V. K. E. Wichmann
Hågkomster från min Nykarleby-tid
III. Mina övriga kolleger vid seminariet samt mitt
förhållande till dem och mina lärjungar.
Min närmaste vän och meningsfrände allt till år 1889 var
lektorn i matematik och naturkunnighet Max Strömberg. Han var en ovanligt begåvad och av sina lärjungar högt uppburen
lärare, därtill skämtsam och gladlynt, varför hans förtidiga
bortgång också väckte stor saknad i många avseenden. Hans
undervisning sköttes av vikarier, fil. kand.A.Th. Böök
188991 och mag. Verner Bergroth till 1893, tills tjänsten ordinariter tillträddes 1893 av fil. kand. A. F. Mennander, (»Milo»),
som tog avsked år 1925 och dog i Nykarleby år 1929. Han var en ungdomsbekant
till mig från studenttiden, en stilla, anspråkslös, vänsäll
personlighet och i sin undervisning precis om ock kanske med, något gammalmodiga
metoder, direktor Hedströms närmaste vän och ivriga jaktkamrat.
Strömbergs
medlärare från Conradis tid voro lektorn i svenska och finska Alex. Hellgrén och lektorn i sång och musik F. V. Illberg.
Den »hedersgubben Hellgrén» tjänstgjorde vid
seminariet från 1874 till 1890, då han blev pensionerad och flyttade
till Loppis i Tavastland, men dog samma år på sjukhus i Helsingfors.
Född finsk bondson och ungdomsvän till senator Yrjö-Koskinen var han, förstås, fennoman, men utan att någonsin agitera härför,
ovanligt godmodig, lugn, fridsam och vänsäll som han var till sin natur.
Som lärare var han punktlig och samvetsgrann, utan egentlig pedagogisk begåvning
och därtill alltför »beskedlig». Han bröt även
något på finska, bl.a. sade han fiurton (14) och fura (4), varför
även hans lärjungars kunskaper i det svenska modersmålet lämnade
mycket övrigt att önska och väckte vederbörandes uppmärksamhet
och även klandrades, enär bl.a. de blivande svenska folkskollärarnas
ansökningar till skolstyrelsen voro behäftade med svåra ortografiska
fel och t.o.m. fennicismer.
Hans efterträdare, fil. dr K. J. Hagfors, vilken själv genomgått
seminariet på Conradis tid och utnämndes till direktor 1917, fick därför
ett tungt arv. Genom sin ovanliga lärarduglighet och energi lärde han
de kommande generationerna av blivande svenska lärare att i grund behärska
sitt modersmål i tal och skrift, och sålunda bota den föregående
tidens svåra brister i språkligt hänseende. Efter min avgång
har han till år 1930, då även han avgick med pension, varit seminariets
vaksamme och precise direktor.
Lektorn i musik och sång F.V.
Illberg var seminariets original och hela
ortens och det på vida nejder; därtill kolerisk och ytterst subjektiv
i sitt förhållande både till sina medlärare och lärjungar,
vartill den huvudsakliga orsaken torde varit hans sjuklighet och nervösa
läggning. Som lärare var han i yngre dagar »både kunnig
och intressant» vittna hans forna lärjungar. År 1897 blev han
pensionerad och dog i Helsingfors år 1904. Han har även framträtt
såsom kompositör och har bl.a. satt musik till min »Skärgårdsgossens
visa», som torde vara den mest bekanta av hans små kompositioner.
År
1898 blev fil. mag. Ivari Eliel Forsman, som efter år 1906 kallade
sig Koskimies, Illbergs
efterträdare, trots sin, dock reserverade finskhet, angenäm och vänsäll,
både som medlärare och lärare. Han gjorde musikundervisningen
betydligt tidsenligare, bildade seminaristernas hornkapell och en stråkorkester.
År 1917 flyttade han till Jyväskylä seminarium såsom dess
lektor i musik och sång.
[Bilden tagen av Hannes per slang till kameran.
I förgrunden: Lektor Ivar Forsman-Koskimies och verkmästar Holmqvist, båda i H:s båt. Bakom dem Ritlärar Nylund och Hannes. Förstoring.
