Rälsbuss 1950

Rälsbuss tillverkad av Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad i Sverige
Rälsbuss tillverkad av Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad i Sverige.


Foto: Hugo Nybäck.
Tillhör Anders Fors, som även stod för faktauppgifter.
(Inf. 2005-03-02.)



Nykarlebybanans förnäma rälsbuss.

Ett mycket bekvämt och komfortabelt åkdon har vår stad och den resande allmänheten sedan i måndags begåvats med för trafiken på bansträckan Nykarleby — Kovjoki — Bennäs — Jakobstad.
     Rälsbussen är byggd i Umeå, Sverige, och kvaliteten är av hög klass! Interiören påminner om en restaurangvagn med stora luftiga fönster och skiljemuren mellan rökare och icke rökare är av glas och skymmer inte synfältet. Den är 14 meter lång och har plats för 46 passagerare. Vindrutan är av stora mått, och föraren har ett vitt synfält och passagerarna kan beskåda banan både fram- och baklänges. Förarhytter finns i vagnens bägge ändar, och bänkarna är helt i stil med sittplatserna i en järnvägsvagn av typ kl II. Driften är omkring åtta gånger billigare än med ånglok, och en enkel resa med det bensindrivna åkdonet mellan grannstäderna drar ca 8 liter bensin.
     Bussen är 10 år gammal, men funktionerar utmärkt — går lätt och mjukt banan fram utan ryck och pendlingar från sida till sida.
     — En fröjd att köra, sade föraren Smeds, då vi häromdagen hade nöjet att provåka lyxbussen, som har en motor på 125 hkr, och kan uppdriva farten till 80 km i timmen.
     Nu hoppas såväl idyllens Betlehem, som den resande allmänheten, att den finfina rälsbussen icke må tagas ifrån oss och ersättas med den överåriga motorvagnen som tätt och ofta var tvungen till ”läkarbesök”. Och hoppet lever, ty från grannstaden rapporteras att järnvägsmyndigheterna skall bygga ett speciellt ”natthärbärge” för bussen, emedan den inte tål kakelugnsvärme, utan kräver centralvärme för att trivas.

     Vi instämmer med kollegan i grannstaden och ”hälsar rälsbussen välkommen och hoppas att såväl dess personal som den resande allmänheten skall trivas bra med den. Gör vi det får vi väl också. behålla den. Vi vill inte byta ut den mot någon annan”!


Österbottniska Posten nr 29/1949.
Lars Pensar tillhandahöll med kommentaren:

Och vilken sevice rälsbussen gav! En gång hade pappa och Åbonde på harjakt kommit till Visten och hade haft 5 km att traska till Frihemsområdet där de hade lämnat cyklarna, — så de ställde sig vid rälsen och hejdade bussen och åkte med den tillbaks till Matapall, även medförande stövarn på turen.

(Inf. 2006-10-03.)



Rälsbuss tillverkad av Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad i Sverige
Vid jämförelse med en annan bild av rälsbussen, noterade jag att lyktan här är en cylinder medan den på den andra består en cylinder och en fyrkantig komplettering. Förstoring.
Foto: John Fors.


Anders Fors kommenterade:

Kan det vara så att detta är olika ändar av rälsbussen? Man kan ha svängt den. Eller så har man under årens gång gjort diverse förbättringar? Angående information om dessa rälsbussar så finns en bok som heter: Hilding Carlsson och hans rälsbussar av Stefan Nilsson och Ulf Diehl från 2010 (ISBN 91-85195-06-5) som bland annat tar upp leveranserna till Finland och tillverkning av rälsbussar här. De blåa rälsbussarna som du säkert minns har också sitt ursprung hos Hilding Carlsson. Jag var på ett hörn inblandad när man samlade uppgifter till denna bok.

Rälsbussen som trafikerade mellan Nykarleby och Jakobstad var byggd för VR / SJ av Hilding Carlssons Mekaniska verkstad 1938–39 och är av typen Bm2 20 (VR:s typbeteckning). Den motsvarar den svenska versionen med beteckningen Yo på rälsbussen men den hade förstås en spårvidd som passar finska förhållanden. Denna rälsbuss trafikerade här i Nykarleby under tiden 18 juli 1949 till 3 juni 1956.

(Inf. 2012-05-16.)

 

Läs mer:
Rälsbussen framifrån.
Vid behov av Sven Lind.
Rälsbussens tidtabell från 1949.
Fler järnvägsbilder ur Anders samlingar.

Hilding Carlsson på Wikipedia.