Men man gömde
också sitt pund i jorden och detta sätt att deponera dyrbar egendom
har använts till vår tid. Undan krig, brand och tjuvahand skulle skatterna
räddas, och jorden och sjön var de säkraste bankvalven at gå
till. En och annan, som blev kvar i hemtrakten under flyktens tid, smög sig
att söka den omviskade eller kända jordgömman. Somt blev tjuvens,
somt fick ägaren igen, men säkert behöll tystlåtna Moder
Jord mycket. Detta tog skattsökarfantasin hand om, och folktron brukar inte
slippa taget i första hast.
När jag bläddrade i Statsarkivets
domböcker, antecknade jag några tvistemål angående flyktingarnas
gömda egendom under Stora
ofreden. Mången sak hade väl kunnat klaras upp utan rättens
dom, men den tiden var man snar att draga sin motpart till tings.
*
Änkan
Elisabet Andersdotter och hennes son Sigfrid Anderson från Soklot berättar
vid Nykarleby ting 6/11 1721, att de 1715 om sommaren i åkern undan fienden
nedgrävt 7 st. pengar nära intill det ställe, där Sigfrid
Andersons bolagsman och farbror, Mats Matson, nedlagt sina 9 st pengar. På
hösten 1719, när Mats Sigfrid upptog sina 9 pengar, tog Mats också
de 7, varför kärandena nu begär dessa tillbaka. Mats påstår,
att han ägt de 7 pengarna också. Det blir uppskov, och vid tinget 1722
gör Mats ed på sitt påstående och dömes att behålla
pengarna.
Vid samma ting berättar »kvinnspersonen« Karin
Jakobsdotter från Överjeppo, att hennes »nu framl. moderssyster
Malin Danielsdotter hos Anders Hanson i Ytterjeppo år 1716 insatt en brännvinspanna,
som ryssarna borttagit. Anders hade givit Malin endast 2 1/2 karoliner för
pannan. Karin tror, att Anders givit ryssarna pannan för att frälsa
sin bror Johan, »vilken de jämte andra av allmogen ville bortföra«.
Anders påstår, att pannan var gömd under hans stugugolv, men
hittades och togs av en kvartersmästare, som lämnade 2 1/2 karoliner
för den. Brodern skulle bortföras, men slapp utan lösen. Käranden
är nöjd, om svaranden med ed kan bestyrka sin oskuld, vilket svaranden
är villig att göra.
Borgaren Karl Matson från Nykarleby
hade 1714 om hösten överlämnat till Per Karlsons måg Knut
Jakobson i Kovjoki en brännvinspanna, en bryggkittel och en liten förtennad
panna, som Knut gömt i ån, men som Per »otvungen upptäckt
för ryssarna«, som tog det gömda. Karls dotter Brita hade vid
samma tid gömt i Pers lada i närvaro av Pers dotter Susanna 1 bolstervar,
2 huvuddynor, 1 fårskinnsfäll med täcke och en rya. Per påstår,
att han fängslats av ryssarna 3 dagar och nödgats bekänna, var
Jakob gömt egendomen. Pers och Karls egendom i samma lada borttogs, förutom
Karls rya, som Per använt, tills Karl efterfrågade den.
Anders
Person i Nykarleby och Dordi Gustavsdotter från kyrkbyn gav samma höst
åt Per Karlson i Kovjoki 3 silverbägare och en 13 dalers plåt,
som Per glömde i »Tomtrappa måsa«. Godset hade försvunnit.
Enligt Per hade också hans försvunnit, förutom en stenkruka. Uppskov.
(Någon fortsättning fann jag ej i domboken.)
Hustrun Elsa Persdotter
hade tillsammans med Dordi Gustavsdotter gömt Elsas 6 st. 15-ören och
en silverbrisk, värd 24 skilling kmt. Dordi hade tagit sitt och Elsas, men
lovat betala.
Jakob Kristerson från Vuoskoski anklagar en piga för
at ha stulit en ask pengar, gömda i prästgårdsskogen. Saken kan
ej vid detta tillfälle utredas och uppskjutes för ytterligare vittnesmål.
