Rörande exporten föreligger följande uppgifter för
åren 18501855, enligt handelsbalansförslag jämte persedelextrakt
i Statssekretariatets och Ekonomiedepartementets arkiv (medd. S.-E. Åström)
[Tabellhuvud
saknas.]
1850 |
1 167 |
|
8 352 |
½ |
993 |
|
46 |
|
|
1851 |
1 580 |
|
7 237 |
½ |
1 134 |
|
|
491 |
|
1852 |
810 |
½ |
8 201 |
|
1
563 |
|
|
46 |
½ |
1853 |
3 386 |
|
8 171 |
|
1 533 |
¼ |
100 |
605 |
|
1854 |
574 |
½ |
11 668 |
½ |
|
|
|
|
|
1855 |
422 |
|
12 595 |
|
|
|
|
|
|
Under år 1851 gick ett av stadens lyckligaste
fartyg, barkskeppet Jupiter om 140 läster, kapten J. P. Rundström, förlorat. Fartyget,
gående från Alexandria till Liverpool, strandade den 8 maj 30 eng.
mil västvart från Malaga och kunde ej räddas. Hela besättningen
och en del av lasten bärgades. Fartyget hade under 18 års tid knappt
lidit något haveri och gick därför ständigt liksom även
nu oassurerat. 115) Fartyget hade senast besökt Nykarleby stads hamn
1850. Ägare var rådman Ad. Hammarin, änkefru Sofie Lybeck och
skepparen J. P. Rundström, som härigenom gjorde en stor förlust. 116)
Staden
hade nu 8 fartyg om 960 läster. Följande år hade antalet nedgått
till 6 fartyg om 772 läster, nämligen 3 skepp, 1 skonare, 1 galeas och
1 jakt. Dessa var:
Fregattskeppet Emelie |
skeppare Chr. Wennerholm, byggt 1837, 180 läster, förbyggt 1843, 245
läster, ägare Ad. Hammarin, J. A. Lybeck, C. J. Collander. |
Fregattskeppet NyCarleby |
skeppare
E. Idman, byggt 1839, 251 läster, ägare C. J. Berger, A. Dyhr. |
Barkskeppet Juno |
skeppare
A. Svahn, byggt 1835, 159 läster, förbyggt 1849, ägare Ad. Hammarin,
Sofie Lybeck, Henrik Borgström. |
Galeasen Najaden |
skeppare P. Lundgren, byggd 1836, 64 läster,
ägare C. J. Berger. |
Skonerten Wänskapen |
skeppare
M. Brunberg, byggd 1839, 36 läster, förbyggd 1851, 41 läster, ägare
A. Dyhr. |
Skonertslupen Försöket |
skeppare
J. J. Westerholm, byggd 1845, 12 läster, ägare C. W. Sundström. |
De sex fartygen var, som vi ser, rätt gamla, byggda i mitten
eller slutet av 1830-talet utom skonerten Försöket, som byggts
1845. Några av dem var senare ”förbyggda”, d.v.s. reparerade
och ibland ombyggda och förstorade eller förminskade, vilket var nödvändigt,
om man överhuvudtaget skulle kunna segla med så gamla fartyg.
Staden
seglade således vid denna tid med fåtaliga och ålderstigna fartyg.
Någon nämnvärd förnyelse av beståndet ägde ej
rum före Krimkrigets utbrott. År 1853 utökades visserligen fartygsbeståndet
med två mindre enheter, nämligen karavellerna Örn, skeppare
A. Sjöberg, byggd 1851, 14 läster, ägare M. Sandström och Dufvan, skeppare och ägare A. Söderlund, byggd 1849, 14 läster.
Lästetalet ökade därmed till 802. Jakobstad hade samma år
19 fartyg om 3453, Gamlakarleby 21 fartyg om 2939, Wasa 29 fartyg om 4306 och
Brahestad 32 fartyg om 4249 läster. Endast Kaskö (552), Ekenäs
(318), Nådendal (277) och Torneå (139) hade lägre lästetal
än Nykarleby. 117)
Denna utveckling är rätt märklig.
