Huru många bostadshusen
var strax före branden går ej att exakt fastställa, bl.a. därför
att en hel del kojor och mindre hus byggts på olika håll inom och
utom stadsgränsen utan vederbörlig kontroll. De kan, emellertid uppskattas
till c:a 178, enligt de ersättningar, som utbetalades efter branden (d.a.s.
602 ff.). Hushållens antal uppgick 1855 till 224, mot 145 år 1815,
163 år 1825, 172 år 1835 och 176 år 1840. Hushållen om
35 personer dominerade, men sådana om 1115 personer var ej ovanliga
(jfr d.a.s. 556). 10)
Själva arealen
hade ej nämnvärt ökat vad den gamla, öster om älven belägna
stadsdelen beträffar. Av de 145 gårdstomterna vid tiden för branden
låg 126 inom den egentliga stadsplanen samt 1 (127) norr om och 2 söder
om denna (130, 136). De övriga 16 tomterna låg väster om älven
i den s.k. Nystaden (se närmare s. 105 ff.) Av gårdstomterna var
19 obebyggda 1845 (enl. den då upprättade tomtboken), men kort före
branden av allt att döma endast 13. Av de obebyggda tomterna hade nr 15,
46, 85, 111 och 126 ej varit bebyggda under ovannämnda tid, medan byggnaderna
på tomterna 71 (1810), 80 (1843), 82 (1810), 85 (1795), 94 (1802), 98 (1817),
102 (1834) och 112 (1842) förfallit och bortskaffats. Då en del tomter
var sammanslagna (såsom 13, 45, 69, 16 3/4 av 17, 1/4
av 1718 och 21, 2223, 9596, 110112) och en del andra tomter
hade blivit delade (inalles 27 tomter), torde bostadstomternas antal vid tiden
för branden i själva verket ha varit något flera än 145 (Backman a.a.s. 57: 149 [anfört arbete sid.]). 11)
Drar man upp rålinjen
för staden öster om älven vid tiden för branden 1858 på
stadsplanerna av 1912 och 1966 finner man, huru litet det gamla Nykarleby i själva
verket var. Rålinjen gick efter 1828 söder om den nuvarande s.k. Heikelska
gården [Kivinen] (nr 15 i 1912, nr 1013 i 1966 års stadsplan) och
den gamla skoltomten (nuv. rådhuset, nr 16 1912 och nr 1011 1966) åt
SO till Repslagarbanans början i söder (tomt nr 10 1912, nr 3082,3 1966= Nesslers f.d. tryckeri). Därifrån
fortsatte den mot. NO till O c:a 540 m längs banan till tomten 73 (1912,
f.d. Lassanders tomt) eller 5031 (1966). Här bröts den i en vinkel och
fortsatte c:a 264 m mot N till en punkt mitt emellan tomterna 214 och 225 vid
ändan av Karleborgsgatan mot Norr-Tullgatan (1912) eller skärningspunkten
mellan Fiskargrändens tänkta förlängning österut och
Karleborgsgatans norrut på den öppna platsen norr om den sistnämnda
gatan (1966). Därifrån fortsatte den c:a 90 m åt VNV till älvstranden,
där Norr-Tullgatan utmynnade c:a 110 m norr om Topeliusparken (1912), ungefär
vid nuvarande Västra Esplanadgatan 20 (1966). 12) [Den
gamla stadsplanen inlagd på den nya.]
