Den 19 jan. 1842 utfärdade K. Maj:t en förordning om hantverkares
och manufakturisters utbildning i Finland. S.k. söndagsskolor skulle inrättas i alla Finlands städer för att bereda hantverkslärlingar
och gesäller tillfälle att inhämta undervisning i kristendom,
skriv- och räknekonst.
Åtgärden hade redan länge varit under diskussion. Initiativet
synes ha kommit från skråämbeten och hantverkarmästare
i Åbo stad. De hade hos guvernören och K.M:t anhållit
om att hantverkslärlingarna i nämnda stad ej finge utskrivas
till gesäller, eller gesäller antagas till mästare, utan
att de utom föreskrivna yrkesprestanda visade, att de kunde skriva
läslig handstil och räkna de fyra enkla räknesätten
i hela tal samt ägde erforderlig kännedom om att teckna och
avkopiera modeller till de arbeten, som förekom i hantverket.
K.M:t hade därefter i nådigt reskript av den 4 mars 1840 uppmanat
länsstyrelsen att inhämta magistraternas och borgerskapets yttrande,
om ej Åbostadgandet borde utsträckas till varje stad i landet,
och om städerna i så fall vore villiga att bereda lärlingar
och gesäller nödig undervisning.
I Nykarleby sammanträdde borgerskapet i anledning härav den
6 april. Borgarna ansåg, att Åbostadgandet även borde
utsträckas till Nykarleby såsom ett nödvändigt tillägg
till de i författningarna föreskrivna fordringarna för
blivande hantverksgesäller och mästare. ”Upplysningen,
som i senare tider äfven spridt sig till denna samhällsklass,
torde påkalla en vidsträcktare färdighet och kunskap än
som derförinnan erfordrats och ansetts göra till fyllest”.
Tillfälle för lärlingar och gesäller till undervisning
i skriv- och räknekonsten skulle därför ges vid stadens
skolinrättning eller Pedagogi, ”där slika kunskaper bibringas”
och som skulle stå dem öppen.
Med hänsyn till det begränsade antal hantverkare, som på
grund av den ringa arbetsförtjänsten och utkomsten i staden
kunde nedsätta sig där, och till den kostnad, som vore förenad
med en särskild läroanstalt för hantverkslärlingar
och gesäller, kunde staden däremot ej bereda dem en sådan.
De nödiga kunskaperna i teckning och avkopiering av modeller borde
därför inhämtas i någon annan stad, där sådant
ske kunde.
Rådman Isak Lindqvist förklarade dock att han var villig att
avstå av honom upphyrda rum i händelse behov för staden
skulle uppstå.
Magistraten instämde f.ö. i borgerskapets åsikt. 60)
Hantverksskolan genomfördes ej ännu i den form man ursprungligen
hade tänkt sig. Förordningen om söndagsskolorna följdes
däremot av omedelbara åtgärder. Magistraten i Nykarleby
sammankallade på anmodan av guvernören alla borgerskapets medlemmar
för att samråda om lämpliga åtgärder. Före
1843 års början skulle skolan vara i arbete. Några avgifter
skulle ej erläggas under tre år framåt, varefter senaten
skulle bestämma, om avgifter skulle uppbäras eller inte. Stadens
invånare, särskilt fabriksidkare och hantverkare, skulle uppmanas
att lämna frivilliga bidrag efter förmåga.
Pastorsadjunkten och t.f. läraren vid lägre elementarskolan Johan Anton Nordgren skulle tillfrågas, om han ville åtaga
sig lärarbefattningen vid söndagsskolan. Han hade gjort sig
synnerligen välkänd i samhället.
Den 6 juni anmäldes vid ett nytt sammanträde, att guvernören
ej haft något att erinra mot de åtgärder som företagits.
Pastorsadjunkten Nordgren hade förklarat sig villig att övertaga
och så länge han vistades på orten handhava lärarbefattningen
vid söndagsskolan mot en årlig lön av 28 rbl 57 kop. s:r.
Borgerskapet godkände löneanspråken. Man beslöt
vidare, att av den ”arbetande folkklassen” i staden skulle utom
hantverkslärlingar och gesäller även sådana, som
av en eller annan orsak ej vore i tillfälle att bevista undervisningen
i lägre elementarskolan, äga tillträde
till söndagsskolan.
Undervisningen vidtog i sept. 1842. Nordgren undervisade dock ej mer
än under höstterminen s.å. Vid visitation av lägre
elementarskolan den 2 mars 1843 konstaterade ärkebiskop Melartin,
att söndagsskolan inrättats i staden enligt K.M:ts förordning
av den 19 jan. 1842. Skolan var avsedd för hantverkslärlingar
och gesäller samt andra till tjänstehjonsklassen hörande
personer av mankönet. Undervisningen meddelades varje helgdagseftermiddag
i räkning, skrivning och kristendomskunskap. Elevernas antal var
mellan 20 och 30 och adjunkten i församlingen, Gabriel Häggblom var t.f. lärare mot särskild avlöning från staden. 61)
I fortsättningen arbetade skolan med större eller mindre framgång,
beroende på ekonomiska konjunkturer, tillgången på lärare
o.s.v. Materialet rörande skolan är magert, några matriklar
eller räkenskaper finns ej bevarade annat än från 1880-talet.