Konjunkturerna var nämligen efter bakslaget under den allmänna politiska
oron 1848 åter goda. Från hösten 1849 steg frakterna åter
och försäljningspriserna på de nordiska skogsprodukterna ökade.
Under år 1853 nådde de sin höjdpunkt. För frakter från
Nykarleby till Boston betalades detta år 75 shilling jämte 5 %
per standard virke, vilket var ungefär 200 % mera än året
förut. Priset på 1112 tums plankor var i London 1517, för
9 tums plankor 1415 och för battens 1213 pund. Som av tabellen
över exporten 18501855 framgår steg exporten från Nykarleby
detta år särskilt av beck och bräder, men minskade något
vad tjära och plankor beträffar. Från grannstaden Jakobstad deltog
man flitigt i denna seglation. 118) I Nykarleby däremot förmådde
man ej utnyttja konjunkturen. Medan Björneborg utförde 30, Kristinestad
25, Gamlakarleby 5, Vasa 4, Jakobstad 3 och Kaskö 2 laster trävaror
till London 1853, lyckades Nykarleby ej få iväg mera än 1 last. 119).
Krigsutbrottet 1853 och Englands inträde i kriget 1854 avbröt sedan
den lyckade konjunkturen och vållade fram till fredsslutet 1856 de finländska
redarna väldiga förluster. För Nykarlebys del nedgick exporten
av beck under 18541855 till c:a 1/6 medan exporten av tjära ökade
med c:a 1/3 jämfört med 1853. Exporten av plank och bräder upphörde
däremot, åtminstone officiellt.
Under perioden 18421852
minskade ”Nykarlebys handel i själva verket med 1 % per år.
Handeln 1852 var endast 11,8 % av handeln 1842. Sistnämnda år
stod Nykarleby på 14, men 1852 på 17 plats bland Finlands 20 städer,
den enda staden i hela landet, som gått tillbaka i handel under dessa år.
Efter branden gav bl.a. detta faktum näring åt yrkandena på stadens
förflyttning. Följande kommentar må anföras: ”Månne
man då utan skäl talat om fördelen af att (staden) flyttats efter
branden till en mera gynnsam plats? Framgången till besinning och motgången
till tröst, må vi påminna om lyckans vexlingar, men tillika att
det ock ligger sanning i det gamla: ”enhvar är sin egen lyckas smed”. 120)
Nykarlebys
andel i hela landets skeppsfart var 1852 1,9 % av lästetalet av alla
ut- och inseglande fartyg och 2,4 % av antalet sådana fartyg. Jakobstads
motsvarande andel var dock ej så mycket större, resp. 3,2 och 2,4 %.
Tar
man summan av varje stads omsättning för alla de nio åren, får
Nykarleby en omsättningssumma av 858.182 rbl s:r, vilket placerar staden
på 18 plats, endast följd av Kaskö och Nådendal. Nykarleby
hade gått uppåt med ett par tusen rbl s:r efter 1847, som dock var
ett dåligt år (jfr s. 455 ff.), men
stadens dåliga placering i förhållande till de andra städerna
visar dock, trots den korta jämförelseperioden, en tydligt avtagande
handel. Orsaken var bl.a. dödsfall, konkurser och avvecklingar: först
kommerserådet Johan Turdins död i okt. 1834 vid endast 56 års
ålder, därefter handl. Gabriel Wilhelm Aspegrens konkurs 1834, Johan
Jacob Kerrmans konkurs 1837, Gustaf Wilhelm Turdins konkurs 1838, Matts Lithéns
konkurs 1843 och Isak Lindqvists avveckling av sina affärer s.å. Senare
följde flera konkurser. I småstäder som Nykarleby vilade handeln
ofta på ett eller ett par handelshus, vilkas upphörande genom konkurser
eller dödsfall på nytt lät stadens rörelse sjunka ned i den
sömn, varur den en gång väckts av några driftiga affärsmän. 121)
|