Då Nykarleby 1855
hade c:a 1217 invånare och t.ex. 1920 endast 942 närvarande sådana,
medan staden å andra sidan då hade en c:a 3½ gånger större
areal (c:a 430.000 m² öster om älven), förstår vi, huru
trångbott det gamla Nykarleby måste ha varit före branden.13)
”När jag promenerar genom vår lilla stad”, skriver Z. Topelius
1843, ”drager jag in min rök vid ena tullen och blåser ut den
vid den andra”. 14) Större var inte Nykarleby vid denna
tid, enligt skalden. Då den franske naturforskaren, professor Paul Gaimard i slutet på 1830-talet passerade Nykarleby med sin expedition på väg
till Uleåborg och Nordkap. för bl.a. triangelmätningar, berättas
det, att de förgäves väntat att få se en ny stad. ”De
reste igenom den från den ena tullen till den andra, men det nya syntes
aldrig till. Trånga gator och låga hus som i andra gamla städer”,
var deras omdöme. 15) Fänrik Carl Johan Ljunggren omvittnar
1808: ”Nykarleby är inte något märkvärdigt ställe:
Låga, rödmålade trähus med torftak, på sin höjd
ett eller annat tegeltak, illa stenlagda gator och ett irreguljärt, skräpigt
torg se där hela härligheten!” 16) Ryssen Derschau vitsar slutligen om den röda färgen, att städerna Borgå och
Nykarleby i hans ögon ”wäl woro röda, men icke derföre
wackra”. 17)
1. Ville de Ny-Carleby.
Teckning av Lauvergne 1839, litograferad av Tirpenne, Paris...
Till staden hörde även den utom södra tullen belägna
mjölkvarnen, den s.k. Stadskvarnen. Utanför staden, på
Nygårds skattehemmans mark invid älvstranden, låg hälsokällan, Nykarleby Surbrunn, som var
överbyggd sedan början av 1800-talet. På en liten holme, en av Brunnsholmarna, var ett
badhus inrättat.
Utom norra tullen, 1/4 mil från staden låg Beckbruket på älvens
västra sida. Mitt emot detta, på östra sidan om älven invid
allmänna landsvägen norrut låg upplagsplatsen för
ex- och importvaror med brädgårdar och magasiner vid Gamla
hamnen. Skeppshamnen och skeppsvarven låg 5 verst norrut därifrån
på Djupstens holme. Större fartyg måste redan på
1800-talet lasta och lossa vid Alörn 3/4 mil från staden.
Utanför Repslagarbanan låg till 1832 stadens gamla
begravningsplats. Den hade anlagts 1797 och återfinnes på Holms karta. Den var 1806 c:a 52x72
m eller 3774 m² stor, men kan självfallet ha förstorats senare.
Begravningsplatsen låg öster om det nuvarande torget, där bl.a.
restaurang v. Döbeln [Nykarleby-Jeppo lokalförsäkring,
byggt av Liljedahl] och poliskammaren [Ämbetshuset] nu ligger. Även den nuvarande busstationen torde ha legat inom dess område, eftersom man där vid grundgrävningen
på 1960-talet [skall vara 1953] påträffade ben och likrester.
Den låg ytterom det dåvarande stadsområdet och skildes från
de bebyggda tomterna av Repslagarbanan, kryddgårdar och kålland i
ett brett bälte om c:a 54 m. Långsidan sträckte sig längs
Repslagarbanan i ungefärlig riktning NO till N, och mellan den nuvarande
klockstapelns nordöstra och gravplatsens sydvästra hörn var avståndet
c:a 180 m ungefär i riktningen OSO eller närmare bestämt, så
vitt Holms karta tillåter en noggrannare bestämning, i riktning O 106107°.
Några
allmänna parker eller planteringar fanns ej. Ett tiotal av tomterna var inredda
som enskilda trädgårdar för ägarnas behag och trevnad. Den
mest kända var Lithénska trädgården, enligt tidens
sed kallad ”Fåfängan”,
mellan nuvarande [före detta] apoteket och älven på tomten nr
15. Andra var de nordost om staden belägna Carlberg, Jämmerdalen och Fröjdesalen (se närmare s. 30 f.). Kryddgårdar
och kålland låg utom på obebyggda tomter även utanför
stadens tomtlagda mark t.ex. såsom nämnts längs Repslagarbanan.
