Den 14 sistlidne februari nåddes
Nykarleby samhälle av det uppskakande meddelandet, att rektorn för Nykarleby
samskola bankdirektören och prosten Valdemar Westberg hastigt avlidit till
följd av hjärtslag. Han var vid sitt oväntade frånfälle
endast 52 år gammal.
Westberg
föddes i Maxmo den 22 april 1891. Prästvigdes 1914. Avlade fil. kand.
examen 1917, tjänstgjorde som präst i Vasa till 1919, kapellan i Nykarleby
191922, i Vörå 192223. Kyrkoherde i Oravais 192331,
de två senaste åren tjänstledig. Föreståndare för
Nordiska Föreningsbankens kontor i Nykarleby var han från 1929 till
sin död, rektor för Nykarleby samskola 191922 och 193444.
Detta
är den trånga yttre ramen för Valdemar Westbergs rika livsgärning.
Hans egentliga kall var prästens, men av hälsoskäl nödgades
han övergiva prästämbetet redan 1929 för att ägna sig
åt bankverksamhet. Med varmt intresse och betydande framgång tjänade
han som präst de församlingar han verkade uti. Att han i stort mått
ägde sina kollegers förtroende synes därav, att han redan som ung
prästman utsågs till kontraktsprost i Korsholms prosteri.
När
Westberg måste övergiva själasörjarens kall, blev han med
liv och själ skolman vid sidan av sin bankmannagärning. Redan tidigare
hade han gjort sig förtrogen med pedagogens yrke. Som ung kapellan kallades
han att leda den år 1919 startade mellanskolan i Nykarleby och blev sålunda
dess första rektor. Den unge pastorn visade sig äga det rätta greppet
om uppgiften. Trots sin ungdom vann rektorn erforderlig respekt, utan stora låter,
både hos eleverna och kollegerna. När han år 1922 flyttade från
orten, var skolans ställning säkrad. När rektoratet vid skolan
1934 blev ledigt, föll det sig naturligt, att Westberg åter trädde
till. Nykarleby samskola hade de närmast föregående åren
lidit av en besvärlig elevbrist, och det gällde att taga några
krafttag för den sakens skull. Det stora förtroende rektorn förskaffat
sig hos bygdens folk kom nu väl till pass. Föräldrarna tvekade
inte att sända sina barn till den skola, där Westberg förde spiran.
Elevbristen övervanns snabbt, och rektorn kunde börja tänka på
en om- och tillbyggnad av samskolans anspråkslösa lokaliteter. Ett
par år före kriget var byggnadsföretaget även lyckligt i
hamn.
Fastän Westberg inte hade pedagogisk utbildning, var han likväl
en framstående lärare, som vid flera inspektioner erhöll de bästa
lovord. I hans framställning var reda och klarhet, som fängslade lärjungen.
Det var inga bentorra lektioner i historia, då rektor W. satt i katedern.
Lektionen hade merendels karaktären av diskussion med eleverna, där
händelserna i närvarande tid flätades samman med tidigare historiska
tilldragelser. Klarheten och begreppsredan hade han visst lärt sig i Ciceros
skola. Med sina elever stod han på god fot. Ironin kunde emellanåt
vara bitande, men humorns balsam utplånade ärren. Med hemmen och föräldrarna
sökte rektorn städse upprätthålla den bästa kontakt.
Till alla större fester vid skolan inbjödos föräldrarna och
målsmännen, då de fingo lära känna andan i den skola,
där deras barn åtnjöto fostran och undervisning. Vid dessa tillfällen
rörde sig rektorn som en fader bland de församlade; för alla hade
han ett skämtsamt inpass eller ett allvarsord.
I skolan skulle icke
endast goda kunskaper meddelas; den skulle även vara en god fostrare av de
unga. Han sporrade också medlärarna att giva det bästa i arbetet.
Vid morgonandakterna lade sig rektorn särskilt vinn om att rikta de ungas
blickar mot höjden, varifrån hjälpen skulle komma. Dessa andaktsstunder
blevo därför ofta högtidsstunder.
Vi ha här företrädesvis
dröjt vid Valdemar Westberg som skolman, vilket förefaller oss naturligt,
när hans livsgärning bringas i åminnelse i denna årsskrift.
Hans övriga mångskiftande verksamhet förringas ingalunda härav.
Hans utomordentligt klara och skarpa intellekt och rika kunskaper, parade med
en ovanlig energi och arbetsförmåga, togos i anspråk på
många av samhällslivets områden.
Tomrummet efter Westberg
är ej lätt att fylla. Själv stod han, som han sade i sitt sista
skoltal till sina elever, med sina rötter i evighetens mark och byggde på
en grund, som håller i liv och död. Av en tillfällighet nedtecknade
han detta tal över »den hållbara grunden». Vi anföra
här slutorden i detsamma: »Den, som gör sitt bästa i livet,
och den som är noggrann i varje detalj, i det minsta alltså, han står
redan med sina livsrötter i evighetens mark. Jag hade dock en annan anledning,
varför jag i dag valde texten om den hållbara grunden, Jesus Kristus.
Det finns nämligen en fråga där man inte reder sig med fliten
i det minsta, och den frågan rör sig om min själs frälsning.
På frågornas port klappra vi, som professor Simolin uttryckt sig,
livet igenom, men vår ande får frid, när vi funnit den äkta
grunden, Kristus. Den håller för eder unga, liksom den höll för
apostlarna och har hållit för alla troende efter dem till denna dag,
som nu är inne. Personligen må jag säga, att den grunden är
min ankargrund i livet, och jag hoppas och vet det även i dödens stund.» |