J. L. Birck
Min barndoms
marknader
(På
1890-talet)
I
Marknaderna förr i världen bröt på ett markant
sätt två gånger om året det lugna, mestadels händelsefattiga
livet i lilla Nykarleby. Marknadsfolk, säljare och köpare från
när och fjärran invaderade staden för några dagar. Hästar
och fordon fyllde gårdstomter och gator. Körsvenner hojtade och smällde
med piskan, hästar gnäggade från alla håll, positiven ackompanjerade
med kända och kära men slitna melodier. En äkta marknadsstämning
utan positiv och lyckans stjärna var knappast tänkbar. Och
tattarna [romerna] var som alltid oöverträffade i att ge
färg och sprätt på marknadslivet genom att provköra egna
och andras hästar i pin karriär längs stadens gator, innan köp
och byten kom till stånd. Redan en eller två dar före marknadens
början rapporterades i skolan oss pojkar emellan: Tattarna är
i stan, vi såg dem utanför apoteket.
Det var ingen lätt
sak för stadsborna att besöka apoteket under marknadsdagarna. Gatukorsningen
framför apoteksdörren var uppfylld av hästar och fordon. Genom
dörren trängde sig en jämn ström av marknadsfolk ut och in,
finska bönder i bejlingsskor vintertid, färggranna tatterskor
och ståtliga tattare, som bar röda gördlar kring livet och formligen
vadade i läder i sina otroligt långskaftade pjäxstövlar.
Så fort en sådan apotekskund kom ut med en liten apoteksflaska
i handen, tog han korken ur och hällde innehållet i sin törstiga
strupe och så in igen efter en ny styrketår. Det var särskilt
Hoffmansdropparna
och även andra sprithaltiga tinkturer, som var begärliga och hade en
så strykande åtgång att hela gathörnet luktade av dem.
Brännvinsbutiken var stängd de två marknadsdagarna, men förtänksamma kunder
infann sig dagen före stängningen med sin blänkande brännvinsporr
av bleckplåt och fick sina lagliga två liter åt gången.
Det blev god dagskassa i butiken, men så hade man också berett sig
på förhand och låtit rulla in fyllda fat av Pohjola bränneris
tillverkning. Ölbutiken för utskänkning flasktals var däremot
öppen och hela marknaden fullproppad av törstiga kunder. Somliga salade
till en hel korg, som de avhämtade direkt från bryggeriet. Marknadsstämningen
och sorlet i stan steg med var timme och dag som gick.
Det hade varit otänkbart
att hålla barnen i skolan, därför var det alltid lov båda
marknadsdagarna. Och inte hölls vi barn inomhus de dagarna mer än vad
hungern och kylan tvingade oss, för torget var fullt av folk och varor och
rörligt liv. Vid torgplanket i väster satt stadens guttagummor
i rad vid sina brödkorgar, liksom de gjorde varje torglördag året
om. Hällströms Anna sålde egenhändiga pannkaksbitar, Lill-Fina,
Brödfia, Markéns Mommo m.fl. sålde Vetebröd av stadens
egna bagares tillverkningar. Men konkurrensen från utsocknes sida var hård.
Påhlsons (sedermera Asplunds), bageri hade kommit med eget stånd
på hjul (eller medar) från Jakobstad, även andra bagare från
främmande orter hade infunnit sig. Äkta viborgskringlor saknades ej,
och kringelband, billiga bisquits och fintrådiga, örfilsliknande makaroni,
allt petersburgska varor, hade nyhetens behag och var överkomliga även
för magra börsar. Färska frukter hörde ej till ordinära
butiksvaror dåförtiden i Nykarleby, och allra minst året runt
som nu, men till marknaderna infann sig ryska frukthandlare från Petersburg
och dukade fram frestande ymnighetsbord med äppel, apelsiner päron,
vindruvor, arbuser [vattenmeloner] och meloner. Petersburgare var det också,
som radade fram billiga och begärliga leksaker: hästar, kor och får
av papier maché, att icke förgäta de nätta och lätta
bollarna, varje boll försedd med ett gummisnöre att fånga in bollen
med, då den gång på gång slängdes ut från handen.