Gårdstomterna
var som vi sett små och ofta oregelbundna. En uppfattning om husens storlek
får man ur mantalslängderna 18061808, där antalet fönster
per gård är angivet. Staden hade då c:a 140 bostadshus:
7
33
23
27
14
9
27 |
hade
”
”
”
”
”
” |
endast
”
”
”
”
”
flera än |
1
2
3
4
5
6
6 |
fönster
”
”
”
”
”
” |
De flesta husen
i staden var således små, låga stugor. Taken var oftast av näver
eller rund takved, tills dessa taktäckningsmedel utdömdes 1836 respektive
1838, varefter brädtak småningom blev det vanliga. Stugorna var oftast
hopträngda gavel vid gavel i sammanhängande längor längs de
smala gatorna och gränderna, vilket tydligt framgår av Wislanders karta
från 1750 och M. G. Fillmers från 1756 över torget. 18)
Trängseln ökades av att tomterna oftast var tätt bebyggda med ekonomiebyggnader
av olika slag, såsom magasiner, bodar, stall, fähus, lider, avträdeshus
etc. Porthans bekanta yttrande från 1794, att Nykarleby var den sämsta
stad han sett, illa anlagd, illa byggd, utan rörelse och dugliga handlanden,
äger nog sin riktighet även vad bebyggelsen under 1800-talets förra
hälft beträffar. Z. Topelius talar om ”vårt ruckliga Nykarleby”,
som det var dumt tillställt med. Så sent som 1852
skrev furst Emanuel Galitzin från en resa genom Nykarleby 1848, att staden
andades ”en doft av medeltid”. ”Gatorna äro trånga och
krokiga, som la Citeé i Paris”. Värdshuset, där Galitzin
tog in, bar en vördnadsvärd prägel av ålderdom. Man uppsteg
till andra våningen genom en mörk trappa, på vars ledstänger
spindlarna spunnit sina nät; väggarna var betäckta med urblekta
tapeter, fönstren med små avlånga rutor, infattade i bly, och
i stora salen hängde tolv grymt nedrökta porträtt av döda
konungar och drottningar av Sverige i naturlig storlek. 19)
2. Östra och södra sidorna av torget. Från vänster: rådman
Isak Lindqvists gård (nr 41), rådhuset och apoteksgården (nr 42). I hörnet rådman Anders Juthes, senare kapten Chr. Wennerholms
gård (nr 43), där v. Döbeln låg sjuk.
Till höger rådman Josef Calamnius, från 1834 J. Ad. Lybecks
gård (nr 16).
Teckning av G. Schalin efter trämodeller
av A. Gästrin. |
Kring salutorget och de angränsande
gatorna och vid kyrkotorget stod de större husen, de med 13 eller flera fönster,
sammanlagt 10 till antalet. Det största var det Hammarinska huset
(se även s. 34, 175) på tomten nr 22 vid torgets nordöstra sida.
Det hade 24 fönster och hade 1810 förvärvats av rådman Adolf
Hammarin. På tomterna 69 vid Ågatan byggde rådman Matts
Lithén 1834 en ny, ståtlig tvåvåningsbyggnad, som
omnämnes av borgmästare J. Haeggström 1842 som en bekväm och
vacker byggnad. Det Calamniuska huset, som hade 22 fönster, stod vid
torgets sydvästra sida på tomten nr 16 (se närmare s. 35 ff.).
Det var ett ålderdomligt tvåvåningshus, som 1834 köptes
av rådman J. A. Lybeck och revs för att ersättas av ett nytt
hus.
Vid torgets nordvästra sida låg på tomten nr 11 den Turdinska gården, som 1838 övertogs av handl. Henrik Backman
och efter hans död 1842 av rådmansänkan Sofia Lybeck. På
samma sida på tomten nr 12 låg den Kempeska gården, som
senare på Gustaf Turdins konkursauktion 1838 inropades av borgmästare J. Haeggström. Efter hans bortflyttning
1849 ägdes gården av Sofia Lybeck.
Vid torgets sydöstra
sida låg rådhuset. På dess högra sida, om man stod
vänd mot torget, låg Jutheska gården nr 41, dvs. rådman
Johan Juthes gård, som från 1817 ägdes av handl. Isak Lindqvist
och från 1846 av handl. Carl Edvard Ekholm. Vid branden 1858 bodde borgmästare Abraham Montin som hyresgäst i denna gård.
