Bönehuset som hemvist för söndags- och skriftskolan
av
Folke
Holmström
I en liten svart bok, som under årens
lopp alltid funnits i min skrivbordslåda, läser jag: ”Till Folke
på 6-årsdagen av tant Aina.” Boken är till formatet ca 7 cm
x 10 cm och innehåller Nya Testamentet och Psaltaren. Givaren var fröken
Aina Rönning som bodde och drev en pappershandel i huset på Bankgatan
2. Genom sitt sociala engagemang baserat på kristen tro deltog
hon aktivt i arbetet för både gamla och unga. Och tant Ainas mission
kom också att vägleda mig till bönehuset.
Bönehusen,
som brukar räknas till gruppen ecklesiastikbyggnader, förekom redan
på Jesu tid och var då i huvudsak till för den lokala församlingens
gudstjänst, medan man i dag mera allmänt torde förknippa dem med
frikyrkornas samlingsrum för religiös verksamhet. Det
gamla bönehuset i Nykarleby ett vackert trähus med anor
från slutet av 1800-talet låg i hörnet mellan Gustav
Adolfsgatan och Bangatan och fungerade bl.a. som söndagsskola. Där samlades
i min barndom rätt många flickor och pojkar främst från
innerstan, Nystan och Smedsbacken på söndagsförmiddagarna
under vinterhalvåret.
|
Ärkeängeln Gabriel. |
Syftet med söndagsskolan
var redan från början för ca 200 år sedan
att ge barnen kristen fostran och bibelundervisning samt att fungera som deras
egen gudstjänst. Det kristna budskapet förmedlades av frivilliga lekmän
som oftast var kvinnor. Och så var det också på 40-talet, då
vi barn samlades i den mindre salen till vänster om ingången vid Gustav
Adolfsgatan. Antingen var det Edit Ahlnäs eller Svea Forsbacka två
försynta och snälla damer som lotsade oss genom den bibliska
historien. Vi fick höra om bibelns gestalter, såsom Abraham och Moses,
David och Goliat, Josef och Maria, om Jesus som föddes i Betlehem och dog
på korset och många fler. Berättelserna var både spännande
och dramatiska och slutade alltid bra, ty Gud var starkast, klokast och kunde
allt. Huruvida det handlade om fakta eller fiktion ifrågasattes inte. Lektionerna
innehöll också musikaliska inslag av vackra julsånger och vanliga
psalmer, vilket jag personligen uppskattade. Som ”belöning” vill
jag minnas att vi fick små guldstjärnor och bilder med bibliska motiv,
som man kunde klistra in i sitt skolhäfte eller fästa på väggen
där hemma. En sådan bild föreställande ärkeängeln
Gabriel hade jag vakande över mig ovanför sänggaveln i många
år.
Förberedelserna inför julfesten skruvade upp förväntningarna
bland oss alla. Då dagen väl var kommen samlades de festklädda
barnen och föräldrarna först i stora salen för att lyssna
till det traditionella programmet bestående av julevangeliet,
sång och musik. Därefter blev det servering i lilla salen med kaffe
för de vuxna och saft för de små, som ibland också fick
en godispåse innehållande t.ex. äpple, pepparkaka och några
karameller. Ty någon större lyx förekom inte vid denna tid under
och efter fortsättningskriget. [I början på 1970-talet när
jag var på söndagsskoljulfest innehöll godispåsarna precis
det samma.]
”Nykaabi framtid” taget på söndagsskolans julfest (1945?).
I översta raden står från vänster: Håkan Nyberg (konstnär),
Lars Pensar (lärare), Christoffer Ingberg (sjökapten) och så lilla
jag. Damerna överst är Svea Forsbacka till vänster och Edit Ahlnäs
till höger. Större bild. |
Med åren avtog intresset successivt för söndagssamlingarna och
själv deltog jag endast sporadiskt då någon kamrat lyckades locka
mig med. En av orsakerna härtill torde ha varit att jag på religionstimmarna
i folkskolan tyckte mig få i stort sätt samma undervisning. Sammantaget
vågar jag nog påstå, att alla vi som på den tiden gick
i söndagsskolan fick en bra inblick i kristna värderingar. Som exempel
kan nämnas: att inte vanhelga söndagen utan hålla sig stilla samt
att visa vördnad för de döda. I praktiken kunde detta visa sig
på så sätt, att när ett begravningsfölje medan
kyrkklockorna klämtade under själaringningen långsamt rörde
sig längs stadens gator upphörde våra lekar, och då den
hästdragna likvagnen passerade
blottade vi våra huvuden. Hur ofta sker det månne i dag?
Nådens
år 1955 var det ånyo dags för återbesök i bönehuset,
där det ordnades skriftskola för församlingens ungdomar. Bortsett
från det kristna budskapet skilde sig skriftskolan från söndagsskolan
i några väsentliga avseenden. Deltagarna var nämligen jämnåriga
och kom såväl från staden som från de kringliggande byarna
och undervisningen sköttes enbart av manliga lärare.
|
Folkes konfirmationsbevis. |
Skriftskolan har långa traditioner
och redan år 1740 lär Åbo domkapitel ha utfärdat ett påbud
om obligatorisk skriftskola. Trots det talade man ännu i början av 1900-talet
rätt allmänt om att gå och ”läsa för prästen”,
speciellt på landsbygden. Syftet var då liksom nu att bli konfirmerad
och därigenom få vissa rättigheter, såsom att delta i nattvarden,
att bli fadder, att få kyrklig vigsel och att kandidera i kyrkliga val.