Mikael Schalin tillhandahöll. Hannes är Johannes Schalin.
(Inf. 2013-02-18.)]
Fröken Maria Castrén skötte nitiskt och förtjänstfullt
undervisningen i pianospel från år 1900 och vikarierade tidtals för
lektorn i musik och sång. Numera är hon ord. innehavare av denna lektorstjänst
sedan år 1930.
Filosofiemagister Nils Alarik Fougstedt,
som 1908 blev lektor i kristendom, är för närvarande direktor,
omtyckt både som lektor och direktor, för sitt humana och hjärtegoda
väsen.
Efter direktor Hedströms avgång blev Arvid Rydman lektor i gymnastik, hälsolära
och geografi, »en älskvärd lärare och utmärkt gymnast
och stor idrottsman», men även han flyttade året efter sin avgång,
såsom lektor i gymnastik till Björneborgs finska lyceum.
Otto Nylund blev såsom dispenserad år 1905 rit- och
teckningslärare (lektor 1912) och bragte dessa ämnen till en förut
okänd utveckling i läroverket. Han deltog i vårt frihetskrig såsom
artilleriofficer och tog avsked såsom kapten år 1920 med pension.
Under
min tid fungerade såsom verkmästare i slöjd allt sedan Conradis
tid den såsom lärare kunnige och godmodige snickarmästar Isak Thors 1898, då
han efterträddes av den även slöjdkunnige, gemytlige Anders Holmqvist, som avled året
efter min avgång 1917. Näst lektor Illberg
var läraren i metallslöjd, kantor J. W. Nessler läroverkets original,
men i mycket gladare och skämtsammare mening. Han dog 1910 och efterträddes
av mekanikern Conrad Öhman.
Efter
seminariets första trädgårdsmästare sedan Conradis tid var
den originelle och gladlynte rikssvensken Axel Thunberg
anställd till 1909, han tog avsked och efterträddes av den nitiske och
för sitt kall fortfarande intresserade Karl
Valdemar Bergman.
Under min direktorstid lyckades jag få till stånd seminariets växthus
och orangeri. Bland kosthållerskor må även nämnas
under min tid fru Matilda Petrelius,
därpå fröken Agnes Forssén
och från 1909 fröken Hanna Rosenback.
Genom direktor Hedströms ivriga bemödanden fick
seminariet år 1907 sin nuvarande prydliga normalskolebyggnad. Samtidigt
med mig kom Karl
Fredrik Spolander
till seminariet som normalskolföreståndare, »en god ordningsman
och fordrande lärare, därtill praktisk och kommunalt intresserad, varför
han även i åratal bl.a. var stadsfullmäktiges ordförande.
Han tog redan 1910 avsked och dog 1928. Såsom normalskollärarinna
var fröken Lydia Sundström
under min tid anställd, tills hon året före min avgång avgick
och efterträddes av fröken Jenny
Nylund.
Min forne lärjunge, den energiske
och målmedvetne ålänningen Hjalmar
Björkvall blev hans
efterträdare. Även en annan av mina forna lärjungar, den glade,
vänsälle sångaren Alexander
Björklund är
allt sedan 1900 lärare vid normalskolans sammansatta klass.
Så
har jag nu efter bästa förmåga sökt med några korta
ord karaktärisera mina forna avhållna kolleger, till vilka jag under
hela min långa tjänstetid vid seminariet tryggt och tacksamt kan vittna,
att jag stod och sökte stå i gott, kamratligt förhållande
utan några »slitningar» åt endera hållet.
