torpväsen. Torp betecknade förr en sådan
del av ett hemman som mot ett visst arrende (främst dagsverken) av
ägaren upplåtits till brukning åt en torpare.
Torp nämns redan på 1500-t., men de flesta av dessa var egentligen
nyodlingar, kronotorp, som inrättats på statens mark och som
ombildades till kronohemman så snart skattebetalningsförmåga
inträtt. På herrgårdarna kan t:s rötter spåras
tillbaka till försöken att anlägga huvudgårdar i
stället för att låta jorden ligga styckad på landbohemman
(jfr landbonde). Stordriften som småningom
infördes på 1700-t. (jfr storgods) krävde ny arbetskraft.
De fåtaliga landbönderna behövdes på sina små
hemman, varför man tillgrep metoden att grunda nya torp, tidigast
i slutet av 1600-t. i Östnyland. På 1700-t. spred sig torpinstitutionen
till hela s. och v. Finland.
Rätten att inrätta torp förblev emellertid inte ett adligt
privilegium, utan sådana fick från början av 1700-t.
röjas även på bondehemmanens ägor. Så fanns
t.ex. i Savolax redan på 1700-t. en stor torparbosättning på
de jordägande böndernas marker. Herrgårdarna vid kusten
inrättade fr.o.m. 1740-t. fisketorp i skärgården.
Kring sekelskiftet 1800 var torpens antal ca 23 000, och ökningen
fortsatte fram till 1860-t., då skogen började få ekonomisk
betydelse och det inte längre ur ägarens synvinkel var lönsamt
att upplåta mark för torp, eftersom detta ledde till nyröjning
och ökad virkeskonsumtion. I fortsättningen fick därtill
de redan existerande torpen (ca 70 000 1895) ofta sina villkor försämrade.
1901 fanns de flesta torpen på herrgårdarna i v. Nyland och
på bondgårdarna i Satakunta och n. Tavastland; minst torp
fanns det i Viborgs län och i Lappland. I Sydösterbotten hade huvudsakligen grundats s.k. släkttorp av hemmanens yngre söner,
vilka i allmänhet utförde omfattande nyodlingsarbeten utan att
belastas av tunga dagsverksskyldigheter. Därför kunde släkttorpen
relativt snabbt lösgöras till självständiga hemman,
vilket bidrog till att ett torparproblem inte uppstod i denna region.
Trots ett ofta betungande arrende (enligt en undersökning 1912 bestod
detta till 72,5 % av dagsverken, till 20,5 % av betalning i
reda pengar och till 7 % av olika naturaprestationer) var torparnas
lott inte tyngre än övriga obesuttna samhällsgruppers,
snarare tvärtom; ett välskött torp kunde i allmänhet
gott jämföras med ett mindre självständigt hemman.
Herrgårdstorpen (som betalade det största arrendet, vanligen
omkring hälften av avkastningen) hade ofta en åkerareal som
våra dagars småbruk, ca 510 ha; bondgårdstorpen
var i regel betydligt mindre (lägre var även deras arrende).
Fastän torparna som regel redde sig ekonomiskt, levde de i en ständig
otrygghet; arrendeavtalen ingicks på obestämd tid, inte sällan
muntligt (1912 hade 30 % av torparna muntligt kontrakt), varför
torparna kunde vräkas med kort varsel. En ny ägare till huvudgården
var dessutom inte bunden av de avtal den föregående ägaren
ingått. På grund av utvecklingen inom såväl jordbruket
som skogsbruket fråntogs torparna vissa av sina gamla förmåner,
t.ex. den fria nyttjanderätten till skog och betesmark; samtidigt
ökades deras beroende av markägarna (som blev allt ovilligare
att ingå långfristiga avtal), medan arrendena åter höjdes.
Denna negativa utveckling, i förening med att de berörda blev
medvetnare om sin diskriminerade ställning, ledde till uppkomsten
av ett akut problem, som kunde lösas först efter flera decennier
fyllda av konflikter. Situationen tillspetsades av att de socialistiska
idéerna sålunda funnit en god grogrund bland torparna, som
efter hand allt aktivare började driva sin egen sak. Under kriget
1918 spelade de trots allt snarast åskådarens roll.
Den brist på förståelse för den nya tidens krav
som förekom på vissa håll, särskilt bland godsägarna,
framkallade torparstrejker i början av seklet (den första 1902
i Nastola); ryktbarast är strejken på Laukko (se d.o.) gård
1906, men omfattande strejker inträffade även bl.a. på
Jockis gård och på Vuojoki. Läget förvärrades
ytterligare av rykten om att jorden skulle delas lika mellan alla, sedan
den ”ryska lagen” trätt i kraft i landet. Dylika rykten
spreds bl.a. av vandrande s.k. påsaryssar (jfr
d.o.). Småningom kom man även på borgerligt håll
till insikt om att den brännande torparfrågan (som betraktades
som unik för Finland, vilket den ingalunda var) måste lösas
genom att man gjorde torpen till självständiga jordbruk; därigenom
kunde man även bilda en starkare motvikt till förryskningssträvandena.
Ett lagförslag i denna riktning, vilket utgjorde kulmen på
en sedan 1880-t. pågående omdaning av legolagstiftningen (jfr jordägoförhållanden), framlades
för lantdagen i januari 1918, men kunde behandlas och godkännas
först efter inbördeskriget (15/10 1918). Enligt denna lag, den
s.k. torparlagen, fick torparna inlösa högst 10 ha åker
och 20 ha skog. Fram till slutet av 1930-t. ombildades på detta
sätt 46 645 torp till självständiga småbruk. (A.
Warén, Torpparioloista Suomessa, 1898; E. Gylling, Suomen torpparilaitoksen
kehityksen pääpiirteet Ruotsin vallan aikana, 1909; K. Haataja,
Maavuokraolot Suomessa 1912, 1916; S. Wuolijoki, Torpparivapautus, 1939;
V. Rasila, Suomen torpparikysymys vuoteen 1909, 1961, Torpparikysymyksen
ratkaisuvaihe, 1970; E. Jutikkala, Bonden i Finland genom tiderna, 1963;
L. Huhtala, Kuu torpparin aurinko. Torppari-aihe suomalaisessa kaunokirjallisuudessa
18091918, 1981) |