På rådhusets vänstra sida, tomten nr 42, låg till branden apoteket, en liten träbyggnad i två våningar med hög
trappa ut mot gatan, som 18041818 innehades av apotekare Ehrenfried Kantzau;
och senare före branden av apotekarna Adolf Fredrik Forsell 18191823
(27), Adrian Reinhold Bastman 1823 (24)1831, Johan Benzelstjerna 18311849 och Nils Malmberg 18501876. 20) [Läs mer: Hela
apotekarlängden.]
I torgets östra hörn låg på
tomten nr 40 den Bongska gården, som 1810 ägdes av handl. Reinhold
Chr. Backman (d. 1830) och senare till 1835 av borgmästare Fredrik Calamnius
samt från 1843 av borgaren Gustaf Häggblom och dennes son vikt.handl.
Johan Häggblom. Dessa ägde den vid branden.
I det sydöstra
hörnet av torget på tomten nr 43 låg rådman Anders M.
Juthes gård i två våningar med 21 fönster, från
1817 ägd av sjökapten Christian Wennerholm (d. 1873). Här
hade dr Z. Topelius d.ä. haft sin bostad som nygift, tills han flyttade till
Kuddnäs 1814. Det var i detta hus general von Döbeln skall ha legat
sjuk vid tiden för slaget vid Juthas. Härom skriver Topelius efter branden följande: ”I förra Jutheska, numera Wennerholmska
huset låg Döbeln sjuk före affären wid Juthas 3 werst söderom
staden, och det war der som doktorn, enligt sägnen, strök medikamentsflaskorna
från bordet.” 21)
Detta var de förnämsta husen
i det gamla Nykarleby före branden. (Närmare om några av byggnaderna se s. 31 ff.)
Tvärs över Salutorget
från östra hörnet till det västra gick landsvägen från
Jakobstad till Vasa. När man norrifrån kom ut på torget från
Storgatan och gick snett över detsamma, bjöd man alltid till att stiga
på den s.k. ”Borgmästare stenen”, som låg mitt
på vägen över torget, berättar Hilda
Olson. 22) Vägen fortsatte längs Ågatan (Strandgatan)
över Kyrkotorget norr om kyrkan till Storbron, där endålig
byväg ledde mot sydväst längs östra åstranden till Lappo
socken. Att denna väg trafikerades redan tidigt, framgår av att den
såväl på Wislanders som Myrmans kartor är betecknad som
väg till Lappo. Den återfinnes även på Holms karta och på
Generalstabens karta över striden
vid Nykarleby den 24 juni 1808. Den allmänna landsvägen, ”postvägen”,
gick tvärs över bron och därefter åt söder till Jutas
och genom Munsala och Oravais till Vasa (”Strandvägen”),
medan en annan väg följde åns västra sida från Jutas,
passerade älven vid Viitala i Alahärmä och fortsatte till Lappo.
Från bron gick vidare en väg åt norr till Beckbruket.
Den gamla bron, dvs. den som hade ibyggts 18041805 och som finns inlagd
på Holms karta, låg med sin nordliga kant ungefär 12 m söder
om tullhusets södra vägg, medan den äldre bron, byggd i början
av 1660-talet, både enligt Wislanders och A. Myrmans kartor (1750 resp.
1760) med sin norra kant var på jämnhöjd med tullhusets södra
vägg och således låg närmare den 18151817 byggda Storbron.
Avståndet från denna till den av ryssarna 1808 brända bron var
således c:a 44 m, räknat från det nuvarande brofästets södra
till den gamla brons norra kant. Spåren efter dess landfästen syntes
ännu på 1950-talet. Bron låg m.a.o. som en fortsättning
till Prästgårdsvägen, som här gick rätt ut till brofästet
och där förenade sig med Lappovägen och Jakobstadsvägen (Holms
karta). 23)
Den 1808 brända bron
hade på mitten en utbyggnad, tydligen en mötesplats för hästfororna.
