Socknen, kyrkan och prästerna
förr i världen.
III
(Anteckningar ur handlingar rörande Nykarleby
och Munsala socknar.)
Av H u g o S v e d b e r g.
1675 (N. T.) [Nykarleby ting] får allmogen ny tillsägelse
att betala kyrkoherden vissa skulder och dagsverken. Kyrkoherden har åsamkats
mycket besvär genom Jakob Bertilsons motvillighet.
Kaplanen i Nykarleby Gustav Neostadius klagar vid tinget 1697,
att allmogen ej uppfyller sina skyldigheter mot honom som förut med
dagsverken. Han antar, att de kommer att skylla på fattigdom och
den dyra tiden. Nämnden och länsmannen får i uppdrag att
övervaka »skyldigheternas utgörande efter Guds lag och
Kungl. förordn.» [Detta var inte vilket missväxtår
som helst utan Stora hungersnöden.]
Samtidigt tillkännager kyrkoherden Johan Forsman, att Munsala kapellbor
föregående år haft en fullmäktig till Stockholm
att skaffa utsäde »i den svåra tiden» och av kyrkan
lånat 47 daler 16 skilling kmt, varav en stor del ej ännu inbetalts.
Slutligen en anteckning från 1723 efter ofreden. Vid N. T. 1723
»lovar allmogen nästkommande vår utav prästgårdsåkern
uppgräfta ett kappland vart hemman och till dess inkräktande
utsätta 6 famnar gärdesgård av var rök samt att stänga
den s. k. Gaals gälan». Diken skall de efterhand också
upprensa.
*
En synnerligen prunkande anteckning rörande en ledig kaplanstjänst
har vi från N. T. 1772. Den kunde förtjäna att citeras
i sin helhet, men då den är tämligen svårförstådd
får det räcka med delar ur den. (I synnerhet stavningen i alla
anteckningar i denna artikel är helt annan än originalens.)
Hauptmannen Johan Forsman »gav tillkänna det Gud allsmäktig
förmedels sin underliga disposition nådigast behag haver igenom
den timlige döden för någon tid sedan täkts ifrån
denna församlingen hädankalla dess själasörjare och
sacellanum fordom den vällärde herren herr Petrum Pictorium.»
Tjänsten är ännu ledig och hauptmannen påminner allmogen,
att den i god tid bekymrar sig om en ny själasörjare. Han rekommenderar
en »skicklig och vällärd prästman, Jacobus Canuti
Carlman, vilkens icke allenast fader salig herr Canutus Carlman utan ock
hans förfäder successive ifrån den första pastor
haver församlingen med Guds ord och berömligt leverne försörjt
och förestått.» Allmogen borde nu
i denna sak sin mening och åsikt »upptäcka och utan skrymtan
uppenbara».
Med beaktande av »Jacobi Carlmans framledne och sal. förfäders
meriter, stora ohåga, försorg och berömliga leverne de
för församlingens så i en som annan måtto dragit
hava», uttalade sig allmogen så »att icke någon
ett ord häremot sade på Jacobum Carlman och honom till kaplanstjänsten
i hans morbroders nu salig herr Petri Pictorii ställe äskade
och begärts, önskandes ödmjukligast, det Gud nådigast
ville beveka överhetens och Hans Högvördighet Biskopens
med det vördiga Consistori samt förmänners hjärtan,
att deras endräktige välmene begäran måtte av Nåder
och gunst njuta kunna»,
*
Några data rörande här nämnda präster (enligt
Åbo stifts herdaminne av C. H. Strandberg).
Kyrkoherdar.
Ericus Johannis, kapellan i Pedersöre, kyrkoherde där
1569. Underskrev Uppsala mötes beslut 1593 (av hertig Karl sammankallat
för att befästa Lutherska läran i riket). Död 1600.
Jacobus Carlman, först kaplan, sedan kyrkoherde i N:by efter
brodern 1636. Död 1653.
Nicolaus Ringius,
smålänning, född 1611, rektor vid N:by trivialskola, k:herde
1654 efter Carlman. Död 1680. Stridigheter
stod kring Ringius val till k:herde.
Johannes Grandell, rektor, kyrkoherde 1681. Död 1693.
Johannes Forsman, först kaplan, k:herde 1694. Död 1707.
Samuel Alanus, tidigare domkyrkosyssloman i Åbo, k:herde
i N:by 1707. Död 1741.
Kaplaner.
Canutus Carlman, också regementspastor, död i Polen
1655.
Petrus Johannis Pictorius, son till kyrkoh. i Kemi. Död 1672.
Jacobus Canuti Carlman, den förres efterträdare. Död
1680.
Gustavus Marci Neostadius, sockneadjunkt och pedagog, kapellan
1681. Död 1702.
År 1607 överfördes nuvarande Munsala-byarna Hirvlax,
Monäs och Monå från Vörå, dit de kyrkligt
hört, till då nybildade Nykarleby socken. I fråga om
förvaltningen hade de hört till Mustasaari.
Åtminstone i Turistföreningens »Svenska Österbotten»
ingår en sägen, att munsalaborna skulle varit med vid byggandet
av Pedersöre kyrka 1250. Där ingår också en tradition
att nuvarande kyrkan i Munsala skulle vara den fjärde i ordningen
på platsen och att den första, »en kyrkstuga»,
täckt med näver och takved, skall ha uppförts redan under
katolska tiden och besökts av prästerna från Pedersöre
under dessas 'fiske och uppbördsresor'». De säkra källorna
meddelar, att kyrkan i Munsala före den nuvarande byggdes år
1687. Den första kyrkan i Nykarleby byggdes 1607, den nuvarande 1708.
(Någon sägen om äldre kyrkor där känner jag
inte till.) |