Klass I, 195051 med vår klassföreståndare Ragnar Storå.
Skolans läroplan dominerades av språk, matematik
och naturvetenskapliga ämnen. Svenskan bestod av muntlig och skriftlig framställning
samt grammatik. En sorglustig episod, som bitit sig fast i minnet, handlade om
en försenad elev som på frågan ”var har du varit” svarade
”me mommos”. Detta väckte en viss munterhet i klassen och läraren
fick därmed anledning att snabbt förklara användningen av prepositioner
i olika sammanhang. Uppsatsskrivning upplevde jag många gånger som
frustrerande på grund av ”omöjliga” rubriker. Grammatik var
inte heller någon höjdare, om än man snabbt insåg dess nödvändighet
för att klara av översättningar från och till främmande
språk. Av dessa startade finskan redan i första klass och förorsakade
mycket huvudbry för många elever. Man bör dock betänka
att det i Nykarleby vid denna tid var nästan lika ovanligt att höra
finska på gatan som att möta en! Trots enträget arbete,
främst från lärarens sida, gick jag ut skolan med bristfälliga
kunskaper i finska och detta gällde i högre grad oförmågan
att tala än att skriva språket.
I klass två tillkom tyska
som första främmande språk på schemat. Någon möjlighet
att välja engelska i det skedet fanns inte i vår skola. Tyskan hade
fortfarande en stark ställning både av tradition och som vetenskapligt
språk. Därför gick undervisningen i första hand ut på
att lära eleverna läsa och förstå tysk text. Detta krävde
mycket övning, eftersom det tyska språkets syntax innehåller
en formrik ordböjning och en invecklad meningsbyggnad, där det gäller
att hålla reda på bl.a. olika kasus och artiklar samt att ge akt på
verbet i bisatser. Inför proven pluggade vi in gamla skrivningar som cirkulerade
bland eleverna från år till år. Inte sällan delade läraren
obetänksamt ut en gammal provtext och därmed var lyckan gjord för
den som haft möjlighet att läsa på, åtminstone för
stunden. Dylikt borde ändå inte ha fått förekomma.
De två sista åren hade man möjlighet att läsa engelska som
frivilligt ämne. Att jag tog den chansen har jag aldrig behövt ångra.
Språket har nämligen en enkel formlära som gör det lätt
att tala och dess ställning i internationella sammanhang är numera stark.
Däremot avviker uttalet i engelska markant från skriften, vilket inte
är fallet i tyska. Goda baskunskaper i ämnet inhämtade vi under
ledning av vår lärare, pastor Still, som för övrigt också
undervisade i religion. I sin pedagogik utnyttjade han på ett genialiskt
sätt sång och musik i form av negro spirituals för att accentuera
språkkänslan. Och på det området betecknar jag honom som
en banbrytare.
En del av lärarkåren, från vänster:
Övre raden
K. Olin, R. Still, E. Åhman, R. Storå och E. Ekman.
Sittande: H. Nylund, U. Andersson, M. Storå och E. Siegfrids.
På tal om matematik får man
ofta höra berättelser om hur svårt och tråkigt ämnet
var i skolan. Majoriteten av eleverna säger sig även i dag ogilla matte
för att den är så abstrakt, och eventuella oliktänkare betraktas
fortfarande som lite konstiga. Detta fick jag bekräftat en gång genom
påpekandet ”att i skolan läste vi ut räkneboken”, när
det framkom att jag studerat matematik. De tre första åren hade
vi enbart aritmetik som de flesta torde ha klarat utan större svårigheter
med undantag av avsnittet om handelsmatematik. Om jag minns rätt behandlades
den redan i klass tre och då var man i yngsta laget för att ha praktisk
erfarenhet av begrepp som t.ex. grossist och minuthandlare, tidsrabatt och diskont,
trassent och acceptant, aktier och obligationer, ränta och dividend. De första
grunderna i algebra och geometri fick vi i fyran under ledning av stud. K. Olin,
som även skötte undervisningen i fysik och kemi. Som lärare tyckte
jag han var rättvis och lagom krävande, vilket innebar att man måste
kunna det nödvändigaste och viktigaste i kurserna för att bli godkänd.
Konkret kunde det t.ex. handla om att i algebra använda ekvationer vid lösning
av olika praktiska problem.