Den var av Holms karta att döma försedd med fönster på alla
sidor.
Vid älven låg bodar nedanför Kyrkotorget och på
olika ställen längs åstranden i anslutning till gårdarna
vid Ågatan. Vid Nybron låg fortfarande stadens inre lastningskaj för mindre
båtar. Den var vid denna tid c:a 47 alnar eller 28 m lång och 56
alnar eller 34 m bred. 24) En bred väg ledde ned till bron, som
låg ungefär där Klappbryggan låg före kraftverkets
tid.
Inom staden fanns broar, bl.a. en ”hängbro”,
dvs. en på kistor byggd bro, över den s.k. Stadsbäcken,
som rann genom nordöstra delen av staden. Bäckens sidor var stenlagda
och längs densamma löpte en mur, som underhölls av gårdsägarna
vid bäcken. En bro förenade Östra gatan med Storgatan och en annan
Rådhusgatan med Storgatan. En tredje bro sammanband tomten 105 i nordöst
med tomten nr 32 vid åstranden. Stadsbäcken rann genom nordöstra
delen av staden från ”Prostas hagen” i söder, som
under vårflödet var en sjö, mot norr och föll ut i ån
mellan tomterna nr 32 och 113 i den s.k. ”Vattengången”.
Genom att genomrinningen var dålig förvandlades trakten kring bäcken
och sydöstra delen av staden tidvis till en sumpmark. [Motsvarande områden
i den nya staden var fortfarande sumpiga i slutet på 1800-talet, berättar
Hedström.]
Där Storgatan och Östra gatan förenades
låg stadens trekantiga torg, även kallat Nytorget. Det fylldes
1856, varvid den därigenom flytande bäcken täcktes med ett lock
av plankor och gatan intill stenlades.
Då staden efter branden utvidgades
och bäcken förvandlades till en delvis täckt kanal, ökade
svårigheterna att dränera dessa stadsdelar. Hela den gamla staden låg
f.ö. på sumpig och lös jord, med undantag av Källbacken.
C:a 15 m norr om södra tullhuset passerade landsvägen sålunda
utanför kyrkvallen en c:a 7,2 m lång och 6,6 m bred bro över en
”lomo” [utfallssänka, d.v.s. en inskärning i älvbranten
p.g.a. att bäcken grävt sig ner i den], ett av de ställen, där
flödvattnet från översvämningsområdet i sydost flöt
ut.
Sedan den nya bron hade invigts den 15 sept. 1817 25) såldes
de tidigare tullstugorna av staden som obehövliga till privata personer,
såsom i det föregående nämnts. Efter lilla tullens slopande
1808 hade man där uppburit bropengar, varför även tullportarna
bibehållits. För den nya bron uppfördes en brovaktsstuga på den öppna planen vid västra ändan av bron, senare kallad
”Brostugan”, där broavgiften bars upp. C:a 74 m från
denna åt söder låg den nya ”Södra Tullen”,
som betecknade stadens gräns åt detta håll enligt den nya stadsplanen
av 1844, 26) liksom Norra Tullen c:a 70 m norrut från det Norra
tullhuset betecknade den nya stadsgränsen åt Jakobstadshållet.
Båda infartsvägarna var försedda med tullgrindar och staket, liksom
senare Kovjokivägens nya infart vid Norra torggatan (nuv.: Bankgatan), ”Kovjokitullen”.
Nya grindar vid vägarna in till staden
byggdes 1840. De gamla tullportarna och staketen var då sedan länge
bortskaffade. Grindarna var nödvändiga, därför att hästar,
hornboskap och svinkreatur, som det heter i magistratsprotokollet, såväl
från staden som från landet inkom till staden från betesmarkerna
och drev omkring på gatorna. Grindar skulle därför inrättas
vid Storbrons södra ända, invid fru Stenmans gård vid Kyrkobyvägen,
vid Frill hemman på allmänna landsvägen norr om staden och vid
”tåget”, som ledde från Repslagarbanan till Rikilimossen
och andra åt den trakten belägna stadsägor. Hägnader skulle
uppföras på de ställen, där kreaturen kunde intränga
i staden. 27)
Kovjokivägen hade tidigare utmynnat
vid Kampen norr om staden. Då den nya vägen till Jeppo, ”Nyvägen”,
byggdes på 1880-talet försågs den även med tullgrind. Den
tidigare vägen till Jeppo och Lappo längs åstranden kallades då
för ”Gamla vägen”. De förenades en bit längre fram.
