[Beskuren och färglagd.] |
Saima kanal, fi. Saimaan
kanava, kanal mellan Saimen och Finska viken i sydöstra Finland och Sovjetunionen
(höjdskillnad ca 76 m, 8 slussar), längd 57,2 km, varav 29,1 km (tre
slussar) på finländskt territorium. Den grävda delen, 42,4 km,
befinner sig huvudsakligen på finländskt område. Slussarna, som
har dimensionerna 88x12,5x4,8 m, möjliggör trafik med 78 m långa
och 11 m breda fartyg med ett djupgående på 4,2 m (maximalt ca 1 500
dwt). Fartyg av denna storlek kan numera, sedan insjöfarlederna fördjupats
och i övrigt förbättrats, gå till Villmanstrand, Nyslott,
Varkaus, Joensuu och Kuopio.
Att förena Saimenvattnen med havet var
en tanke, som uttalades redan under medeltiden, men den fick vänta länge
på sitt förverkligande (jfr kanaler). Senator
L.G. von Haartman (se denne) var den som slutligen genomdrev att kanalen byggdes.
Arbetena, som delvis finansierades med ett utländskt statslån, inleddes
hösten 1844 och slutfördes 1856. I planeringen deltog bl.a. Carl Rosenkampff
(se denne) och för utförandet
svarade svensken Nils Ericson. Kanalen hade ursprungligen 28 slussar. Den utbyggdes
18951903 och 191139, varvid slussarnas antal nedbragtes till nio.
S. verkade kraftigt stimulerande på näringslivet i Savolax och Nordkarelen;
redan i början av 1900-t. transporterades 0,5 milj. ton gods årligen
på denna vattenled, och på 1930-t. steg godsmängden till 0,8
milj. ton/år (främst trävaror för export).
Vid krigsslutet
1944 befann sig hälften av kanalen bortom den nya riksgränsen, och fram
till 1963 var endast den finländska delen i bruk med ringa trafik. 1962 ingick
Finland ett avtal med Sovjetunionen om att arrendera S. (jämte en 30 m bred
kanalzon) på 50 år, och hösten 1963 påbörjades kanalens
iståndsättning och modernisering, vilket i praktiken innebar att en
helt ny kanal byggdes. På den nya S., som invigdes 5/8 1968, transporterades
1981 ca 1,4 milj. ton gods. Kanalen tjänstgjorde till en början främst
som timmerflottningsled, men i dag har pappers- och träindustriprodukter
samt olika bulklaster (olja, stenkol, metaller, mineraler, spannmål) större
betydelse från fraktsynpunkt. S. betjänar även turismen. Kanalen
administreras av den finländsksovjetiska Förvaltningsnämnden
för Saima kanal, (E, Puramo, Itä-Suomen vesitiekysymykset 1800-1uvulla
erikoisesti Saimaan kanavaa silmällä pitäen vuoteen 1870, 1952;
P, Koistinen, Vanha ja uusi S., 1968)
|