Samma
vänliga ställning sökte jag också intaga och uppehålla
till mina kära lärjungar, seminaristerna, vilka å sin sida visade
mig både lydnad, tacksamhet och välvilja i rikt mått och på
många sätt. Sålunda fick jag bl.a. mottaga av dem på
olika tider ett vackert, dyrbart antikt dryckeshorn av silver, Fritjofs Saga i
vackert praktband med Malmströms teckningar. Vidare ett dyrbart »vikingaskepp»
av silver (vid min avgång 1916) samt på min 70-årsdag en den
vackraste lyckönskningsadress åtföljd av ett mycket dyrbart större
ekskrin med silverskedar m.m., och vid 50-årsfesten en dyrbar kristallvas
m.m., likaså av Ålands lärareförening på 50
årsdagen. Om det ej skulle anses förmätet, så ville jag
till bevis på min utsago anföra följande tal till mig vid seminariets
50-årsfest av läraren Albert Brommels å sina kamraters vägnar,
då även mitt porträtt avtäcktes och upphängdes i festsalen
bland mina företrädares, seminariets direktorer.
»Följande
mina kamraters och mitt eget hjärtas önskan ber jag få adressera
mig till direktor Wichmann med några ord av vördnad och tacksamhet.
Ty de närvarande bland oss, som haft förmånen att vid Nykarleby
seminarium vara lektorns och direktorns lärjungar, förnimma i denna
stund, att våra hjärtan ännu äro långt ifrån
utblottade på tacksamhetskänslor. Direktor Wichmann lät oss ofta
under våra skolår förstå, att historia är livets lärarinna;
i den mån år lagt sig till år och under vår vandring på
livets allfarväg ha vi allt djupare börjat förstå de orden
och därmed även det närvarande som en följd av det förflutna.
Därmed har kärleken till allt det fäderneärvda goda, som Wichmann
som historielärare tände i unga sinnen, blivit alltmera brinnande och
värmande. Genom svenskhetshövdingen Wichmanns arbete har landets svenska
lärarkår blivit det svenska sinnets budbärare och rotfästare
i våra bygder och städer. Det har av somliga blivit betecknat såsom
oklokt i dessa den överdrivna finska nationalismens klangdagar att vara svensk
i själ och hjärta, liv och gärning. Men vi tro, att detsamma ej
är något »oklokt», utan vår redan i 4:de budet [Hedra
din fader och din moder.] inskärpta plikt, att utan dagtingan vara vad vi
av naturen äro.
Vi ha under hans ledning lärt oss att göra
hans, skalden Gånge Rolfs ord och maning livslevande i våra hjärtan:
»Vi svenskar i Finland vilja ej dö och
därför vår
ätt skall leva!» Nu gäller för oss, såsom det gällt
för honom att gräva »allt djupare diken» av kärlek
till vårt arv och eget, på att varje spår av misströstan
och hat må försvinna, och att vi i vår kärlek famna all
vår arvedel, såsom direktor Wichmann lärde oss i ungdomsåren.
Men
direktorn har varit oss mer i vår lärotid än blott läraren
och svenskhetsväckaren. Han var vältalaren och hjärtedanaren, som
bragte våra själars strängar att dallra av hänförelse
till allt gott i livet. Han var i skolungdomens dystra stunder den faderligt tröstande,
och uppmuntraren, som ville »sina gossar väl!» Han var för
oss städse hövdingen också på vårt hopps och framtidsskepp.
Törhända fingo vi yngre synnerligare erfara detta än andra, som
ej haft honom till sin direktor. Men alla, äldre som yngre ha vi förnummit
hans varma intresse för sina »gossars» senare öden, vilka
han vid varje sammanträffande tar emot som en grånad, kärleksfull,
rådgivande fader.
För allt vad direktor Wichmann
varit för Nykarleby seminarium och Finlands svenska lärarkår,
har han skaffat sig ett rum i allas våra
hjärtan, grundlagt hos oss alla en bestående kärleksfull vördnad,
som åren ej kunna förminska. För den faderligt ibland ampra men
oftare dock ömma välvilja, som tillfallit hans lärjungar i forna
dagar, hysa vi bestående tacksamhetskänslor, för vilka jag vid
detta tillfälle, tyvärr, ej har annat att erbjuda som gåva än
vördnadens och kärlekens handslag. Mottag genom det hundratals av mina
kamraters och mitt eget varmaste tack, och må Ni bära detta medvetande
ända in i ålderns senaste dag».
Hela församlingen
reste sig mangrant efter talet, och Modersmålets
sång brusade genom salen. |