Nyvägen drogs till en början över Rajåkern söder om
Sockenstuguberget till Storbron, men fick senare sin infart genom ”Prostas
hagan” till dåvarande Södra Stakettgatan och Östra Långgatan.
Den nya sträckningen fick benämningen ”Prästvägen”,
efter dåvarande kyrkoherden A. V. Wallin och kapellanen Johannes Bäck,
som drivit på vägbygget. De nya tullgrindarna tjänade närmast
syftet att hindra stadsbornas kor att komma in i staden, innan de hämtades
vid grinden om kvällen. Vid Södra och Norra tullen liksom vid Kovjokitullen
fanns vaktkojor med en gumma som grindvakt.
Älven med sina forsar gav
som förut liv åt staden. De för denna viktigaste forsarna var Juthforsen (senare Stadsforsen), Nybroforsen och Ragnörns
fors. Särskilt den sistnämnda hade grundats upp och hindrade alltmera
sjöfarten till Nybron, jämte Märkeplatsen nedanför
Frillan stadens äldsta lastageplats, försedda med broar och pålverk
16871688. Försök gjordes att få en upprensning av älven
till stånd ända till dess källa, men detta ville ej lyckas. Även
älvens nedre lopp uppgrundades ständigt. Detta hade till följd,
att hamnen fick flyttas allt längre och längre ut, från Nybron
som inre och Nålörn som yttre hamn, försedd med tullbom i ån
redan 1643, till ”Gamla hamn” vid Åminnet. Där
uppmärktes Rågårdshällan och uppremmades och märktes
ådjupet 1650 och där anlades en 65 m lång stenkaj i början
av 1700-talet, trots att vattendjupet redan på 1680-talet var så ringa,
att skutorna endast halvlastade måste taga sig ut till Djupstenarna,
dit resten av lasten sedan fördes med småbåtar.
Från
Åminnet flyttades hamnen därför till Djupsten vid mitten
av 1700-talet. Redan mot slutet av samma århundrade lastade de större
fartygen vid Alörn och 1840 flyttades hamnen dit, med Åminnet fortfarande
som lastageplats och inre hamn för pråmar och mindre båtar. Efter
stadens brand flyttades hamnen till Andra sjön 1864, sedan en ny farled upplodats
dit.
Upplagsplatser och tjärhov fanns vid Nybron, Tullstranden eller Skeppsgården nedanför Norra tullhuset, Lybeckska stranden vid viken norr om Ragnörn, Nålörn och Gamla hamn och slutligen vid Andra sjön. 28 )
Lilla Ågatan ledde i sydväst ned till tre större bodar eller magasin på åbranten
nedanför Kyrkotorget. Väster om Nybron låg borgarnas saltmagasin,
byggda i två våningar. Ända dit upphalades saltbåtarna
i äldre tider och ännu under 1800-talet före branden längs
trossen, som låg i Ragnörsforsen i storfaret. Vårfloden
1828 steg upp i saltmagasinens nedre våning. 29)
På
västra sidan om älven uppe på berget NNV om brovaktsstugan låg
stadens två kronomagasin. Bebyggelsen i Nystaden var före branden
grupperad kring Nygatan, efter branden Västra Långgatan,
nuvarande Seminariegatan, som från bron ledde norrut till Högbacka-vägen,
och väster om den till Stora Berggatan och Lilla Berggatan.
Mellan Nygatan och Stora Berggatan löpte Magasinsgatan ned till bron.
