Erik
Birck.
Boken utkom redan för ett par år sedan, men den är en storartad dokumentsamling, som inte kommer att föråldras.
Vi väntar med spänning på delarna ett och tre. Erik Birck håller på med ett livsverk.
Min
lilla utflykt i legohjonsstadgan har tyvärr ingen motsvarighet i den Birckska textmassan och utan tvivel saknar man ett klargörande av vilket
förfärligt öde, som hotade Mathilda Eriksson och Johanna Mickelsson, vad det innebar, att bliva såsom försvarslösa
personer behandlade.
Denna mulna januarikväll året 1858 kan inte ha varit glad för de två damerna. Men allt, också
deras öde, blev annorlunda.
Nästa dag, den 12 januari, inföll med sydvästlig storm och drivande moln. Klockan halv åtta
på kvällen antände en okänd man ett oanvänt skjul vid älvstranden nedanför torget. Det tillhörde sjökaptenen
Anders Granholm. Hans hustru, Lovisa, mötte mordbrännaren i portgången, men kunde i mörkret urskilja varken ansikte eller klädedräkt.
Därmed försvinner han i historiens djup. Birck utpekar en kriminellt belastad gamlakarlebybo som gärningsmannen, men det sker på basen
av nästan obefintliga indicier.
Pyromanens behov av självhävdelse och hämnd måste naturligtvis ha haft en djup grogrund
i tidens kvävande förtryck av de egendomslösa, men också försäkrade och konkurshotade företagare har som känt varit
benägna att tända på ibland. Den här historiska kriminalgåtan kommer i varje fall säkert att förbli olöst.
En
stor del av staden brann upp i den sydliga stormen. Kyrkan lyckades man rädda genom att spruta vatten på den, men hela centrum runt torget föröddes.
De fattigas kvarter, Nystaden och Källbacken, räddades, liksom husen söder om kyrkan. 102 boningshus brann upp och av dem var bara 27 försäkrade.
Också
Kuddnäs, Topelius' barndomshem nära stadsgränsen, höll på att stryka med. Stormen drev hela natten skyar av eld och rök över
husen i norr. Längre bort flammade ibland nya lågor upp när fyra halmfyllda rior och en hölada antändes i trakten av gravgården
och lyste upp horisonten med sitt sken, så att hela nejden var omgiven av rök och lågor.
Anna Sanna Glansks lilla stuga låg
i närheten av Kuddnäs och den räddades givetvis inte av försynen utan av brudkläderskan gårdfarihandlerskan
husmålerskan! Hon klev upp på vinden med ett ämbare vatten och en kvast, sträckte sig ut genom vindsgluggen på södra gaveln
och stänkte sedan hela natten vatten på stugtaket, där stora brinnande flagor och ilskna gnistor anföll.
Välsignade är
livsöden som madam Anna Sanna Glansks. Hon ger oss mod att leva.
Efter branden ritade CA Edelfelt den nya stadsplanen. Man följde Åbo
och Vasa i spåren: gatorna blev breda, och fylldes av planteringar. Den röda hanen skulle hejdas redan i byggnadsskedet.
Ännu finns
en hel del kvar av det Nykarleby, som då byggdes, men det verkar dömt. Eller kanske en kulturhistorisk väckelse infinner sig snart. Låt
oss hoppas. Det nya stadshuset, vars tomt reserverades redan i den nya stadsplanen, men som det tog 120 år att bygga, är i varje fall vackrast
av alla nybyggda stadshus i landet. Kanske inte bara estetiken utan också kulturhistorien så småningom får fotfäste i nordens
Betlehem.
För närvarande ser det lite sorgligt ut. Vi behöver inte elden numera. Vi klarar oss med grävskopor.
Om någon
känner sig lockad av tanken på att skriva historiska romaner, så rekommenderas Erik Bircks historik. Den ger ramen för många
stora och gripande fabler. Vi möter auktionerna, där de fattiga ropas ut och ges åt dem, som åtar sig att hysa dem ett år för
den minsta ersättningen. En del livsöden är så obeskrivligt utsatta, så nakna bilder av mänsklig existens i helvetets förgård,
att jag inte orkar återge dem. Men vi möter också medkänsla, godhet och humor och vi kan konstatera, att trots systemets brister,
så lät staden inte sina fattigaste fattiga svälta ihjäl. Fattighjälpen krävde hälften av de uttaxerade skatterna.
Vi
får ta del av ett kulturliv, som bland annat innefattar en helt unik teater, inrymd i en ria strax utanför stadsgränsen. De unga bland tjänstefolket
i staden hade egen teaterverksamhet och tog till och med inträde vid riöppningen!
Vi får ta del av stadens intensiva ekonomiska liv
med skeppsbygge och utrikesfart samt import- och exporthandel på det väldiga upplandet. Huvudvarorna var tjära och salt. Tjäran fördes
ut, saltet in. Nykarleby saggade tidigt efter sina grannstäder, men också efter Saima kanals tillkomst på 1850-talet var handel och sjöfart
länge relativt livliga. Stadens oförmåga att hänga med berodde endast delvis på de dåliga hamnförhållandena
några oöverstigliga svårigheter beredde dessa inte. Hamn och skeppsvarv flyttades utan större problem från Djupsten vid
älvmynningen till Alörn ute i skärgården när uppgrundningen blivit för svår. Möjligen inleddes den negativa utvecklingen
av ett par stora konkurser, i synnerhet den Turdinska på 1830-talet, och bl a majgreven Gustaf Adolf Lindqvists ekonomiska undergång.
Men
framförallt övergick Nykarleby inte från handel till industri i tid. Därmed beseglades dess öde.
Krimkriget erbjöd
stor dramatik, men också annars lever kärleken och hatet, barmhärtigheten och våldet det strukturella och det direkta
i denna historia om en stad och dess människor. Inte heller naturen är särskilt fridfull. 1800-talets stora isgångar i älven är
legendariska; hus, träd, båtar kommer dansande. Våren 1853 klarade sig bron med nöd och näppe. En kvarn kom ned med isarna och
råttorna satt på taket och avvaktade spänt den vilda färdens gång. Den våren passerade också en stugas
gavelvägg med ett klockskåp på, en vagga, lyckligtvis tom, och en brädlucka med en galande tupp.
Bircks stil är på
samma gång klumpig och mustig. De två adverben hänger samman: han låter dokumentens språk ingå i sitt eget och tillskapar
därmed de sällsammaste formuleringar samtidigt som han klagar över, att stadsborna i de österbottniska städerna inte ens
i dag övergått från folkspråket till en bildad umgängeston och ett vårdat språk. Han talar
till och med med Topelius om barbariska dialekter.
Det låter otroligt, och är det. Vårt uråldriga modersmål
är en barbarisk dialekt! Det förvånar inte, att Birck skiljer mellan folkmusik och konstnärligt violinspel. Jeppo bygdespelmän
har alltså enligt honom en lång väg att gå innan de blir konstnärliga ...
Det är synd, att ett par sådana
fläckar skämmer ett verk, som annars i all sin mastodontiska täthet är värt stort beröm. Kanske kunde man också tycka,
att Birck bort utelämna en del poänglöst skvaller till förmån för de levande anekdoterna.
Nåja, dethär
är marginalanteckningar. Ett livsverk föds.
Men detta saknar vi nu många djupt: Nykarleby landskommuns historia! |