Naturalhistoria (botanik & zoologi) och
geografi undervisades av vår ständige klassföreståndare,
R. Storå. Han var en mycket kunnig man, men tyvärr upplevde jag hans
lektioner som tråkiga. Orsaken låg inte nödvändigtvis i
själva ämnet, utan snarast i framställningssättet som alltid
följde samma mönster och saknade variation. Växter och djur avhandlades
sterilt i klassrummet medan naturen utanför sjöd av liv. Endast två
exkursioner tror jag att vi gjorde på fem år; den ena till Andra sjön
och den andra till seminariets skolträdgård. I botanik fick vi lära
oss sexualsystemet för växtrikets indelning enligt ”blomsterkonungen”
Carl von Linné. Dessutom måste vi samla växter och lämna
in herbariet för granskning. Sedan följde muntlig tentamen där
läraren genom stickprov kontrollerade att eleven kunde växtens latinska
art- och släktnamn. Vad t.ex. Anemone nemorosa hette på svenska var
tydligen egalt, eftersom det inte fanns någon plats för namnet på
etiketten!
Då det blev rast skulle alla utom dejouren ut och röra
på sig. På skolgården bildades klassvis grupper av flickor och
pojkar, som hade sina speciella favoritställen där de stod och pratade.
Ett populärt samlingsställe för oss pojkar var södra sidan
av uthuset. Dit drogs man inte bara för att söka skydd mot nordan, utan
också för att beundra några häftiga motorcyklar. Både
ljudet och doften från motorerna gav en obeskrivlig känsla av eufori
hos många av oss som ännu inte fyllt körkort. Ett annat ställe,
som också lockade flickor, var kiosken på andra sidan gatan. Utanför
den köade alltid skolelever vid en viss tidpunkt på förmiddagen
för att köpa varma grisar som bakats i det närliggande hotellet.
Och där besannades minsann påståendet, att ”ha´ som
int´ tycker om rö´limonad och grisar ha´ låås”!
Ibland
hände det att några av oss stannade kvar på skolgården
efter dagens sista lektion för att idrotta. Förhållandena var
visserligen mycket primitiva, men parallellt med planket till Knutars gård
fanns ändå en ansatsbana för horisontella och vertikala hopp.
Där hoppade vi så praktiskt taget stickorna yrde, ty all utrustning
ställning, ribbor och stavar var gjord av trä som lätt
knäcktes av påfrestningarna. Hopparen hade ingen madrass att landa
på, utan tog mark i resterna av något som en gång varit en jord-
eller sågspånshög. Ändå har jag inget minne av att
någon skulle ha skadat sig allvarligt. På gården utkämpades
också en populär mångkamp mellan två tävlande som
”jagade” varandra genom att turvis kasta en kula fram och tillbaka från
föregående nedslagsplats. Tävlingen var mångsidig och krävde
både styrka och teknik, då de olika kasten måste utföras
dels med var hand för sig, dels med bägge händerna samtidigt. I
detta sammanhang vill jag också framhålla att vi hade flera duktiga
skidåkare i klassen. Några av dem ingick i det lag som vintern 1955
sensationellt tog hem segern i tävlan om bästa skidskola inom Svenska
Finlands Skolidrottsförbund.
För oss skolungdomar fanns det sparsamt
med förströelser i staden. Ett nöje, som i alla fall uppskattades
av de flesta, var att gå på Bio Scala. Filmutbudet var dock begränsat
och väntetiden på de populäraste filmerna var i allmänhet
lång. Ett extra öga höll vi på affischerna som fanns uppsatta
på väggar och telefonstolpar. De var nämligen eftertraktade som
omslagspapper till skolböcker och försvann därför snabbt ur
gatubilden. De danslystna kunde ta sig en svängom på Karleborg där
de s.k. torsdagsdanserna var speciellt populära på 50-talet. I skolan
anordnades också dans ett par gånger under läsåret. Arrangemangen
skedde i konventets regi och gav ansvarspersonerna nyttiga och lärorika erfarenheter:
ansökan om polistillstånd, bokning av orkester, försäljning
av inträdesbiljetter och förfriskningar m.m. Behållningen i kassan
gick till den kommande klassresan, som i vårt fall företogs med tåg
till Helsingfors.
En
tisdag i slutet av maj 1955 samlades en grupp festklädda flickor och pojkar
på skolgården för fotografering. De hade nyss fått sina
dimissionsbetyg över avlagd mellanskolexamen - några skulle få
betyget lite senare - och på fingret blänkte klassringen symboliskt.
Av fotot att döma ser de flesta ut att vara glada, vilket väl är
helt naturligt en dag som denna. Visserligen hade det ibland förekommit svårigheter
och motgångar i skolarbetet, men de hade övervunnits och nu krönts
med framgång. För mig personligen innebar detta att den andra etappen
på den lärda banan härmed var avslutad och det skulle bli flera
innan jag slutgiltigt hade träffat mitt yrkesval. När detta skrivs
är det på pricken 50 år sedan min årskull utdimitterades
från Nykarleby samskola. Skolan är sedan länge borta liksom de
byggnader där den en gång verkade, men många minnen från
skoltiden lever fortfarande kvar om än inte alla lämpar sig för
tryck.
Dimission 1955. Personerna namngivna.
|