Projektet med den nya farleden och ångbåtsbryggan möttes
till en början med stor skepsis av de större redarna och köpmännen
i staden. Man ansåg att egoistiska skäl från plankexportörernas
och vissa andra affärsmäns sida låg bakom planerna. I nov.
1863, sedan den nya, längre fram beskrivna farleden till den tilltänkta hamnen redan var utprickad, skriver P. Aug. Lybeck
till sin svåger Carl Grundfeldt i Helsingfors:
”Nu till andras(j)ön, jag tror att di spelar med hender och
tender för att få farled dit; Öfwerst Löjtnandt Lagerberg,
som var här och utprickade farleden, bodde i Hedströms stuga
och dra(c)k Tådde med dem, mente att det kan bli farled där,
så får se om de ej får sin vilja fram. Det får
nu vara hur som helst, men att de tre (d.v.s. Alfr. Häggblom, G. M.
Hedström och E. Roos) är ena stora klippare, och att egennyttan
spelar större roln är min tro. Om det kan för framtiden
bli någon vinst för stan, får vi nu se om vi lefver ...” 5)
Till en början avsåg man även att bibehålla stadens
lastnings- och lossningsplats på Alörsfjärden och vid
Åminne. I ett utlåtande till Lots- och Båkinrättningen
om den nya farledens behövlighet framhöll man detta, men anhöll
att ”staden förunnades rättigheten att vid den s.k. ”Vestra
sjön” få avlasta vanliga exportartiklar samt att derstädes
få lossa med ång- och segelfartyg från ryska och finska
hamnar inkommande gods, ävensom från utländska hamnar
inkommande, tullbehandling i packhus icke underkastade varor”.
Nyttan av den nya farleden erkändes dock till en början vara
ringa, men ”dess bekvämlighet (skall) framkalla en trafik, från
vilken staden för närvarande är utesluten”. Särskilt
betydelsefullt ansågs det vara, att den erbjöd ångfartygskommunikationerna
en landningsplats på fasta landet. Man medgav, att mängden
av fartyg, som dittills begagnat farleden ej var stort, då endast
en person (O. v. Essen) dittills varit berättigad att verkställa
avlastningar utom stadens hamnområde vid Munkgrundet, detta till
följd av åberopade adliga privilegier. Dessa avlastningar hade
börjat efter det att den nya vägen
till Bonäsfjärden dragits och hade 1863 uppgått till
endast fyra skeppslaster.
Vad behovet av en landningsplats på fasta landet för den växande
ångbåtstrafiken beträffar, hade man i Nykarleby med stor
förtrytelse konstaterat, att det den 11 febr. 1856 med ryska statsmedel
av generalguvernören greve F. W. R. Berg stiftade Österbottniska
Ångfartygsbolaget, vars uppgift var att åstadkomma ångbåtsförbindelse
mellan de österbottniska hamnarna och S:t Petersburg, gick förbi
Nykarleby med sina båda hjulångare Österbotten och Suomi. Bolaget hade 1861 nio aktionärer i Nykarleby, representerande
30 aktier, medan Jakobstad hade 13 och 29, Gamlakarleby 16 och 47, Vasa
32 och 114 och Uleåborg 58 aktieägare och 302 aktier. Aktieägarna
i Nykarleby var C. J. Berger 5 aktier, A. Dyhr 5, C. Grundfeldt 1,
P. A. Lybeck 1, Nils Malmberg 4, C. W. Sundström 5, M.
Sandström 5, A. Westlin 1 och H. Qvickström 3 aktier. Trots
denna goda representation i bolaget förbigicks Nykarleby i trafiken,
så att gods och passagerare måste taga omvägen över
Jakobstad. Detta väckte stark indignation i staden. 7) Vid bolagsstämman
i mars 1861 i Åbo yrkade Nykarlebyaktieägarnas ombud, handl.