Men det var nog inte dessa rättigheter som jag främst hade i tankarna,
när jag i min barnslighet anslöt mig till konfirmationsgruppen. Snarare
var det nog traditionen som påbjöd att jag skulle konfirmeras, för
att liksom de flesta ungdomar före mig med undantag av några
få som tillhörde frikyrkan få ”inträdesbiljetten”
till vuxenvärlden.
Normalt bestod skriftskolan av en höst- och
en vårtermin, men tack vare religion på schemat i samskolan behövde
jag inte delta i undervisningen på hösten. Därför ingick
jag i en grupp ungdomar som under en treveckors period före midsommar dagligen
samlades i bönehusets stora sal för att beredas för konfirmation.
Lektionerna var av gammal beprövad modell, där det i huvudsak var läraren
som talade och förklarade för de andäktigt lyssnande konfirmanderna.
På så sätt genomgicks Luthers lilla katekes under ledning av
den jovialiske pastorn, Runar Still, som ibland för omväxlings skull
lät oss sjunga några negro spirituals. Undervisningen om liturgin och
psalmerna sköttes av den något originelle kantorn, Ebert Strömblad,
vars ledarstil jag personligen ogillade.
Av anteckningar i mitt Nya Testamente,
som omnämndes i början, framgår att temat för våra
bibelstudier var Apostlagärningarna som nedtecknats av aposteln och läkaren
Lukas. Texten handlar som bekant om de första kristnas liv efter Jesu död
och uppståndelse och spänner över en tid om 30 år. Under
ledning av den något stela men korrekta kyrkoherden, Thure Sandvik, fick
vi i tur och ordning stå upp i bänkarna och läsa högt om
hur lärjungarna fylldes av helig ande och hur detta gav dem mod att vittna
om sin tro. Under en sådan lektion inträffade följande: Min sidokamrat,
alias ”Hurtig”, hade slumrat in trött efter sitt nattskift på
traktens enda fabrik, och jag såg min chans att spela honom ett litet spratt.
Genom en knuff i sidan och med uppmaningen att det nu var hans tur att läsa
reste han sig yrvaken upp till allas förvåning. För några
ögonblick blev det alldeles tyst i salen
Något tungomål
hann dock inte komma över hans läppar, eftersom jag med milt våld
tvingade honom att sätta sig ner igen och förklarade att det bara rörde
sig om ett skämt.
Rasterna tillbringades oftast utomhus i gröngräset
som växte längs med södra långväggen på Bangatan.
Där diskuterades bokstavligen allt mellan himmel och jord. Den sociala samvaron
ledde ibland till att det uppstod tycke bland pojkar och flickor som bildade par.
Detta uppmärksammades också av prästerna, som genast tog tillfället
i akt att diskutera relationsfrågor angående frihet, ansvar och gränser,
både enskilt och i grupp.
|
Utmarschen från kyrkan den 25 juni1955 med pastor Runar Still till vänster
och kyrkoherde Thure Sandvik till höger. |
Några
dagar före själva konfirmationen besökte vi kyrkan för att
öva in de kommande ceremonierna. Dessutom fick vi titta in i sakristian,
glutta ner under kyrkgolvet och på nära håll inspektera den mastiga
orgeln samt studera de unika målningarna i taket och de dekorativa glasmålningarna
i koret. Till traditionen hörde också att åtminstone pojkarna
skulle klättra upp i klockstapeln och som minne av besöket skriva sina
namn på de grova bjälkarna. [Den traditionen upprätthölls
inte längre år 1979 när jag konfirmerades.]
På midsommaraftonen
samlades alla konfirmander vid bönehuset för att sedan tåga till
kyrkan i samlad tropp. Processionen leddes av två svartrockar som åtföljdes
av flickor i vita klänningar och pojkar i mörka kostymer ordnade parvis
i storleksordning. [Vi hade vita kåpor.] Kyrkan var på sedvanligt
sätt smyckad med ungbjörkar och liljekonvaljer som harmonierade väl
med den unga skara som nu samlats till gudstjänst för att i närvaro
av nära och kära bekänna sin kristna tro.
Officiellt avslutades
skriftskolan i samband med högmässan på midsommardagen då
vi skulle ”gå fram” och få ”supen”, vilket var
det folkliga uttryckssättet för nattvardsgång i detta sammanhang.
Trots en viss oro inför inmundigandet av vinet och oblaten förlöpte
allt utan missöden. Och efter att avslutningspsalmen klingat ut återvände
vi en sista gång till bönehuset. Där erhöll vi våra
konfirmationsbevis och bytte konfirmationsminnen med varandra tills det var dags
att bryta upp för sedvanlig fotografering och andra eventuella aktiviteter. |