På mitt första klassfotografi finns sammanlagt fjorton personer,
varav sex pojkar, sju flickor och så Eva Hellman som var vår klasslärare
de två första åren. På henne ankom det att i första
hand lära oss grunderna i läsning, skrivning och räkning. På
schemat fanns också ett antal färdighetsämnen. Av dem hörde
sång och musik till mina favoriter, medan handarbete och gymnastik var mindre
populära. Att som pojke tvingas sticka, sy och virka kändes omanligt,
då man hellre hade velat ha träslöjd. Därför krävdes
det en god portion uppmuntran och tålamod av lärarinnan innan bland
annat pannlappen, bokomslaget och näsduken kunde godkännas. Gymnastikens
impopularitet berodde dels på bristfälliga omklädningsrum, dels
på det tråkiga lektionsinnehållet av typen ”armar uppåt
sträck och knäna böj”. Personligen saknade jag olika lagsporter.
Från vänster uppifrån och ner:
Eva Hellman, Lasse, Berndt,
Arvo och Leif.
Folke, Sven, Gretel och Myrtel.
Stina, Janette, Rose-Marie,
Märit och Inga.
Övergången
till tredje klassen medförde rätt stora förändringar. Eleverna
omfördelades och vi fick enbart manliga lärare. Av den ursprungliga
klassen var endast fyra elever kvar; de övriga nio hade bytts ut mot sju
från den s.k. sammansatta klassen. Som klasslärare fungerade Johannes
Åbonde, som sedermera avancerade till folkskolinspektor. Överlärare
Otto G. Holmberg alias ”Virgot” var skolföreståndare och
trots sin litenhet var han en respekterad man, som rörde sig överallt
likt en hustomte och övervakade att allt fungerade planenligt. Den lekfullhet
som så allmänt förekommit i ”småskolan” ersattes
nu i den egentliga folkskolan successivt med större krav på kunskap,
färdighet och disciplin. Det blev mera hemarbete med t.ex. psalmer som skulle
läras utantill och övningar inför diktamensskrivningar om bl.a.
det svåra sj-ljudet. Om provresultaten blev dåliga försökte
man ibland skylla på den nya läraren, vilket naturligtvis inte var
helt schyst. Misslyckade läxförhör kunde i enstaka fall rendera
i latläxa eller kvarsittning.
Själv hamnade jag ett par gånger
på ”kvarsittning” av en helt annan orsak. Det var nämligen
förbjudet att beträda torget under skoltid. Om Virgot med sina argusögon
såg någon elev överträda det obefintliga staketet mot torget,
skulle vederbörande bestraffas. Påföljden kallades kvarsittning,
vilket var helt missvisande eftersom den skyldige måste sona sitt brott
genom att stå ca en timme. Av praktiska skäl samlades veckans brottslingar
på fredag efter dagens sista lektion och ställdes upp på rad
i korridoren för bot och bättring. Att stå tyst och stilla i givakt
kan vara ansträngande, speciellt om man är pissnödig. Under sådana
omständigheter inträffade en gång att en gosse ansåg sig
nödd och tvungen att lätta på trycket i ett par galoscher, som
någon lärare hade lämnat efter sig. En annan gång var det
en blomkruka som fick sig en specialgödsling, medan busarna i ledet fnissande
såg på. Nåväl, förbudet var ju så absurt
att både elever och föräldrar skakade på huvudet och undrade
vad det egentligen nyttade till.
Normen var av hävd en del av seminariet
och fungerade också som övningsskola för seminaristerna alias
”burkarna”, som under det sista studieåret skulle auskultera och
avlägga undervisningsprov. Klassläraren biträddes sålunda
av kandidater som i stort sätt skötte all ämnesundervisning i tur
och ordning med några veckors omlopp. Systemet gav eleverna tillfälle
att på gott och ont jämföra kandidaternas sätt att undervisa.
Om t.ex. en kandidat hade lagt sig till med vissa maner eller visade sig vara
alltför ambitiös i sin undervisning, kunde detta leda till konflikter
som ibland slutade med att bråkstaken blev utkörd i korridoren. Där
måste han stå med risk för att bli ertappad av Virgot, vilket
inte var nådigt. Det har jag egen erfarenhet av, eftersom jag hade oturen
att få känna på hans hårda grepp om min nacke och hans
dåliga andedräkt, medan jag närgånget utfrågades om
orsaken till att jag blivit utkörd.
Från vänster uppifrån och ner:
Johannes Åbonde, Lars,
Bengt, Ingmar, Berndt, Folke och okänd kandidat.
”Virgot”,
Berit, Tomas, Inga, Judit, Bo och Märit.
Incidenter av det här slaget förekom visserligen då och då,
men trots att kandidaterna saknade rutin i början fungerade samarbetet med
eleverna för det mesta bra. Som färdiga folkskollärare har många
gjort ett fantastiskt arbete och deras regionala och nationella betydelse för
den svenska befolkningen är odiskutabel. En av dessa är Paul Jansson
som jag hade förmånen att ha som lärare i sång och musik.
