Även tjäran lagrades upp och transporterades under vintern med
släpor, då det gällde mindre partier, och slädar,
när det var fråga om större sådana, till städerna.
Där lagrades den upp i tjärhov vid hamnarna, i Nykarleby
vid Åminne o.s.v. Endast de nära staden belägna orterna
levererade tjära under sommaren. Varorna exporterades sedan med fartyg
till olika orter i utlandet.
Köpmännen for inte själva ut med foror till längre
bort belägna orter, men sände däremot folk emot fororna
och försökte få dem till sig. De reste även upp till
Savolax och Karelen, köpte upp varor där och hyrde hästar
och formän, som sedan transporterade varorna till Nykarleby. I motsatt
riktning medförde dessa sedan salt, järn och stadsvaror av olika
slag.
Med marknaderna var det en annan sak. Köpmän och hantverkare
förde då ut sina varor, som de ”arbetat på lager”,
till marknadsplatserna, som för Nykarlebys del låg i Lappo,
och tidigare även i Vörå och Pedersöre.
Alla större handelshus i Nykarleby hade sin ”finnstuga”,
där savolaxare, karelare; tavaster och bönder från närmare
liggande finnsocknar kunde taga in vid sina handelsbesök i staden.
Behovet av det oumbärliga saltet var orsaken till att det handlande
borgerskapet i städerna tvangs att hålla ett saltnederlag,
som noga bestämdes för varje handelsman. Saltpriset stegrades
till det otroliga i inlandet och östra Finland, emedan priset vid
försäljningen ökades med kostnaderna för släpningen,
vilket gjorde det möjligt att överhuvudtaget få spannmålssläpningen
att bära sig. I Nykarleby var saltpriset 1823 11 rbl i parti och
12 i minut, d.v.s. lika dyrt som i Åbo och dyrare än i grannstäderna.
Detta gällde såväl det franska, spanska och portugisiska
saltet som det något billigare Liverpool-saltet. År 1842 var
medelpriset på salt 2 rbl 23 kopek silver. 4) Detta var ett onaturligt
förhållande, som visserligen bidrog till att öka liv och
rörelse i de österbottniska städerna, men på bekostnad
av de östra delarna av landet. Den långa släpningen gjorde,
att spannmålen under gynnsamma år knappt hade något
värde i Savolax och Karelen. De mindre tunga, men dyra produkterna,
såsom smör och talg förlorade också i pris på
grund av de långa vägarna, men i något mindre grad.
Allt detta verkade hämmande på östra Finlands välstånd
och gynnade i motsvarande grad de österbottniska städerna. Efter
fredsslutet 1809 öppnades den östra gränsen och därmed
den ryska marknaden för de östfinländska produkterna, samtidigt
som saltet blev lättare tillgängligt än genom resorna till
Österbotten. Handeln riktade sig nu mot Vi borg och S:t Petersburg.
Då Saima
kanal öppnades 1856 försvann de sista resterna av ”Sawo-handeln”,
de österbottniska städernas handelsrörelse minskades och
i synnerhet saltavsättningen och smörtillförseln. I stället
lyckades en Nykarlebyköpman grunda sig en förmögenhet på
handel med vin och spirituosa, icke minst med de tidigare östra handelsområdena
(Grundfeldt). Handeln med skogsprodukter, såsom
tjära, beck och trävaror och med fartyg, som var oberoende av
det nya läget, upprätthölls dock och växte till en
betydande exportnäring, som emellertid minskade allt eftersom skogarna
utöddes. Ännu vid mitten av 1800-talet upprätthölls
dock en livlig handel på avlägsna utrikes orter med dessa produkter.
Samtidigt minskade Stockholms betydelse som handelscentrum för de
österbottniska städerna. Som ersättare erbjöd sig
Köpenhamn och inom riket utom Åbo och Helsingfors Viborg och
S:t Petersburg. Där kunde smör, lax och sik avsättas i
obegränsad mängd liksom trävaror, järn m.m. För
detta ändamål behövdes emellertid regelbunden ångbåtstrafik
och sådan infördes även under 1800-talets senare del.
Österbottens isolering från södra Finland kunde därigenom
också brytas. Som det tidigare var, vände sig Österbotten
h.o.h. västerut. Nästan alla behovsvaror hämtades från
främmande länder. Det var vida lättare att i de österbottniska
städerna få varor från England, Frankrike, Danmark och
Sverige än från södra Finland. Behovet av kommunikation
mellan Österbotten och denna del av Finland var således påfallande.
Ännu viktigare var kanske forsrensningarna, som i den mån de
genomfördes gjorde de vidsträckta ödemarkerna kring älvarna
tillgängliga och därigenom även höjde skogarnas värde
och gjorde det möjligt att exploatera dem. 5)
Ju mera handel och övriga näringar avtog, desto viktigare blev
de nämnda städernas jordbruk och boskapsskötsel. Exporten
av lantmannaprodukter drabbades dock hårt av den svenska tullförhöjningen
1838 och inriktade sig därefter mest på Östersjöländerna
och Ryssland. Även hantverkets ställning påverkades, som
vi i det följande skall se.
|