Längre norrut låg Elfgatan (i 1912 års stadsplan Arbetaregatan)
mellan den öppna planen längs älven och Lilla Berggatan. Längst
i norr begränsades stadsplanen här av Carleborgsgatan (1912 Södra
Residensgatan) [Nu Residensgatan.] från samma plan vid älven till Lilla
Berggatan. På 1842 års karta är brovaktsstugan utsatt på
sin nuvarande plats på den öppna planen nära västra brofästet,
där vägen till Vasa och vägen till Högbacka via Nygatan möttes.
Brovaktsstugan kallas ännu på denna karta ”Tullhus”. 30)
Rådman Isak Lindqvist, Topelius svärfar,
hade ideella intressen, undervisade själv sina barn, höll lånebibliotek
m.m. (se s. 265 f.). Isak ville även sörja
för kroppsövningar åt sönerna. Därför lät
han inrätta en gymnastikställning, en räck av trä på
stolpar, på Carlberg, familjeträdgården strax utanför norra
tullen. Där fanns ett lusthus, vars sidor var gjorda av bänkgallren
från kyrkan, avlägsnade vid den på 1840-talet företagna
stora kyrkoreparationen. Lusthuset hade byggts för yngsta dottern Lotta Lindqvist
(f. 24.1. 1836) som belöning för flitiga studier. I skydd av detta
intressanta gallerverk kunde man sitta i lusthuset och titta på rörelsen
på landsvägen utanför stadstullen. Stadsborna vandrade ut till
sina trädgårdar, åkrar och lindor, och landsborna kom in till
staden, åkande eller gående.
Carlbergs trädgård hade troligen sitt namn efter rådman Carl
Lindqvist (död 19.6. 1839), men namnet hänsyftade även
på det Stockholmska Karlberg. Den låg på en liten bergsplats
vid östra sidan av vägen, strax utanför tullen, så högt
och långt från denna, att dammet ej generade alltför mycket.
Platsen var m.a.o. belägen på berget strax intill nuvarande Herlers
museum, på norra sidan. Med berget som bakgrund och öppen mot
nordväst, erbjöd platsen angenäm svalka under varma sommardagar
i skuggan under hängbjörkarna. Den låg så nära staden
och hemmet, att man ej ens behövde vandra sig svettig för att komma
dit. Lustgården var inhägnad och fridlyst och ett kärt tillhåll
för familjen, i synnerhet sedan lusthuset tillkommit. Systrarna Emilie, Thilda
och Augusta hade alla sina lekstugor där. Emilie, Z. Topelius blivande hustru,
hade målat en lagerkrans ovanför lusthusdörren, därmed invigande
det åt muser och gratier. 31)
Vid vägen
mot Kovjoki by, en km öster om ”Kampen” strax norr om Kuddnäs,
hade Lindqvist en äng, där han låtit upprödja inbjudande
lövsalar, alléer och bersåer bland vitstammiga björkar,
al- och videbuskar. Även här hade han låtit uppföra ett lusthus,
som flyttats dit från hans kryddgård vid älvstranden nedanför
Carlberg. Denna förtjusande äng bar det trista namnet Jämmerdalen,
troligen emedan dess upptagande i tiden kostat ägaren många sorger
och bekymmer. Nu var den äntligen i gott stånd och kunde vad gräsväxten
beträffar tävla med rådman Svahns närbelägna ängslinda
”Fröjdesalen”.
Till sådana vackra ängar
gjorde stadsborna fordom utfärder med familj om sommaren med mat och kaffe,
annan traktering, vänner och gäster. Det var ännu ej brukligt att
bo ute i skärgården sommaren om. Man kunde välja efter behag mellan bolagsstugan där för några dagar eller veckor, och tillfälliga besök
i trädgårdarna och lusthusen på landbacken. De förmögna
stadsborna, som det här var fråga om, måste dela sin tid mellan
affärsrörelsen, skeppsrederiet och jordbruket och försöka
att själva vara med överallt. De lediga stunderna njöts i så
mycket fullare drag i naturens sköte, med familj och vänner. 32). |