Einar Sunds taxibilar


Einar Sund (23.2.1917–24.9.1990) var son till formannen och busstrafikanten Alfred Sund, så det var inte ett så långsökt yrkesval att han blev taxiförare. Han hade under sin omkring fyrtiofemåriga verksamhet som trafikant sju bilar:

Förutom att dessa bilder är bilhistoria är de också familjehistoria; sönerna växer upp, skaffar sig flickvänner och småningom kommer barnbarn.

På bilderna skymtar de platser Einar bodde på. Barndomshemmet i nuvarande Herlers/Nykarleby Museum, bostaden på Solleftågatan 8 i Häggbloms gård där han bodde längsta tiden och slutligen sista bostaden på Kyrkogatan 7.

I bakgrunden kan man också se hur Fors Verkstad på andra sidan Sollefteågatan växer.

Man kan också se hur nummerskyltarna varierat över tiden.

Einar gick i  pension den 23 februari 1982 på dagen 33 år sedan detta publicerades. Toivo Storskrubb tog över taxirörelsen.

Koloreringar t.o.m. 5c av Peter Gullback införda 2021-09-28. Automatkoloreringen kan ibland ge felaktiga färger.





1a. Sönerna Bjarne, Kurt och Roger på fotsteget till Einars Chevrolet 1937, VX-110 utanför nuvarande museet. Förstoring.



1b. Chevrolet 1937 utanför garaget strax söder om museet. Förstoring.



2a. Einar med Plymouth 1939, VX-998. Förstoring.



2b. Bil nr 2 har en gul ram runt nummerbrickan. Den hade också en flaggstång (pinne), körde den i ett begravningsfölje flaggades det på halvstång. Att det är första maj kan man se på majvipporna. Förstoring. Före detta Anderssons gästgiveri i bakgrunden.



2c. Bengt, Roger, Yngve, Bjarne och Sture Sund framför Helmers bil och Einars Plymouth 1939. Förstoring.



3a. Chevrolet 1955, YZ-375 med taxiskylt över backspegeln. Förstoring.



3b. Chevrolet 1955. Brodern Holger Sund som drev TB-stationen i rock har bogserat Einars bil med sin Jeep. Montören är Toivo Storskrubb. Den hade genomgått en motorrepapration och därefter fick de bogsera för att få igång den. Chevan startade som syns av bilden först på Juthasvägen. Min farmor bodde i huset till vänster. Förstoring.



4a. Dodge Lancer 1962, LV-937 var ursrungligen registrerad i Lapplands län. Synd att det inte finns färgfoton av den röda bilen. I bakgrunden sonen Bjarnes Goggomobil som han köpte av Oskar Kronqvist. Förstoring.



4b. Dodge Lancer 1962. Förstoring.



4c. Einar vid Lancern. Tycker detta inte ser ut som Nykarleby. Kanske Jakobstad?



4d. Einar, Sture och Linnéa på Långöns norrända. Här har nummerbrickan bytts ut till en från Vasa län med nummer YM-901. Förstoring.



4e. Dodge Lancer -62, Harriet Forsells -46, gift med sonen Roger. Förstoring.



5a. Einar med Dodge Coronet 1966, VOK-7 vid Sollefteågatan 8. Förr i världen satte man inte bara vinterhjul på bilarna utan även ”vinterkläder” i form av kylargardiner. Beroende på yttertemperaturen kunde man öppna och stänga luckor för att öka eller minska insläppet av kall luft. Förstoring.
Påskhäxor vid porten.



5b. Dodge Coronet 1966. Förstoring.



5c. Taxichaufförens fru Linnéa vid Dodge Coronet. Hennes uppgift var att passa telefonen. Förstoring. T.o.m. hit kolorerade foton.



6a. Einar och sonen Kurts dotter Annika Sund, Ford Taunus 1974, VCC-5... vid Kyrkogatan 7. Förstoring.



7a. Einar Sunds sista taxibil, Ford Taunus 1974, VMB-487? vid Kyrkogatan 7.

I högstadiet, möjligen på åttan, vilket då skulle betyda 77–78, åkte Tom Segervall och Erik Sandvik taxi till gymnastiklektionen vid sportplanen. Kan ha varit med Einar. Förstoring. En del av vyn längre ner för gatan.



Elisabet Sund tillhandahöll bilder ur svärfar Einars album. Sonen Bjarne bistod vid identifiering av bilarna.


Läs mer:
Livräddaren Enar Sund. 1935
Livräddaren Enar Sund. 1948
Einar Sunds visitkort.
Innehållsförteckning till kapitlet Fordon med mera.
(Inf. 2015-02-22, rev. 2023-06-25 . )