Nykarleby leksaksfabrik
När den smalspåriga
järnvägen mellan Kovjoki och Andrasjön på grund av olönsamhet lades ned och såldes
1916 till Aleko Lilius, blev personalen vid järnvägen förstås uppsagd. Där fanns bl.a. konduktören Joel
Ahlström, lokföraren Widell och kontoristen-stationsinspektören Ellen Nylund. Medan
Joel Ahlström, först med häst senare med buss, upptog landsvägstrafik mellan Kovjoki
och Nykarleby, startar Widell i det tomma lokstallet vid ”Gamla station”, som området senare
börjar kallas, en leksaksfabrik.
Joel Ahlström
vid sin ”isvoschik” med vilken posttrafiken till Kovjoki utfördes. Johnny Ahlström tillhandahöll. (Inf.
2008-03-07.)
Genom tidningsannons får skoleleven August Ekman, boende i gården på Mathesiusgatan
10, arbete i fabriken somrarna 1916 och 1917. Av krysslimmat faner (plywood), då en rätt ny produkt, sågas
med en trampdriven lövsåg delar ut för leksaksmontering. Man satte samman bl.a. docksängar, dockvagnar
och en papegoja som med en plåtbit i fötterna balanserade i en ursågad plywoodring och gungade av och an ”mobil” skulle
man säga i dag. Den var en populär produkt liksom ett långnäst ansikte i plywood, som på näsan skulle uppfånga en
plywoodring fäst i ett snöre vid ansiktet. De tillverkade leksakerna såldes inte egentligen i Nykarleby,
utan via Widells handelskontakt avyttrades de i södra Finland, troligen i Helsingforstrakten.
Efter två års verksamhet upphörde
leksaksfabrikationen. Lokstallet skulle senare komma att inrymma annan verksamhet, bl.a. Hägers
snickeri och Nykarleby stads brandstation. Om en enda leksak, tillverkad i Nykarleby leksaksfabrik finns
bevarad, skulle den vara ett kuriosum i Nykarlebys industri- och hantverkshistoria. |