År 1876 meddelar emellertid elementarlärare Johan Kaldén,
som på annat ställe omnämnts, att skolan under nödåren
18671868 varit litet besökt, men nu mycket tillvuxit och
vunnit folkets förtroende, om man fick döma efter det jämförelsevis
stora elevantalet mot förr. Ht. 1874 hade skolan 25 och vt. 1875
24 elever, ht s.å. 27 och under vt 1876 52 elever.
Skolan hade då haft samma föreståndare sedan 1867 och
dessutom under de tre senaste åren även en biträdande
lärare. Kaldén, som var hemfallen åt dryckenskap,
skildes visserligen från tjänsten i maj 1868 och skulle ersättas
med biträdande elementarläraren Säfvendahl, men Kaldén
protesterade och återfick tjänsten.
Söndagsskoldirektionens ordf. var 1876 borgmästare Th. Wilander,
som ”med värme” omfattade skolan. 62)
Skolan arbetade på två avdelningar, en lägre och en
högre och på 1880-talet, sannolikt redan tidigare, även
med en finskspråkig högre avdelning. Elevförteckningarna
från åren 18841886 är bevarade. Läsåret
18841885 besöktes söndagsskolan sålunda under höstterminen
av 15 elever, av vilka 3 med finskt modersmål. En av dem, garvarlärlingen
Isak Koskinen från Lappo var över 25 år gammal vid inskrivningen.
Av eleverna var 4 från staden och 10 från landsbygden. Höstterminen
1885 var elevantalet 13 och vid vårterminens början 1886 10.
Det minskade under terminen med eller utan känd orsak. I hela söndagsskolan
fanns vid vårterminens slut endast 2 elever i högre svenska
och 1 i finska avdelningen, men ingen i lägre avdelningen. Skolan
hade m.a.o. i verkligheten upphört att existera. Under höstterminen
1886 utgjorde dock elevantalet 2 på vardera svenska avdelningarna,
3 på den högre och 2 på den lägre finska avdelningen.
Lärare var 18841886 seminaristen E. H. Bäckman 63)
och på finska högre avdelningen vårterminen 1886 hans
klasskamrat, seminaristen Hugo Ruotzi. 64)
Vad läsåret beträffar började skolan vanligen i
mitten av jan. och slutade i mitten av juni (1885 sålunda 18 jan.14
juni och 6 sept.13 dec.). Lektionerna hölls under söndagarna
kl. 1417, vartill kom teckning under lördagar kl. 1819.30.
Skolan stod inför sin avveckling. Den 25 nov. 1885 hade Kejs. förordningen
om söndagsskolornas omorganisation till hantverksskolor emanerat.
Dessa skulle meddela sådana kunskaper och färdigheter, som
var av nöden för hantverksidkare och efterhand ersätta
söndags- och aftonskolorna i landet. Som av redogörelsen för
hantverksskolans tillkomst och verksamhet framgår, skulle söndagsskolan
enligt stadsfullmäktiges beslut av den 28 dec. 1886 indragas i och
med läsåret 18861887 och lägre hantverksskolan träda
i verksamhet den 1 sept. sistnämnda år. Av olika anledningar
kom den nya skolan ej till stånd förrän hösten 1890,
varför söndagsskolan fortsatte sin verksamhet t.o.m. vårterminen
detta år. Rörande elevantal och lärare är dock ingenting
bekant, emedan alla arkivalier saknas.
Av berättelserna om söndagsskolans verksamhet åren 1885
och 1886 framgår, att skolan då kämpade med stora svårigheter.
Det ringa bidrag skolan åtnjöt tillät ej anställandet
av ordinarie, erfarna lärare utan undervisningen handhades som vi
sett av två lärarkandidater från seminariet, av vilka
den ena uteslutande skötte undervisningen på den finskspråkiga
avdelningen. Till följd av årligt ombyte av lärarkrafter
och på grund av att de särdeles fåtaliga eleverna ej
heller visat synnerlig flit och punktlighet vid sina skolbesök, hade
resultatet av skolans verksamhet, vad elevernas framsteg och de medhunna
lärokurserna beträffar ej varit goda, heter det i 1885 års
berättelse. Den påbjudna organisationen till hantverksskola
var därför synnerligen välkommen.
I 1886 års berättelse framhåller borgmästare Werner
Strömmer, att skolan ”mer och mer befunnits otidsenlig och icke
fyllande det med slika skolor åsyftade ändamålet”.
Skolan hade liksom föregående år varit indelad i en svensk
och en finsk avdelning, av vilka den finska endast under höstterminen
arbetat på två avdelningar eller kurser.
Det av statsmedel åtnjutna bidraget utgjorde 200 mk för året.
Nykarleby stad bidrog med kostnaderna för lokal, värme och lyse
samt 137 mk för lektionerna i ritning och anskaffat material eller
inalles 144 mk för 1886 och 85:25 mk för 1885. 65) |