En
eldares hågkomster |
Skolrådet J.L. Birck som i 15-årsåldern slet som lokeldare
på tåget för 3540 mk i månaden, har i ÖP
gett en drastisk bild av arbetsförhållandena vid järnvägen.
Av sparsamhetsskäl eldade man sommaren 1901 med ved av det rivna
brolocket från Stora bron. [Även hösten 2004 byttes brolocket.]
Veden var full av tjära, grus och sand, vilket ledde till att rosterna
på loket slaggade igen, varför ”Nykarlebybässen”
blev obrukbar tills slaggen mejslats bort. Snöstormar kunde stanna
tåget, så att konduktören fick vandra till fots med postsäcken
till Kovjoki, medan lokföraren och eldaren arbetade i timmar för
att få loss tåget ur snödrivorna. Sommartrafiken hade
en gemytligare prägel med glada villaresenärer vid anhalterna
intill Brostugan vid Storbron och vid ”Smaldöraboden” i
gamla skolhuset vid Kyrkogatan. |
Erik Birck (1988) Nykarleby
stads historia del III, sid. 376 f.
Läs mer:
Citaten är hämtade ur: Stadens
första järnväg och Lokomotiveldare
på Nkby järnväg av J. L. Birck. |