[Grundfeldts första mandatperiod: Lantdagen
18631864.]
Till lantdagen 1867 avsåg man i Nykarleby till en början att välja gemensam representant med Jakobstad. Den
29 okt. 1866, då stadens äldste och borgerskapet sammanträtt för att överlägga om grunderna för rösträkningen
vid valet, förklarade emellertid dessa och magistratens samtliga ledamöter, att de ej ansåg det nödigt att utse någon fullmäktig.
Bland borgerskapet uppstod dock senare frågan om att, med frångående av detta beslut, i alla fall välja en representant till lantdagen,
som skulle öppnas i Helsingfors den 22 jan. 1867.
Orsaken till tveksamheten var sannolikt kostnaderna, som ju var höga för stadens
på grund av branden och hungeråren ansträngda ekonomi. Uttaxeringen för år 1864 var nästan dubbelt högre än tidigare,
beroende på utbetalningen av lantdagsarvodet till rådman Grundfeldt, vilket uppgick till c:a 36 % av stadskassans inkomster för året.
Viktiga frågor stod emellertid på spel, bl.a. dragningen av den österbottniska banan, forsrensningen och inrättandet av en telegrafstation
i staden.
Den 19 dec. granskade stadens äldste och borgerskapet en av borgmästaren uppgjord vallängd. Possessionaten Otto von Essen,
som var upptagen som ”kontingerad handlande” 24) uteslöts av skäl, att han ej ägde borgarrätt i staden. De under
året antagna borgarna, skepparna Oskar Olson, Julius Axelson, Carl Johan Pettersson, Gustaf Häggström sin petition från 1863 om upprensningen
av Lappo älv och Thure Levelius, som ej kunnat komma i fråga vid senaste taxering för stadens allmänna behov och således ej heller
kunnat upptagas i röstlängden till något röstbelopp, fick rätt att deltaga i valet. Skepparen Olson fick sålunda 57 röster
och de övriga var och en 28 röster.
För övrigt godkändes vallängden, som sålunda upprättats med ledning av
ovannämnda taxeringslängd.
Tanken på att förena sig om lantdagsrepresentant med Jakobstad levde dock fortfarande kvar. Flertalet
av de närvarande röstberättigande borgarna beslöt att avvakta utgången av de samma dag i Jakobstad pågående valen
så att man, om så önskades och omständigheterna medgav, kunde förena sig med denna stad om representant. Magistraten ajournerade
därför ärendet till lördagen den 22 dec.
Sistnämnda dag infann sig en mängd av stadens borgerskap, vilka alla var ense
om, att staden skulle välja sig egen fullmäktige. Till denna försiktighet bidrog säkerligen den misstro man såväl i Gamlakarleby
som i Nykarleby hyste till den tilltänkte representanten för Jakobstad, kommerserådet Petter Malm, som vid 1863 års lantdag ansågs
ha begagnat sitt stora inflytande till att i smyg intrigera mot grannstädernas, och i synnerhet Nykarlebys intressen. Malm blev, liksom Tengström
vald till representant för Jakobstad. 25)
Då valet nu företogs och stadens borgare uppropades i den ordning de upptogs i vallängden,
erhöll rådman Carl Grundfeldt de flesta rösterna, varför han förklarades vald till representant för staden.
Vid
1867 års lantdag återupptog Grundfeldt sin petition från 1863 om upprensningen av Lappo älv i försiktigare form. Bleve åtgärderna
för stockflötning från Virdois för kostsamma, borde åtminstone Lappo älvs nedre del från Lappo
kyrka upprensas till båtled. Stora svårigheter mötte projektet även denna gång.
Intresset i hemstaden var stort. ”Du
har nu låtit vår lifsfråga komma på papperet till dina medbröder”, skriver Albert Dyhr till Grundfeldt den 22 april 1867.
