Staden bidade nu resultatet av arkitekt
Edelfelts stadsplanearbete i form av den
nya plankartan över staden. Sjöfarten begynte i mitten av
maj, då en fransk loggert anlöpte hamnen. Kaptenen bar 4 dekorationer
och sade sig ha varit med vid Bomarsund och Sevastopol, där han var
den åttonde, som besteg Malakofftornet. Även en norrman hade
inkommit. Den 22 maj avseglade ett fartyg till Lissabon och ett till Stockholm
med Vasaråg, som stod högt i pris. Utrikeshandeln började
med andra ord komma i gång igen i den förödda staden. 11)
Även skeppsbyggeriet återupptogs. Svårigheterna var
dock stora. Den 19 febr. skrev handl. Grundfeldt sålunda å Warfsbolagets vägnar till hr Edvard Boehm i
Sordavala, att de för vintern tillämnade arbetena på det
blivande barkskeppet Toivo på grund av den staden nyligen
övergångna branden tillsvidare inställts. Den för
arbetena engagerade skeppsbyggmästaren Kjäldström var därför
för tillfället i avsaknad av sysselsättning. Grundfeldt
rekommenderade därför Kjäldström såsom en i
sitt yrke såväl i praktiskt som teoretiskt hänseende insiktsfull
man, användbar för ritningars uppgörande och byggande av
såväl segel- som ångfartyg. Av dessa sistnämnda
hade han senast byggt ett för Päijänne sjö samt flera
andra där befintliga farkoster, kajer m.m. Med anledning av att ett
ångfartygsbolag nu bildats i Sordavala för fartyg på
Ladoga, undrade Grundfeldt, om ej en sådan person vore lämplig
(”passelig”) för dem. 12)
Warfsbolaget fortsatte dock sin verksamhet. ”Oacktadt den olyckliga
branden samt om ej några nya olyckor tillstöta, är vårt
Bolags verksamhet icke afbruten, utan fortgår i sin vidare
utveckling, så snart bättre conjuncturer dertill gifva anledning”,
skriver Grundfeldt till kapten C. P. Löfberg på barkskeppet Alku i Livorno den 26 febr. 13)
I mars 1858 synes situationen ha varit särskilt bekymmersam. Utom
de av branden förorsakade stora förlusterna för handelsmännen
inverkade härtill de dåliga sjöfartskonjunkturerna, såsom
Grundfeldt även antyder i sitt nyss citerade brev. Gjorda beställningar
av material för planerade fartygsbyggen måste annulleras eller
finansieras genom utsträckt kredit, om sådan kunde utverkas.
En rekvisition av tågvirke från S:t Petersburg uppsköts
sålunda. l4) Från W. Bergman & C:o i Stockholm hade
under hösten före branden metallbult och spik införskaffats.
Genom den nu inträffade miserabla konjunkturen för sjöfarten,
skriver Grundfeldt till Bergman den 25 mars 1858, hade Warfs-bolaget sett
sig nödsakat att tillsvidare inställa sin vidare utvidgning
och låg till följd därav med betydande lager av byggnadsmaterial
av olika slag. Det var därför oaktat bästa vilja omöjligt
för bolaget att betala Bergmans återstående fordran,
varför det bad om anstånd mot ränta och förbindelse
på 5 månaders tid, undertecknad av bolagets samtliga intressenter.
Bolagets övriga kreditorer hade gått in på sådana
villkor. ”Utom den olycksaliga branden, som i Januari månad
härjade vår stad, och dermed äfven åtföljande
förluster, hade Bolaget långt härförinnan varit i
tillfälle kunna remittera HH tillgodohafvande,” försäkrar
Grundfeldt. 15) Skulden uppgick till 2325 rdr riksmynt jämte
6 % ränta. Bergman beviljade anståndet.
Barkskeppet Alkus första resa till Livorno med plank och bräder
hösten 1857 gav ett ytterst dåligt resultat. I april 1858 återvände Alku med 4000 tr salt från Cagliari. Saltet köptes av
kapten Löfberg för lånade pengar från Tobler &
C:o i förstnämnda stad. Genom kredit från handelshuset
J. J. Wedel i Lübeck ordnades saken till ömsesidig belåtenhet,
men bolagets bekymmer var stora. 16) Från Uleåborg gick
sedan den andra resan, som beskrivits längre fram, till Poole i England
med last av plank och bräder. Rederiet, som provisoriskt inrymts
hemma hos Grundfeldt på Smedsbacka, var efter branden illa rustat
för sina korrespondensuppgifter. Grundfeldt visste därför
ej säkert, var ”Poole eller Pole” låg, men ville
påminna sig, att hamnen låg väster om ön Wight i
Kanalen. ”I saknad af någon tillförlitlig karta och sålunda
osäker, om huru nämnda destinationsort rätteligen bör
skrifvas, ber jag HH sådant efterse samt i närslutne bref för
Capten Löfberg utföra och per posto, under adress Kejserliga
Ryska Konsulatet (om sådant der finnes) låta afgå”,
skriver Grundfeldt till J. J. Wedel i Lübeck den 24 sept. 1858.
Från Poole skulle Löfberg taga en kolfrakt till Marseille.
Där var fraktläget osäkert, och Grundfeldt utbad sig den
6 dec. att vid behov få trassera ev. 3 månaders växlar
på sin vän Wedel i Lübeck ”utan föregående
förfrågan och då HH inom förfallotiden med säkerhet
kan påräkna prompt remiss” på det bristande beloppet
mellan återstoden av kolfrakten och en ev. saltlast.
Handelshusen Wedel i Lübeck, L. Engström & Browning i London
och Schierlbeck i Köpenhamn kan nämnas bland dem, som vid denna
tid ständigt var beredda att hjälpa på olika sätt.
Även på annat håll kom man småningom i gång.
I juli löpte briggen Toimi om 146 läster av stapeln på
Munkgrundet. Den ägdes av possessionaten Otto v. Essen, handlandena
G. M. Hedström och Elias Roos och sjökapten Frans Hedström,
och anslöt sig vad namnet beträffar till de tidigare byggda
fartygen Kiirus, Pöllö, Onni, Alku och Rauha,
”ty det finska elementet tränger sig också här in
i skeppskalendern”, konstaterar en korrespondent till Helsingfors
Tidningar. Handelskonjunkturen var emellertid dålig, fraktrörelsen
flau och bristen på exportartiklar, i synnerhet tjära stor.
Tjärans pris hade det oaktat länge varit ovanligt lågt,
men hade nu stigit från 2:45 till 2:55 rbl och en kappe salt per
tunna, vilket även det var ett ringa pris. Hösten 1858 hade
Nykarleby 14 fartyg à sammanlagt 1290 läster och låg
på 14 plats bland landets rederistäder, före Gamlakarleby
(13 fartyg, 1037 läster) och ej långt efter Jakobstad (14 fartyg,
1765 läster). Man beklagade mycket, att den västfinska kusten
ännu ej fått telegraf och därför alltid måste
göra den sämsta marknaden. Utan telegraf skulle hela detta driftiga
områdes handel gå under, menade man. 17) [Staden fick
telegraf år 1867.]
Följande förteckning ger en bild av påmönstringarna
genom Nykarleby sjömanshus under ett par av åren efter branden,
jämte befälhavarnas och redarnas namn och besättningarnas
storlek:
|