Den tidlösa, sommarklädda
”Ayla” är en representant för det säljägarfolk som för ca 7000 år sedan befolkade våra kuster och här
förde sitt strävsamma liv. Jag gjorde henne för att tillsammans med tre andra statyer representerande Finlands föristida människor
samt de första efteristida, gjutas i brons för att placeras på vardera sidan om ingången till det kommande Istidsmuseet i Sibbo. ”Aylas”
enda kläder är ett halsband av varghörntänder och framför henne ligger älghuvudklubban från Vittis som anger tiden.
När ”Ayla” skulle sändas till gjuteriet i Estland erbjöd jag Nykarleby ett exemplar av konstverket
gratis förutom att staden själv fick bekosta gjutningskostnaderna. Jag bad om bindande svar inom två månader, men först efter
nio månader fick jag ett mycket kort och officiellt avböjande svar!
Jag tycker att ”Ayla” skulle
ha gjort sig bra och varit en prydnad för staden där hon skulle ha suttit och tittat ut över älven. Att jag gjorde erbjudandet åt
Nykarleby kommer sig av att jag är utgången från orten och har gjort internationell karriär som skulptör, konservator och museiman.
Jag tyckte att det därför skulle ha varit trevligt att lämna ett spår efter mig på orten. ”Ingen är profet o.s.v. ...”
”Ayla” får pryda Sibbo i stället.
Eirik
Granqvist, skapare av evolutionsmuseet Préhistorama som nu är en känd
fransk bildningsinstitution. Museet finns sedan 10 år i Rousson, Provence.
Foto: Marko Jantunen.
Ateljén
i Gumbostrand.
Foto: Marko Jantunen.
|