Införseln av vintertjära utgjorde i mars 1867 omkring 1/4 eller 1/5. Den infördes mest av Kuortane, Alavo och Etseri allmoge av det
skälet, att bönderna på grund av den långa transporten ej hann göra flera än 2 à 3 resor om sommaren. Med 89
mils kortare väg, åstadkommen genom Lappoälvens upprensning, skulle vintertjäran minskas betydligt, och allmogen få tillgång
till kapital 68 månader tidigare. ”Huru såg våra nordliga och sydliga stor gubbar M(alm) o W(olff) ut i ögonen, voro de
runda eller smala”, frågar P. Aug. Lybeck. ”Jag hade betalt en Lübsk skinka med förlorade ägg och en flaska renskt för
att på afstånd fått se deras miner. Emellertid kan jag nu berätta Dig, att vi haft directe kommunication från Alavo till Åminne
på isen efter alla forsar som varit frusna med anledning af den stränga köld vi haft i vinter. Måtte våra ögon få
se (detta) skee sommar tiden med, men nog torde många hinder läggas i vägen för dess realisering.” 26)
Borgarståndets
enskilda utskott förordade petitionen i denna form. Den antogs enhälligt av ståndet, men med lika liten framgång som senast. 27)
Grundfeldt
tog även initiativet till förnyande av petitionen om mönstring inför waterschouten av besättning inför varje utrikesresa.
I samband härmed petitionerades även om rätt för stadsfartyg att företaga utrikesresa endast med tullkammarpass. Båda petitionerna
förkastades utom på en punkt. Det blev tillåtet att börja lossningen av lasten från ett utrikesifrån anlänt fartyg,
ehuru anmälan om avmönstring hos magistraten ej hunnit ske. Först genom den nya sjölagen av år 1873 ströks magistratens befattning
med mönstringarna. De skulle därefter ske på sjömanshuset och bestyrkas genom sjömansrulla. 28)
Grundfeldt eller ”Riksdags-Kalle”,
som han familjärt kallades, 29) emottog flera skrivelser i olika ärenden under lantdagen från sina väljare. En av de uppvaktande
var skeppsbyggmästare L. P. Kjäldström, som i ett brev i slutet av jan. erbjöd sig att uppgöra en utförlig ritning
till ett skepp att insändas till utställningen i Paris följande år. Såväl ritningar som därtill hörande beskrivningar
skulle upptes för styrelsen för försäkringsbolaget Weritas. Härigenom skulle den få närmare kännedom om
att landets skeppsredare inte lät bygga sina fartyg på ett måfå eller av en slump, utan att de verkligen bjöd till att få
sina fartyg väl konstruerade och starkt byggda, enligt tidens fordringar.
Kjäldström var utan tvivel en av landets skickligaste skeppsbyggmästare
vid denna tid. Han skulle emellertid ej kunna utföra ritningarna utan ersättning och bad nu Grundfeldt tala med någon inflytelserik person
om förslaget. Tydligen omfattades detta med intresse, eftersom Kjäldström i febr. s.å. underrättades om att ritningarna insänts
till utställningen i Paris. 30)
Kjäldström hade emellertid även en annan sak på hjärtat. I en bilaga till brevet
framför han för sin tid märkliga synpunkter på fattigförsörjningen, som just under hungeråret 1867 skulle få
en fruktansvärd aktualitet.
Problemet var enligt Kjäldström att finna något sätt för den österbottniska allmogen
att skaffa de fattiga någon sysselsättning för att därigenom få sitt livsuppehälle. Den övertygelsen var allmän,
att sådana som fattigförsörjningsanstalterna nu var, ökades årligen de fattigas antal i stor skala. Detta kom till en stor del
därav, att man ej så noga visste, vilka som verkligen behövde hjälp bland dem, som anmälde sig vid fattigkommittéerna.