Han hade en obeskrivlig förmåga att få eleverna att prestera
sitt allra bästa. Efter dimissionen från seminariet 1949 fortsatte
han sin lärarbana på annan ort och blev allmänt känd och
uppskattad som bl.a. ackompanjatör, dirigent och tonsättare inom finlandssvenskt
kultur- och musikliv.
Utöver det obligatoriska skolarbetet erbjöds
eleverna relativt få aktiviteter i skolans regi och någon egentlig
klubbverksamhet stod inte till buds. Det fanns ett bibliotek med främst barn-
och ungdomsböcker, men några serietidningar förekom inte på
den tiden ännu. Själv var jag inte någon flitig låntagare,
eftersom jag hellre föredrog att göra andra saker på fritiden
än att läsa. Däremot spelade jag lite blockflöjt utan större
framgång till följd av bristande tålamod med att öva upp
fingerfärdigheten. Något bättre gick det i den frivilliga redskapsgymnastiken,
där jag efter många om och men lyckades ta ett bronsmärke som
jag var rätt stolt över.
Barndomens skoljulfester och årsavslutningar
är väl något som vi alla kommer ihåg. För mig är
minnesbilderna från julfesterna rikligare än från avslutningarna
eftersom det hände flera roliga och spännande saker då. Som exempel
kan nämnas att skolan lagom till jul ibland fick motta amerikapaket
ett slags nödhjälp innehållande främst kläder
och sanitetsartiklar som delades ut åt de yngsta eleverna. Jag fick en gång
en tvål som jag knappt nändes använda då den doftade så
gott! Speciellt den första julfesten var efterlängtad och förväntningarna
på den var stora. Förberedelserna började redan i samband med
första advent. Gamla julseder förklarades och det kristna budskapet
om Jesu födelse åskådliggjordes i klassrummet med en tablåartad
julkrubba. Dessutom övades det flitigt för lekar, skådespel, sång-
och musikframträdanden, som skulle uppföras på scen i festsalen.
Ett trevligt minne har jag från en indiandans, där vi i full mundering
framförde vår ystra lek. Dräkten hade min mor tillverkat av jutesäckar
som innehållit salt. En mindre trevlig händelse som etsat sig kvar
i minnet gällde ett hedersuppdrag. I samband med en övning utsåg
läraren överraskande mig till dirigent för stora kören. Visserligen
var mitt gehör rätt bra och därtill hade jag visat prov hyfsad
slagteknik, men blotta tanken på att leda kören inför en festpublik
fick mig att ta till tårarna. Och några tröstande ord räckte
tyvärr inte till för att stärka självförtroendet hos
den blyga gossen.
Läsåret avslutades den 31 maj. Dagarna innan bestod
skolarbetet mest av städning. Pulpeterna skulle tömmas och klassrummet
återställas i ursprungligt skick. De mer eller mindre flitigt använda
skolböckerna skulle återlämnas och granskas. Förseningar
och böcker i dåligt skick inverkade på vitsordet i ordning. Elevarbeten
såsom teckningar, hand- och slöjdarbeten delades ut och premierades
endast undantagsvis p.g.a. bristande medel. I min klass hade vi emellertid
en smart slöjdlärare som utlyste en tävling där de tre bästa
elevarbetena skulle få pris. I normala fall måste de obligatoriska
och något tråkiga produkterna som t.ex. fågelholkar, vattenhjul
och papperskorgar tillverkas enligt ritning, men nu gällde tävlingen
en skål enligt fritt skön. Tävlingsinstinkten i kombination med
fantasin gjorde att skålarnas design och finish överlag blev bra. Därför
var det nog en ren lyckträff att jag råkade vinna första priset
bestående av 50 gram ”Fazers sopor”, medan tvåan fick en
Pax-ask (som introducerades på marknaden redan 1947 och inte tillverkas
mer) och trean en lakritsstång.
Fazers bästa
känner jag till, men Fazers sopor hade jag aldrig hört talas om, så
jag bad Folke om ett förtydligande: Fazers sopor kan mycket väl ha varit
”vargar” av Fazers bästa. De utgjorde en salig blandning av kantstötta
karameller utan omslagspapper och såldes billigt i lösvikt.
Våren
1950 var det så dags för mig att lämna Normen för gott efter
fyra år i mer eller mindre preussisk anda. Det officiella avskedet var helt
odramatiskt då det ju inte var fråga om någon egentlig examensdag,
utan bara en helt vanlig årsavslutning med traditionellt vårprogram
och betygsutdelning. Något vemod, som ju ibland brukar kunna infinna sig
i dylika sammanhang, har jag inga minnen av. Första etappen på den
lärda banan var härmed avslutad och till hösten skulle jag börja
i Nykarleby samskola. Efter avslutningen träffades vi ännu några
gånger i skolan för att finslipa programmet till gymnastikfesten i
Nykarleby den 1718 juni. Då var vi sammanlagt hela 550 folkskolbarn
som framförde ett bejublat program inför en publik på 3 000
personer. Festligheterna hölls på stadens nya men halvfärdiga
idrottsplan, som därigenom fick en extra pampig invigning. |