[Job.
Foto: FL juli 2003.] |
När jag går att ge en skildring av bildinnehållet i
de fönster, jag som Nykarleby församlings uppdragstagare haft
glädjen få utföra, vill jag först och främst
betona, att jag i detta innehåll varken ser det förgångna
eller det tillkommande, utan det eviga nuet, som Gud varje ögonblick
vill använda för sina syften bland människorna. Den framställning
av Job, som det vänstra fönstret upptager, är byggd på
mitt intensiva intryck av att vi i händelser, som timade senaste
vinter, överallt se sådana Job-öden ja, hela vårt
folks öde är ett sådant. Job, som står i den övre
medaljongen med sina halvt utbredda armar och sitt trots allt förtröstansfyllda
uttryck, bär sina prövningar blott därför, att han
helt överlåter allt i sitt liv åt den Gud, på vars
osvikliga kärlek han innerst litar. Därför blir den undre
medaljongen, där Job är omgiven av sina tre tröstande människovänner,
blott det övergående tillstånd av klagan, som han föll
offer för men som slutligen ändå befanns vara prövningen
väg ända fram till full förtröstan på Herren.
Denna klagan uttryckes genom de många över varandra stigande
gråblå gestalterna till höger om den undre medaljongen.
Till vänster om den sitter en kvinna med ett nyfött barn, och
bakom henne står en upprätt gestalt. Det är Job, som förbannar
himlen för den stund, då han tvangs se dagens ljus och nattens
stjärnor. Å ömse sidor om den övre medaljongen ser
man ytterligare de olyckor skriften omtalar: huset som störtade igen
över dem av hans släkt, som sutto och drucko vin, hans slagna
söner och hans hjordar. Men överst lyser en del av den sol,
som aldrig förgår, hur än skyarna tillfälligtvis
dölja den. Hela det obeständiga i den yttre tillvaron är
understruket genom det snett inkomponerade, vacklande ljuset. Meningen
är, att fönstret i sin helhet skall återgiva osäkerhetens
värld och dess tungsinta färg, ur vilken det enda, som står
orubbligt fram, är Jobs överlåtelse och förtröstan.
Job skildrar nuet kanske mer än jag anade, då bilden
småningom tog gestalt. Mest grubblade jag på mannens ställning.
Det underliga var, att en karelare, som evakuerats till Borgå och
som då och då kom till oss på besök och talade
om sina bekymmer, gav mig lösningen. Han tog ofta, under det han
beskrev alla de prövningar han genomlidit, denna ställning med
handflatorna liksom undergivet förklarande svängda mot mig.
Han talade just om en sådan livserfarenhet som Job i skriften. Och
när jag tänkte på alla de besvär, särskilt den
karelska befolkningen fick genomgå under väntan på de
frågors lösning, för vilka många organisationer
arbeta, slog det mig, hur den undre medaljongen nära ansluter sig
till berättelsen om de tre vännerna, som likt ett slags försvarsadvokater
av Herren inför Job gör sitt bästa att överbevisa
Job om att han har orätt i sin klagan. Är icke detta mycket
av den likgiltighet, varmed man på många håll förhåller
sig till karelarnas problem. Det blir för oss då viktigt att
veta, att den lilla Elihu, som i skriften med större kärlek
än de andra försöker tolka Herrens mening med Jobs prövningar,
icke alls finnes framställd. Elihu är den levande människan
i oss alla, som är synlig men som i verkligheten skall gå ut
till de behövande och bringa dem hjälp. Det är min tilltro
till Nykarleby församlings goda vilja, som befogar, att Elihu icke
är en symbol i bildframställningen, utan Ni alla, kära
närvarande.
[Uppståndelsen.
Foto: FL juli 2003.] |
Det gammaltestamentliga dramat har bestämt färggreppet och
kompositionen i Jobs fönster för att bilda motsättning
till det högra, Nya Testamentets uppståndelse. Här är
en enkel, klarare bildindelning eftersträvad och en ljus, hoppfullare
färg. Vissheten har betonats genom den översta gestalten, som
samtidigt vill uttrycka symbolen för tillvarons centrala kraft, korset
som förlösaren och kärlekens fortsatta i dag verksamma
underpant. Denna segerbetonade uppåtsträckning syftar upp över
bilden mot ljusets ursprung. I bägge fönstren antydes detta.
Under den översta medaljongen ser man havet, som ger sina
döda igen. Med havet avser jag också all den häftande
materia, som ännu håller oss fångna och ur vilken endast
korset därovan frigör oss. Den nedersta medaljongen är
egentligen ett miniatyrrim på fönstrets tanke om hela mänsklighetens
uppståndelse. Det är den enskilda individens gradvist skeende
uppståndelse vetekornet som faller i jorden och därför
att alls kunna växa upp. Allra lägst nere vilar sovande den
andligt döda, ouppväckta människan på gravkanten.
Till vänster söker en annan vända sig upp mot ljuset och
litet lyfta på blindhetens slöja. Starkare och mer trängande,
redan aktivt, sträcker sig människan ovanför denna figur
uppåt och söker se genom själva slöjan. Men till
höger kryper den, som med plötslighetens hela kraft ser uppenbarelsen
av korsets gestalt högst uppe och därmed anar hela livsgåtans
lösning, ihop nästan som med ett skrik, fylld av häpen
undran. Och så i mitten, kränger sig den fullt befriade frälsta
människan upp ur jorden och döden. Själva blicken och ögonbrynets
lugna välvning över hans fjärrseende öga vill tolka
den sällsamma frid, som följer, då efter en avgörande
livsuppgörelse vi som det heter: »få komma in
i Guds vila.« Den lägsta, sovande gestalten är den andliga
dödens symbol, liksom i Job-fönstret den underst vilande fysiska
döden visar den materiella förgängelsen. Medan den fysiska
dödens oväsentlighet i evighetsförloppet antyds blott som
en förmultning av materia, har jag sökt i uppståndelsefönstret
antyda den oerhörda betydelsen av den enskilda människans och
därmed nationens och världens uppvaknande ur andlig död
och den nästan lodrätt uppåtspringande kraft detta innebär.
Den genom korsets gåva återlösta gestalten, är tänkt
som en förstorad representant av den förandligade skara, som
fyller bottnen där bakom med sina glorior. Men också detta
fönster har jag icke tänkt på en fjärran evighet
och uppståndelse allenast, utan främst på den närvarande
evighet, som finnes bland oss denna stund och varje stund av livet, då
Guds ande får leda oss och vår egen uppståndelse ur
den andliga döden. Det är Nykarleby församling jag närmast
och med varm kärlek tänkt på, då dessa gestalter
arbetades, fram, en efter en, tills de fyllde hela, fönstret.
|