De som fick understöd från fattigkassan, var inte nöjda därmed, utan gav sig till att ströva omkring på avlägsnare
orter, där de visste, att man ej kände dem. Det borde vara så att varje by skulle försörja sina fattiga. Då envar inom byn
visste, vilka fattiga han hade att göra med, skulle han inte ge åt någon annan, utan alla husbönder i byn skulle hålla sina
fattiga till arbete.
Det vore därför nödvändigt, att något nyttigt arbete skulle företagas, såsom att rensa upp
vår älv, skriver Kjäldström, eller uttorka stora och sanka mossar, vilka låg döda och ofruktbara, samt förbättra
våra allmänna vägar, sänka sjöar för befordrande av gräsväxten m.m. ”Skulle våra Kringstrykande fattiga
strängt hållas till sådana arbeten, tror jag att efter en tid af 2 års förlopp inte 1/10 fattiga skulle finnas emot hvad nu
finns.”
Man har sett, menade Kjäldström, att om man bjöd dem arbete, så gick de hellre bort att tigga än att arbeta.
Skulle alla arbetsdugliga sättas till ovannämnda arbeten, skulle de kringlöpande hastigt minska, då de såg, att de var ställda
under uppsikt och måste arbeta. Många skulle då återgå till sin egen jord för att sköta den. På så sätt
kunde de åter vänjas vid arbete, i stället för det lättjefulla liv, som nu övades.
Ett annat viktigt problem var det
stora sedefördärvet bland de fattiga, som årligen tilltog. Och huru kunde det vara annorlunda? ”De får ju växa upp som djur
i skogen”. Skulle landet drabbas av ännu ett svårt år och hungersnöden bliva stor, skulle de kringstrykandes antal öka så,
att det högeligen var att befara, att både stöld och röveri skulle taga överhand och ingen skulle mera vara säker till liv
eller gods.
Sådant hade man enligt Kjäldström att vänta, om ej kraftiga åtgärder vidtogs i tid. ”Öfver sådant
elände fins det många som suckar och jämrar sig, hvarföre vår ödmjuka anhållan vore, att denna vigtiga sak borde föredragas
våra sammankallade ständer under den nu varande Lantdag”. 31)
Liknande tankegångar hade tidigare framförts från
olika håll i anledning av 1852 års förordning om fattigvård en i Finland, bl.a. i tidningspressen. Förslag om reform av nämnda
författning hade framlagts redan vid 186364 års lantdag, men förkastats. Vid 1867 års lantdag inlämnade präste- och
bondeståndet petitioner i ärendet. Guvernören i Kuopio län, J. A. von Essen, hade även 1866 avgivit sin berömda berättelse
om länets svaga tillstånd, som enligt honom huvudsakligen berodde på att hälften av befolkningen utgjordes av löst folk, som
sög saften och märgen ur den bofasta befolkningen. Denna rörliga folkklass förstod samtidigt att värdera sitt arbete synnerligen
högt om sommaren, då arbetskraft nödvändigt behövdes, medan den om vintern till största delen levde på allmosor. Denna
lösa befolkning borde enligt v. Essen bindas vid jorden genom årstjänst eller arrende, t.ex. genom att införa det i södra
Finland vanliga statar- eller torparsystemet. 32)
Via generalguvernören Nikolai Adlerberg lades
denna del av berättelsen i mars 1868 fram på senatens bord. I ett senare förslag framhöll v. Essen som sin åsikt, att 1852 års
förordning åstadkommit mera ont än gott och att allt understöd, som en kommun gav åt hjälpbehövande, måste ges
mot allmänt arbete, olika för olika delar av landet och fritt efter varje kommuns eget bedömande. 33)
Kjäldström och
många andra hade samma åsikt. Hans rekommendation av allmänna arbeten representerar säkerligen en utbredd Nykarlebyopinion.