Anders
Simonson i Pensala vill ha slutlikvid av sina grannar Johan Rank, Grels Knutson
och Mats Nilson för tjära, som dessa tagit av honom, så länge
han var på flykten i Sverge. Tjäran bör värderas, varför
målet uppskjutes.
Vid N.T. [Nykarleby ting] 1722 fordrar Anders Simonson,
att Johan Rank skall förklara, huru han bekommit en täljyxa, som tillhör
Anders' pupiller och brorsbarn och som gömts och nedgrävts i en kista
i skogen. Johan Rank förklarar, att han funnit den i Harjux under sängen
i Simon Isaksons gård om vintern 1718, medan ryssarna med yxan huggit kött.
Simon åter berättar att hans brorson Johan Jakobson funnit yxan på
gården efter ryssarna och bar in den. Anders är nöjd med förklaringen.
Änkan
Elisabet Eriksdotter i Harjux hade 1715 om vintern lämnat till Anders Simonson
i Pensala en svart sarströja (tunt ovalkat ylletyg), en mössa och en
vadmalsväst mot betalning, men klagar nu vid tinget, att hon ej fått
hela summan. Anders hade sålt tröjan i Saarijärvi. Det blir uppskov
på bådas önskan.
Jakob Erikson från Pensala klagar,
att Anders Simonson därstädes beskyllt honom för fönsterstöld
i Munsala kyrka, »varför han på honom (Anders) straff och expenser
begär«. Anders erkänner, att han yttrade dessa misstankar, som
han fått därav, att Grels Knutson från Pensala hos Mats Erikson
Luoma sett några av Jakob Erikson där insatta fönster, »som
han ment vara ifrån kyrkan, men befinnas vara ärligen av Jakob Erikson
ifrån Damskata hemman i förvar tagna.
Anders Simonson vill tydligen
slå tillbaka och »förekastar Jakob Erikson«, att denne
haft en brännvinspanna och en silverskål, som Anders tror vara stulet
gods. Jakob tillstår, att han av framlidne hustrun Anna Hansdotter hörde,
att hon i skogen hade en panna, som han »efter hennes begäran uppsökte
samt upptäckte för nämndeman Simon Isakson i Harjux, som pannan
i förvar haver, men nekar högeligen att han någonsin haft någon
silverskål«.
Vidare berättar Anders Simonson, att Isak
Simonson har åtskilliga husgeråd, såsom plogbillar, lås
och annat att sälja. »Så skall han och i Oravais haft Munsala
not och henne där brukat.«
»Än upptäckte Anders
Simonson, att Jakob Erikson 1714 om vintern plundrat handelsmannen Johan Junianders
i Pensala skog gömda egendom. Jakob Erikson svarar, att framledne Hans Jakobson
i Harjux uppbröt kistan, varefter Johan Matson och Nils Axelson i Pensla
tog några saker, »att icke allt, skulle bortstjälas«. Även
Jakob förvarade tre skjortor, en duk, en mössa och ett tennfat, »som
han för Juniander strax uppenbarade och egendomen återställde«.
Juniander hade ännu icke kommit från flykten, »ty ställdes
denna sak till nästa ting«.
Filip Granberg från Munsala
uppger, att hans grannar fann en hop byamännen tillhöriga notstycken
och körredskap hos Jakob Kängo samt en järnmortel och en husklocka,
som Granberg äger. Dessutom hade Kängo tagit Granbergs fönster
i förvar och sedan undanhållit två. Kängo förklarar,
att han och Grels Knutson i Pensala år 1715 för litet mat och kläder
köpt noten av Erik Jakobson i Munsala. För klockan och morteln gav Kängo
Erik Jakobson ett par gamla vantar. Fyra fönster tillstår han, att
han tagit i förvar men återställt.
Vid samma tillfälle
bekänner Mats Löpare, att han av nämnda Erik Jakobson i Munsala
fått en spjäldplåt, en smedjehammare, två navrar, ett murjärn,
ett halster och en skaftyxa, vilket allt Granberg säger vara stulet ur hans
i sjön undan fienden nedsänkta stora kista full med järnsaker och
husgeråd. Erik Jakobson är fortfarande på flykt, varför
det blir uppskov »tills han framskaffad blivit«. |