V. K. E. Wichmann
Hågkomster från min Nykarleby-tid
II.
Ett
angrepp mot seminariets existens.
Dåvarande senatorn Yrjö-Koskinen riktade 1889
ett angrepp mot Nykarleby seminarium, i det han med anledning av att elevantalet
betänkligt sjunkit, föreslog genom överinspektör Floman,
som var närvarande vid mötet härom i seminariet, att det
skulle för framtiden flyttas såsom en parallellavdelning till
Jyväskylä, och att ledigblivande lärartjänster
vid seminariet icke skulle tills vidare ordinater besättas. Häremot
inlämnade lektor Strömberg och jag en skriftlig protest. Senaten
förordade emellertid Koskinens förslag om lärartjänsterna.
Med år 1890 började elevantalet likväl stiga, och år
1895 fingo ånyo lediga lärartjänster vid läroverket
besättas.
Sålunda
avvärjdes Koskinens ohemula angrepp. Jag bilägger härmed mitt skriftliga
uttalande till protokollet vid det Flomanska mötet.
Mitt
skriftliga anförande till protokollet om möjliga
åtgärders
vidtagande mot Nykarleby seminarium
med anledning av det låga elevantalet.
Förenande
mig i allo med lektor Strömbergs utlåtande, ber jag dessutom få
ytterligare anföra följande:
Då regering och ständer
samfällt beslöto inrättandet av ett svenskt folkskollärareseminarium
i Nykarleby, visade sig ett jämförelsevis livligt intresse för
detta läroverk bland den svenska allmogen. Talrika elever tillströmmade
de första åren av seminariets tillvaro, särskilt från det svenska
Österbotten. Men folkskolesaken var dock ännu helt ny, och folkskoleinstitutionen
väckte här och där misstro och farhågor, till och med motstånd.
Detta var fallet också bland de »bildade»; bland allmogen blev
här och där, med eller utan påtryckning, motståndet ännu
starkare, synnerligen när allmogen fann, att de nya skolorna skulle åstadkomma
en ny ekonomisk tunga. Därav följde, att inrättandet av folkskolor
något fördröjdes, och först småningom, på många
orter med lock och pock, kommo dylika till stånd. Följden härav
var för seminariet den, att några av dess utdimitterade elever tills
vidare blevo utan platser.
Då begynte dessa och deras alltför
ivriga målsmän, här och där uppstämma en jämmerlig
klagolåt i tidningspressen över de svenska folkskollärarnas ringa
framtidsutsikter. Följden av dessa obetänksamma jeremiader blev naturligtvis
den, att elevantalet med hastighet sjönk, år efter år.
Men
ju längre det led, desto mer begynte trots alla hinder folkskolornas sak
gå framåt bland allmogen. Nya fasta folkskolor inrättades, och
de förnuftigare bland de utan plats varande lärarkandidaterna öppnade
privata folkskolor, subventionerade av enskilda personer och sällskap, vilka
småningom övertogos av kommunerna, sa snart folket hunnit inse deras
nytta. Och den dag, som är, har ett motsatt förhållande gjort
sig gällande med avseende å den svenska folkskolan i landet.
Det finnes ej mer brist på lärareplatser, men desto mer på
lärare. För närvarande är ingen enda av från seminariet
utexaminerad lärarekandidat utan anställning, med ordinarie plats, med
undantag av ett par mer eller mindre förfallna individer, vilka själva
varit orsaken till att de ej bekommit någon stadigvarande anställning
i folkskolans tjänst. Och i år dimitterar seminariet endast
3 lärarekandidater, medan nu redan sex ordinarie platser oss veterligen stå
dem till buds. När detta motsatta sakförhållande hinner bliva
bekant, anser undertecknad för sin del, att elevfrekvensen otvivelaktigt
skall i betydlig mån höjas; trots de förhöjda inträdesfordringarna
till seminariet, vilka även i sin mån vid detta, likasom vid de andra
seminarierna i landet nedbragt antalet av inträdessökande. Alltså,
med stöd av nyss påpekade faktiska förhållanden anser jag
alla omorganisationer av seminariet tills vidare vara för tidigt väckta
och deras väckande beroende på en numera övervunnen och av förhållandena
själva rättad uppfattning.
Skulle nu, utan inväntande av
högre elevfrekvens, någon dylik omorganisation i förtid av läroverket
ifrågakomma, så skulle otvivelaktigt denna åtgärd icke
blott återigen nedbringa elevfrekvensen, sålunda till ett antal som
icke motsvarar den svenska folkskolans behov, utan åstadkomma, att möjligen
ingen, eller högst få elever anmälde sig såsom inträdessökanden
till ett dylikt abnormt seminarium. Den svenska folkskolan i Finland bleve
sålunda i total avsaknad av duglige folklärare, och ett bildningsbehov
åsidosatt för en ganska tvivelaktig och i det stora hela ringa ekonomisk
besparing, vilket otvivelaktigt gåve hela åtgärden en i högsta
motto odiös [förhatlig] anstrykning, enär ju särskilt ett
seminarium icke kan anses vara någon anstalt, vars arbetsresultat beräknas
i mark och penni, utan i förmågan att fylla ett existerande bildningsbehov,
som icke på några grunder kan bortresoneras, utan att en betydande
del av vårt folks rätt förtrampas. Denna ekonomisering borde dessutom
få en dubbelt tvivelaktigare färg därigenom, att såväl
tidsandan som styrelsens åtgärd tydligen tendera till att hellre öka
än minska utgifterna för folkets bildningsbehov, varför även
lärarenas och särskilt seminarielärarenas löner blivit av
styrelsen förhöjda.
Även i annat pedagogiskt hänseende
torde det väl taga sig mer egendomligt ut, att medan man i alla andra läroverk
och seminarier i landet ställer allt högre kompetensprov på lärarna,
man ensamt vid detta seminarium ansåge undervisningen i många ämnen
kunna skötas av icke därtill särskilt utbildade och i dessa ämnen
rutinerade lärare. Även i detta fall bleve abnormiteten vid detta
seminarium så tydlig och iögonenfallande, att den otvivelaktigt skulle
i betänklig mån skada anstalten och därmed även hela den
svenska folkskolans stab. Antages även sist, att de nuvarande lärarna,
för undvikande av senast påpekade missförhållande, skulle
alla avgå, och nya tjänster med kombinerade undervisningsämnen
tillskapas, så fölle det sig väl rätt svårt att inse,
varifrån dylika nya lärare skulle anskaffas, som åtoge sig att
speciminera och avlägga prov i så många heterogena och olikartade
ämnen, med vilka de nya tjänsterna skola i ty fall belastas, för
att detta seminarium tills vidare åtminstone skall kunna ens till namnet
skyldra med samma arbetsordningar som de övriga seminarierna i landet.
På
grund av ovanstående och vad lektor Strömberg förut i ämnet
framhållit, varken vill eller vågade jag uttala mig för en dylik
genomgripande omorganisation av ett för den svenska folkbildningen så
viktigt, genom regents och ständers samfälta beslut inrättade läroverk,
utan vågar jag uttala den allmänna och enskilda önskan, att frågan
åtminstone tills vidare måtte få förfalla.
V.
K. E. Wichmann. |