[Kyrkan någon gång mellan 1930-talet när fackverket flyttades
till mittspannet och slutet på 1960- eller början på 1970-talet
när Juthasvägen permanentbelades. Notera trafikmärket med ”15”
och att det finns kantstenar vid trottoaren. Tillhör Adèle
Broman.]
Under sången tätnade menighetens
andedräkt till täta dimslöjor kring ljusen i den kalla kyrkan.
Gossen i bänken kunde ej se sig mätt på glorian kring ljusen.
Plirade han med ögonen blev glorian än större och lyste i alla
regnbågens färger, och de växlade ständigt som i ett kaldejoskop.
Och prästen predikade om julbudskapet och om Ljuset, som skiner i mörko
landet klarligen. Julljus och livsljus och Ljusets Fader och Jesus Kristus som
världens ljus, det enda tillförlitliga. Varje jul återkom denna
förkunnelse i julljusens sken i barndomskyrkan, och den gick ej spårlöst
förbi varken unga eller gamla kyrkobesökare. Sant sjunger Stjärngossarna
i sin slutvisa; ”När andra stjärnor slocknat ren, barndomsjulens
stjärna än i minnet blänker.”
Våra kyrkliga ungdomsminnen,
de allra känsligaste och ljusaste, är för litet var av oss förknippade
med skriftskoltiden, dessa välsignade vårveckor med deras underbara
höjdpunkt: konfirmationen och den första nattvardsgången i ljuvlig
midsommartid. Jag kan ännu se oss pojkar sitta på sockenstugans simpla
bänkar lyssnande på våra lärare och herden Karl Viktor Petrell
och Werner Bengs. Det var fullödigt korn de sådde i unga sinnen. Mottagligheten
var olika, men Guds ord återvände på den tiden ej heller fåfängt.
Sockenstugans nakna stockväggar lystes upp av den naturliga solen, men här och var
i unga sinnen tändes Andens vårsol. Vi tänker i dag med varm tacksamhet
på våra skriftskollärare och vörda deras minne.
[Sockenstugan mot väster. Målning vid Nykarleby museum av Helge Henriksnäs.
Foto: Lars Pensar.] |
Och bilden av vår barndomskyrka
i midsommartid, hur levande, strålande och doftande står den ej för
vårt minne till livets slut. Möjorna av ungbjörkar, enriskransarna
och blommorna, och kyrkan fylld med andäktigt sjungande och lyssnande människor
från stad och land. De äldre satt väntande, längtande att
få uppleva i sin känsla och ande något av sin egen ungdoms första
nattvardsgång. Och den stunden kom, om ej under konfirmationsförhöret
på midsommarafton eller under predikan på midsommardagen, så
åtminstone då den unga skaran böjde knä vid altaret och
den gamla kära nattvardspsalmen, som man själv sjungit i sin ungdom,
brusade genom kyrkan och ryckte alla med. Då smälte de hårdaste
sinnen, då tvingades fram både ångerns, bönens och den
ljuvliga visshetens suckar och tårar. Vissheten om att om än bergen
vika och höjderna vackla, så skall Herrens nåd och frid bestå.
Sådana källsprång till rening, förnyelse och förtröstan
kunde en psalm sådan som ”Hur kan jag glömma Honom, som aldrig
glömde mig” utlösa i Nykarleby kyrka på midsommardagen år
efter år. Men så är den psalmen benådad till ord och melodi
som få.
Midsommardagen 1902 var det Werner Bengs, som predikade över
dagens text. Han underströk betydelsen av Johannes-namnet, `Herren är
nådig`. Det är allt vad jag har i behåll av predikan, men jag
tror det räcker. Vid altarrunden upplevde jag en nådens och salighetens
stund så starkt och intensivt som aldrig förut och knappast heller
senare i livet.
Endast en ringa del av den menighet, som då fyllde
kyrkan, är kvar i livet. Många bortgångnas namn återfinns
på gravgården på älvstranden, där Ragnörsforsen
sjunger sin vemodsmelodi. Älven och kyrkan hör samman i minnesbilden
för alla Nykarlebybarn. Barndomsälven är symbol för livets
älv. Längtan efter levande vatten är för oss en värdefull
arvedel från barndomskyrkan, ungdomsårens tempelgård. Livets
Herre give att denna arvedel, allt framgent måtte rikligen stå till
buds i detta tempel och villigt tagas emot av unga hjärtan, släkte efter
släkte.
|