Robert Uggla, Kristinestad, att staden åtminstone varannan resa
skulle anlöpas av ångarna Österbotten, som börjat
sina turer hösten 1857 och Suomi, som satts i trafik sommaren
1858. Men yrkandet beaktades ej. Turernas antal för sträckan
S:t PetersburgUleåborg var 56 per fartyg och säsong
och olyckor inträffade ofta, vilket gjorde trafiken osäker och
oregelbunden. 8) Bl.a. låg Österbotten på
reparation i 50 dagar 1860 efter att den 5 aug. ha råkat ut för
brott på mellanaxeln på resa från Vasa söderut.
Befälhavare var 18581873 sjökapten C. O. Olson från
Nykarleby, känd som en duglig och erfaren skeppare. Tydligen ansåg
bolaget, att hamnbryggan vid Alörn i det skick, vari den då
befann sig, ej kunde anlöpas av så stora fartyg, som det här
var fråga om. Österbotten hade dimensionerna 180x24x8
fot och mätte 143½ sv. läster och 246 ton enligt engelsk
mätning. Fartyget hade 40 hyttplatser och rymde dessutom 100 däckspassagerare. Suomi var ungefär lika stort. Redan 1861 hade man inom bolaget
konstaterat, att ”de Österbotteniska ångarna ...
äro för stora och dyra i förhållande till de små
städer de anlöpa” 9)
Ångbåtsbryggan vid Andra sjön tillkom liksom vägen
dit ej på stadens utan helt på privat initiativ. Den 31 okt.
1864 anmälde G. M. Hedström i magistraten, ”att stadens
handlande överenskommit om att på hamnkassans bekostnad invid
Bonäs viken eller den s.k. ”Andra sjön” anlägga
en landningsbrygga om 285 alnars längd och 10 alnars bredd”.
Stadens handlande borgerskap hade sålunda på egen hand, utan
att rådhusstämman sammankallats eller magistraten hörts,
beslutat om denna stora utgift, att bekostas med allmänna medel.
Planerna var ännu mera vittsyftande. I händelse direktionerna
för Österbottniska Ångfartygsbolaget biföll en tillämnad
ansökan om rättighet för ett flertal av bolagets ångfartyg
att anlöpa hamnen, skulle den projekterade bryggan byggas ut till
en längd av 300 alnar. Ett upplagsmagasin skulle i så fall
uppföras i bryggans närhet. Den nya vägen skulle på
samma kassas bekostnad försättas i farbart skick.
De närvarande av stadens äldste beslöt vid rådhusstämman
den 31 okt. enhälligt att bryggan skulle anläggas i sten till
225 alnars längd [135 m]. I händelse en förlängning
komme till stånd, borde denna göras i trä. Upplagsbryggan
borde uppföras i vinkel mot bryggan till 7 famnars längd [12,6
m] och 6 famnars bredd. Virke till underslag fick tagas ur stadens skog
invid Juthbacka hemmans rå. Vägreparationen borde utföras
samtidigt. Handlandena G. M. Hedström och Alfred Häggblom
utsågs till stadens ombud för att ombesörja arbetena. 10)
Bryggan skulle vara färdig före den 15 juni 1865. Hedström
och Häggblom skulle även sköta om anläggningen av
en ny väg mellan den förutvarande vägen och den nya landningsbryggan.
Bonden Matts Gustafsson Henriksnäs hade förbundit sig att före
nämnda tid uppföra de magasin magistraten bestämt.
Bryggan blev dock ej färdig förrän i slutet av sommaren,
då betingssumman höjdes från 950 till 1260 mk. 11)
Stenbryggan kostade åren 1864 360 och vägen 120 mk. Följande
år uppgick kostnaderna för ångbåtsbryggan, magasinet
och vägbyggnaden till 9218:73 mk. Utgifterna bestreds med hamnkassans
egna tillgångar. Behållningen i denna uppgick för 1865
det oaktat till 4191:99 mk. Under åren 18661867 utbetalades
483:40 mk för bryggan och 1450 mk för vägen. 12) |