[Ett av Nykarleby Jernvägs lok på stationsområdet med vedupplaget
i bakgrunden nära Bangatan. Detaljförstoring. Kolorering: Peter Gullback.
Skjulet
till vänster är inritat på en stadsplan
av Heikel.
Leif Sjöholm digitaliserade negativ tillhandahållet
av Stig Haglund ur Holger Haglunds
arkiv.
(Bild inf. 2006-09-09, kolorering inf. 2020-12-06.)]
Jag studerade böckerna
grundligt och kom underfund med ångmaskinernas, enkannerligen [i synnerhet]
lokens, byggnad, delar och funktioner och skötte min eldarsyssla med stigande
intresse och insikt.
Men så tillstötte en allvarsam motgång:
bränslet från Storbron. Det slitna brolocket hade rivits under sommaren
och sågats till ved för lokomotivet. Det är tjärat
bränsle och kommer att brinna bra, menade vederbörande arbetsledare.
Ingen tänkte på att gruset och sanden, som efter varje tjärning
av brolocket klibbat fast varvtals med tjäran i riklig mängd. När
denna ved brann i lokets eldstad, bildades slagg på rosterna, och det dröjde
bara någon vecka innan rostspringorna var igenslaggade, så när
som på ett par öppningar i mitten där brandstaken titt och tätt
bökade. Det svaga draget i ugnen åstadkom dålig fyr, minskad
ångbildning i pannan. Lokets dragkraft reducerades ända därhän
att tåget hade all möda att klara banans backsluttningar, saktade farten
betänkligt, ja t.o.m. stannade. Järnvägens två lok var för
övrigt var för sig för lätta i förhållande till
de kraftiga stigningar, som på flera ställen besvärade trafiken,
om tågen var litet längre och tyngre än vanligt. Även med
normalt bränsle och slaggfria roster hände det, att farten saktade i
sådan grad att passagerarna skrattande steg av och sköt på för
att hjälpa Nykarlebybässen.
Den slaggande brolocksveden
hotade att bli ett allvarligt hinder för trafikens normala gång. Och
vem fick skulden: icke veden utan eldaren. Föraren visade dåligt humör,
ryckte till sig brandstaken ibland och bökade i ugnen, men utan bättre
resultat än eldarens. Hur malören skulle ha slutat om den fortsatt en
vecka till är ej gott att säga, men lyckligtvis fick föraren semester
ett par veckor, och en ung lokeldare Viktor Jansson från Seinäjoki
kom som vikarie. Han observerade genast den svaga ångbildningen, tog en
titt i ugnen och dekretade: rosterna igenslaggade, loket måste kallna och
slaggen sedan mejslas bort, brolocksveden kasseras och loken eldas med ordentlig
ved. Det andra loket eldades upp, och min räddare Jansson hade så styvt
arbete i timmar att nedkrupen i lokdiket i stallet underifrån mejsla rosterna
fria från det stenhårda slagget. Med eldningen och ångbildningen
var det sedan ingen svårighet och jag var Viktor Jansson tacksam av fullaste
hjärta. Genom arbetsamhet och ökande arbetsinsikt vann jag småningom
även lokförare Karjalas gillande så att när jag efter 15
månaders tjänst lämnade eldarsysslan bekom jag av honom ett arbetsintyg
in amplissima forma [högsta betyg].
Jag vet mig inte ha
några som helst anlag åt det maskintekniska hållet, men har
erfarit att ett arbetsområde, som man kommit in på och hänger
sig åt har en märklig förmåga att väcka intresse och
tycke även för en verksamhet, för vilken man ej är utrustad
med speciella anlag. Jag var en tid så intresserad av för lokförararbetet,
att jag föresatte mig att bli lokförare. Ja, än mer, jag skulle
av min lokförarlön spara ihop så mycket pengar, att jag kunde
hjälpa Nykarleby järnvägs svaga ekonomi på fötter! Jag
tog mig före att lösa ett räkneexempel av det längre slaget:
Till vilket belopp växer med ränta på ränta en viss månatlig
lönebesparing gjord under ett visst antal årtionden? Och i den i mitt
tycke vackra Smedslundsbacken nära intill järnvägen och Karlgrönfors
skulle mitt framtida hus och hem stå. Knappast kan drömmerierna förklaras
på annat sätt än att Nykarleby är en god jordmån för
gosselynne, hoppfull håg och fantasi.
Emellertid gick
1516-åringens lokförardröm i stöpet. Orsaken var arbetstidsförhållandena
i min tjänst som lokeldare. Eftersom jag var ensam i min syssla och tågen
gick dagligen, fanns ingen ledig dag. Lokföraren hade heller ingen annan
ledighet än ett par semesterveckor, men han var redan stadgad äkta man
och familjefar (en son blev visst sedan bemärkt finsk författare under
namnet Merimaa?) Jag hade ej tillfälle att träffa mina kamrater någon
söndag ens. Då jag efter 20-tiden på sommarsöndagskvällarna
blev ledig att gå ut i stan, stod ingen kamrat att finna. Alla var borta
på utflykter till skären eller på annat håll. Ensam satt
jag på en bänk i parken och betraktade den färgvackra kvällsskyn,
som avtecknade sig i älvens vattenspegel i norr. Snart var jag färdig
med den underhållningen och gick hem.
Sommarmånaderna var synnerligen
ansträngande genom att vi måste släpa sandtåg från
kl 6 och jag stiga upp 4½5-tiden för att hinna få ångan
upp till 6-tåget. Ännu 2021-tiden på sommarkvällarna
spolade vi ofta pannsten ur ångpannan vid vattenintaget vid Stora bron.
Då 15-åringen hållit på vardag och söndag från
2 juni till julaftonen 1901, sporde han banvakten Gustaf Bärs om denne ville
gå in på att byta tjänst på juldagen. Under förutsättning
att det inte snöade på julnatten och dagen, så skulle 15-åringen
som banvakt ej ha något arbete med växlar och plog utan i själva
verket få en efterlängtad ledig dag, kunna gå i julkyrkan osv.
Den gode Bärs gick in på mitt förslag, ingen snö föll,
och jag njöt av juldagen som kanske aldrig förr.
När skriftskolan
begynte sin vårtermin i maj 1902, gällde det att ordna järnvägsarbetet
så, att jag kunde besöka skriftskolan höstskriftskolan
hade jag uteblivit ifrån men ej förlora min månadsinkomst.
Saken löstes så, att jag bytte arbete med stallskarlen. Han fungerade
som eldare och jag sågade med fars bistånd ved och pumpade vatten
för loket, dvs. gjorde stallskarlens arbete på tider då jag var
fri från lektionerna i skriftskolan. Så hankade vi oss fram tills
konfirmationen var förbi, och jag återtog min eldarsyssla.
Men
saknaden efter lediga helgdagar och samvaro med kamrater blev i längden tryckande
för det unga sinnet vid 16 år, och slutligen fick jag fars tillstånd
att säga upp min tjänst som eldare. Hos trafikchefen-överläraren
utspann sig följande dialog:
Nå, vad har
du på hjärtat?
Jag kommer för att säga upp min
tjänst.
Varför det, har du ej god lön?
Jo
(jag hade då 40 mk i månaden).
Nå vad fattas dig
då?
Jag har ingen ledighet, ingen ledig dag.
Ledighet!
Vad skulle du göra med ledighet! utbrast han skrattande, men fick ingen närmare
motivering från min sida.
Uppsägningen var oåterkallelig.
Den 30 augusti 1902 på kvällen, så snart loket kört in i
stallet, var jag fri. |