[De sågspånsfyllda bollarna såldes ännu på 1970-talet.]
Till första radens salustånd stånden
var ordnade i rader tvärs över torget i nord-sydlig riktning
hörde givetvis guldsmederna. De hemmahörde i Vasa, Jakobstad och Gamlakarleby
och gjorde mest affärer med blivande fästefolk från landsbygden.
Till brudarnas utrustning stod s.k. påsaryssar.
(mest var det muhammedanska tatarer ända från trakten av Kasán)
med prima ryska linnevaror och även billiga storspeglar i ram.
Hemslöjdsmöbler, liksom möbler överhuvud, torgfördes
endast sparsamt: några klaffbirångar à 25 mk färdigt
målade och ådrade i bruna färgtoner, och någon gungstol
det var allt i möbelväg, som jag minns.
Pjäxskomakare och
kängskomakare, som ofta ej hade tilläckligt av beställningsarbeten
utan måste arbeta på lager, hade uthängt sina alster på
kist- och lådkanter. Kvinnfolkskängor bjöds ut för 78
mk paret. Större utrymme på marknaden behövde sadelmakarna för
att hänga upp ränker, gjolor och remtyg av alla slag på horisontala
stänger ordnade i fyrkant. Kopparslagare, t.ex. Wickström från
Kvevlax, och gelbgjutare hängde upp blänkande kaffepannor och klingande
bjällror, medan bleckslagarna från Lillkyro satt omgivna av silverglänsande
högar av bleckkärl av alla behövliga sorter och storlekar. Bleckkärl
var en stor bruksartikel förr, då emalj-, aluminium- och plastkärl
var okända, men bleck-, ler- och träkärl så mycket vanligare
och därför hörde till marknadsvarorna.
Marknadsbesökarna
traskade av och an mellan varustånd, varubord, -kistor och -stänger,
granskade, valde, prutade och köpte. Men blev de frusna och trötta av
vandringen, vilket de blev, hade marknaden ej mycket att bjuda på. Hällströms
Anna och någon till hade torgfört varsin träså med rykande
varm och begärlig risgrynsvälling, som blott allför fort tog slut.
Herpeus' Anna brukade koka ett slags sockerdricka, som kallades spitting och serverades
varmt i små glas eller koppar. Kaféer och matserveringar för
allmänheten fanns ej ännu på 1890-talet i staden. De, som skaffat
sig marknadskvarter till natten i staden eller omnejden, tog igen sig på
kvällarna. Man kokade hetvägg på vetebröd och mjölk,
åt av medhavd vägkost, blev varm, mätt och belåten, pratade
om sina marknadsupplevelser och iakttagelser med kamrater och värdfolk och
sov sedan gott på de tillfälliga golvbäddarna.
Det fanns
en kategori marknadsbesökare, som ej själv behövde köpa marknadsgutta.
Det var giftasvuxna flickor från landsbygden. Varje väl hållen
flicka kunde räkna med att av en var av sina tillstädsevarande beundrare
bli begåvad med en präktig ankarstock eller viborgskringla.
Hon samlade gåvorna stolt på armen, och det blev en nätt börda
till sist, ifall flickan ej hade till hands en extra duk att bära brödet
i. En syn, som jag aldrig glömmer, är från en marsmarknad. En
grupp frodiga härmäflickor klädda i enfärgade yllekjolar,
en kjol röd, en annan orangegul, en tredje grön, en fjärde blå
o.s.v., marscherade skrattande glada i grant flankled flera varv mellan södra
och norra torgsidan, envar bärande på armen en börda ankarstockar,
som de fått av sina kavaljerer, käcka pojkar med s.k. slangpipa (pipa
med lagom långt, böjligt, rött skaft) i munnen. Flickornas kjolar
var långa och sopade snön, tills fållarna rasslade isiga och
styva kring benen. Men vad betydde det mot att på stadens torg få
visa hur uppburen man var, och vad gjorde det fast man frös en smula, man
kunde ju driva kylan ur kroppen med hetaste hetvägg i nattkvarteret.
|