Sedan Munkgrundet vid Bonäsfjärden i början på 1860-talet
alltmera börjat användas som lastageplats och exporthamn för
trävarorna från Keppo m.fl. sågar, upplodades 1863 en
ny farled till denna hamn. Det var lotslärlingarna Simon Ems och
Gustaf Dahllund och bonden Erik Bonäs, som under överinseende
av lotsfördelningschefen Lagerstedt utförde detta arbete.
Farleden sträckte sig från Munkgrundet till Torsö redd.
Den förutsatte, att en boningsstuga uppfördes på Kubban
för 2 äldre lotsar och en lotslärling, ty lotsarna vid
Hällgrunds båk åtog sig ej lotsning i den nya farleden.
Däremot lotsade de till Alörn och till den gamla ankarplatsen
vid Djupsten samt till den nya farledens början, därifrån
lotsarna på Kubban sedan skulle fortsätta lotsningen till den
nya hamnen. 25)
Den 17 febr. 1864 anhöll lotsuppsyningsmannen, öv. löjtn.
Lagerstedt, att holmen Kubban måtte upplåtas för
lotsverkets räkning för uppförande av en vaktstuga för
lotsarna. Den var nödvändig, eftersom kronan skulle komma att
underhålla den nya farleden från Torsö redd till Munkgrundet.
Magistraten beslöt den 29 febr. efter rådplägning med
stadens äldste att avstå södra halva delen av holmen till
lotsverket utan lösen eller ersättning. Handl. A. G. Olson,
som innehaft holmen på arrende, beviljades ersättning med 100
mk för att han avträdde arrendet.
Denna kronolotsfarled från Torsö redd till Kråkskärsfjärden
och Långörns sund samt Långörn, Bonäs hamn
och Munkgrundets inre hamn försågs med 25 prickar och öppnades
för lotsning den 20 juli 1864. 27)
Kubbgrund nära stadens nya redd samt undervattensgrunden vid Kråkskär,
Broändan och Markusholmen utmärktes åren 1864 till 1866
med slät- och tofsprickar och remmare. 28)
De första lotsarna här var Simon Söderlund och Nils Rank. 29)
”Uppassningsstugan” uppfördes i stock och var 6,83x5,34
m stor samt gulmålad. Intill stugan restes en sgnalstång.
Lotsplatsen slopades 1910. |