Från
sin gamle kund i Heinola, F. Lemström, mottog Grundfeldt ungefär samtidigt en anhållan om att han ej skulle låta S:t Michelsborna
taga ifrån dem skolor etc., och att han skulle stöda Heinolarepresentantens petition i fråga om en kanal vid Kolkis. För att sätta
fart på Grundfeldt beställde Lemström samtidigt ”ett käril” cognac till vintern. 34)
Grundfeldt underhölls
även med mera lokalt skvaller från hemstaden. Hans medredare i Warfsbolaget, P. Aug. Lybeck var en av de ivrigaste rapportörerna:
”Guvernören
väntas hit i afton och kommer att resa in till Sundström, där äfven en Middags Måltid kommer följande dag att spisas med
Skreddarmestar Forsman och andra napesaxsar. Sednaste väcka jorde Trippo sina visiter med sin unga fru och såg så nyter ut.” 35)
Borgmästare
Höckert hade den 4 dec. 1866 ingått äktenskap med den 27 år yngre Hanna Sofia Berger, dotter till råd- och handelsmannen C. J.
Berger. öknamnet ”Trippo” kom av att han ”trippade”, då han gick.
Lybeck klagade även över borgmästarens
tveksamhet rörande den tillfälliga upphyrningen av lokal för rådhuset:
”
Trippo hade mig den stöfveln upp kallad
på Rådhuset 3 gånger, och den 3 gången blef det, efter hvad jag förstod bestämt att jag skulle taga emot rådstuga
hos mig, men det förled en par väckor efteråt fik jag höra att Malmberg och M. Wahlberg skulle taga det för billigare, varföre
mit då blef af intet, och resultatet blef att det blir på gamla stället, som jag ingenting har i mot, bara han ej skulle vingla och krångla.” 36)
Höckert
synes ej ha varit vidare populär:
”För öfrigt tyst i Kräppeby, där Borgm(ästaren) börjat få ryggvärk
och visar alt mera tänderna,” skriver tullförvaltaren P. J. Falck till Grundfeldt i mars 1867.
Den språk- och skrivkunnige
Grundfeldt förebrådde ofta svågern P. August för hans dåliga rättstavning. Denne svarade: 37)
”Till
svar på mina orthografiska fel i min skrifning vill jag nemna att det vore vist för mig bra att jag kunde göra det betre, men det gamla
ordspråket säger att det är svårt att lära en gammal hund att sitta, men will du Korrigera mina bref har jag ej något där
i mot utan är jag altid dig äfven därföre stor tak skyldig.”
Som Grundfeldts medredare och ombud återkom P. Aug.
Lybeck ständigt till sina bekymmer rörande Warfsbolagets ekonomi:
”Kimmo och Oravais Bruk insender ofta sina bud in till staden för
att få pengar af Sundström och vi har gifvit vardera cirka 1.000 Mark men i dag var Sundström åter här och sade att de är
här igen för att Björna varföre jag måste betala för din räkning af dina pengar 1.200 Mark enligt qvitto af Sundström
att de har inbetalt den summan som jag har Debeterat dit Conto med, därföre att ingendera af oss hade pengar, han skulle nu gå till Dyhr
och försöka skafva mera, det lär vara obetalt cirka Mark 12.000,, motte nu Alku komma snart till England, så att de Warjarna
skulle bli Mätta snart, annars blir vi fast för dem.
Jag afsender detta bref med Lindbohm när det passar så bra för att
spara porto när det är så stort.” 38)
Då besättandet av tullförvaltartjänsten var aktuell 1867 efter
P. J. Falck, uttalade Lybeck sitt missnöje med tullvaktmästare Georg Alexander Eklund (f. 1832, d. 1905), som var en av sökandena. Befattningen
var viktig med tanke på Grundfeldts omfattande affärer i spirituosa och Eklund hade visat sig vara en ur bolagets synpunkt alltför nitisk
och noggrann tjänsteman:
”Måtte vem som helst få Tullkammaren men ej Eklund den båla stöfveln.” 39)
Som
bekant besattes tjänsten av kammarskrivare Oskar Lindbohm, som sedan innehade befattningen till 1886.
Lantdagen avslutades den 31 maj. |