Lybecks varf var strax söderom Charlottenlund, så att säga bakom Lybecks stora fähusbyggnad, — nu borta.
Bergers varf i trakten af hans villa. Söderom Myggan låg ännu tvenne varf, det sydligaste temmeligen nära Majniemi (”Nå, int va he na när” säger M. Jakobsson, en av de närvarande vid berättandet.)
Skeppet Augusta var det första som byggdes på Alörn. Det var det som handlande Gustaf Lindqvist hade påbörjat, och hvars skrämmande skrof så länge stod på Djupsten, bland alar och hallonbuskar.
Lybeck köpte skrofvet och förde det till Alörn samt byggde på det där en tid, men genom hans långvariga sjukdom afstannade arbetet för andra gången. Sedan sålde han det halffärdiga skrovet till ett bolag i Helsingfors och nu blef verket äntligen fullbordat. Helsingforsarna hitsände sedan sjöfolk att rigga och tackla fartyget.
Lotta Lindqvist minns så väl, huru sjöfolket om kvällarna efter slutat arbete brukade ro iland till Lybecks och arrangera danser och lekar på stranden!
1854 byggdes därpå ett fartyg som af brådskan att få det färdigt och undanskuffat tills sjön gick upp, erhöll namnet Kiirus.
1856 byggde Berger skeppet Alexander. 1857, 1860, 1866 byggdes Alku, Toivo och Usko, samt på det andra, sydliga varfvet Onni.
|