[14.
Bredvidstudier]
Edgar har dragit sig undan till salen med en bok och två stora blåhäften,
som har de första sidorna nästan fullskrivna med en hög
och lutande handstil. En vuxen mans stil. Han känner till den stilen
så bra redan. Skriften är samlad i jämna fyrkanter på
sidorna, som trädgårdssängar med gångar emellan.
Det är bäst att sitta i salen när man sysslar med detta.
Inne i kammarn faller det sig naturligt att läsa läxorna, dem
som hör skolan till. I kammarn kommer man ju instörtande på
frukosttimmen och därifrån bär det av till skolan igen,
sedan man fått i sig potäterna eller blodbrödet. Skolan
och kammarn hör ihop på sätt och vis. Men det här
är någonting helt på sidan. Det är allvarligare
och viktigare. Därför passar det att Edgar sitter i den avskilda
och svala salen, när han pluggar de blå häftena.
Det är Venhojärvi som skrivit det som står i häftena.
Det ena innehåller alla tempora av verbet läsa på finska,
det andra samma sak på ryska. I finska häftet står det
dessutom en hop annat, regler och sådant, men nu behöver han
just inte det skrivna mer, sedan han börjat läsa Kockströms
första del. I ryskan har han ingen bok. Men alfabetet kan han redan
utan att stappla, man skulle kunna väcka honom mitt i natten och
fråga.
Det är fem veckor nu sedan han började läsa för Venhojärvi,
räknar Edgar efter. Bra bekvämt att Venhojärvi bor hos
dem. När Edgar har sin lektion behöver han bara kliva uppför
vindstrappan från kammarn. Utför den trappan kom Venhojärvi
nerhasande på kvällen samma dag han flyttat in, och egentligen
var den visiten orsaken till att Edgar började läsa för
honom. Kanske det rentav var sparbössorna som gjorde det. Att Venhojärvi
råkade få syn på dem när han tassade omkring och
fingrade på ett och annat smått som finns i kammarn.
»Uebe Sparsamkeit» läste han på de gula trädosorna,
och varken Edgar eller systern kunde förstås säga vad
det egentligen betydde. Ja, tyska måste Edgar snart också
börja läsa för Venhojärvi.
Han fördjupar sig i Kockström, präglar in de nya orden
i syn och hörsel, stavelse för stavelse, som om han drev mossa
i en vägg. Stundom liknar orden någonting och då är
det lättare. Jaha, rusk, det är ju rakt ingen konst att minnas,
rusk, rusk och så ea på sladden. Då och då blir
munnen stående öppen mitt i en stavelse; blicken har fastnat
vid den bländvita längan mitt över torget, som till hälften
ligger nattskumt i skuggan från deras byggning. [Ruskea brtyder
brun på finska.]
Det knastrar till i gruset en bit från fönstret. Ingenting
att lyss till, grusknastret är som det skall vara: med långa
mellanrum går alltid någon förbi på trottoaren.
Men Edgar lyssnar ändå. Det är två som närmar
sig: ljuden sällskapar med varann i gruset. Edgar hör att den
ena är gubben Zeta.
Det är bara han som tar sådana korta fjät, med tårna
utåt, så korta att fotspåren nästan hänger
ihop och blir till en ändlös rad av z-bokstäver. När
de två är mittför fönstren hör man rösterna:
de kommer in i salen liksom inlindande i yllelappar. Så knastrar
stegen vidare och det blir tyst igen. Edgar dyker på nytt ner i
Kockström.
Det går bra för Edgar i skolan. Årsbetygen förbättras
i en jämn kurva. Han är samvetsgrann och flitig. Han får
höra beröm och rodnar blygt självmedvetet. Mor skiner upp
när det blir tal om Edgars skolgång.
Kunskaperna man får i skolan är trots det hårda och
torra, som stålbakat bröd mest. Man tuggar och tuggar för
att det så skall vara. Men det finns andra kunskaper också.
Edgar har upptäckt dem småningom. Det som man får veta
vid sidan av skolan har färg och doft och smak. De kunskaperna kan
vara som underliga blommor, eller rätter man inte prövat än
och vänder på tungan för att få ut allt de har av
smak möjligheter. Ibland är de spännande som ett cirkusnummer
eller sveper kring en likt sydvästen vid uthamnen.
Man kan hitta dem på besynnerliga ställen. En gång i
veckan får de bröd till butiken från en bagare i grannstaden.
Det kommer med hästskjuts i ett par packlådor, som invändigt
är tapetserade med tidningsnummer. Ibland finns där riktigt
färska blad. Edgar brukar slita loss dem från bräderna
och gå igenom allt, spalt efter spalt; på så sätt
fick han en gång veta att Portugals konung och kronprins hade blivit
mördade tre dar tidigare. [År 1908 mördades Karl I och
kronprinsen Luis Felipe.]
Så har somliga seminarister böcker som man glömmer bort
sig vid när man får låna dem för ett par timmar
i stöten. Världshistorien till exempel som visar hur det gick
till i livet för tusen år sedan. Att det redan på den
tiden fanns handelsbodar och folk som kom och gick och var livslevande
människor! Det har Edgar inte kommit att tänka på. Han
har bara sett gravitetiska [högtidliga och stela] eller vilt fäktande
kungar marschera in i världen genom en sifferport och ut igen genom
en annan. En tid fick han avhämta Löfbergs huvudstadstidning
sedan den var läst. Där plockade han åt sig ett och annat
också.
Visst kan det vara torrt det som man lär sig på sidan. Som
nu detta han pluggar för Venhojärvi. Men det är ändå
annat än skolämnena. Man tränger in i det och vill komma
längre. Det är ens eget. Det blir till ett äventyr ibland.
Man gnager inte hela tiden på samma brödknallar, emellanåt
är det som de genomblåsta
knäckebrödssmörgåsarna vid uthamnen. Denne Venhojärvi
kunde inte många ord svenska när han kom till stan och ändå
är han primus i sin klass i seminariet nu. Jämt hänger
han över sina egna besynnerliga böcker. Inte kan man nöja
sig med vad man får i skolan. Hela normalskolan är en förbunden
säck, där man stoppats in och kravlar bland kantiga små
ting. Edgar kan dem redan hela surven. Och när han väl blir
utföst ur säcken? Är det knodd [affärsbiträde]
han skall bli? Nej, det tar emot att tänka på sådant.
Det är någonting som väntar. Bortom de blå häftena
öppnar sig oskådade rika landskap, genomsvepta av en blåst
som kommer och går, han vet inte varifrån och vart. En ny
bok, en uppsnappad kunskap är en krök på vägen. Man
står där och vädrar pustarna från ett land som man
inte ser.
Men på samma gång är Edgars hoprafsade vetande sparpengar
och samlarbråte. Han älskar sina nyförvärv med en
närsynt kärlek. Det är ting att ta i och upprepat betrakta.
Han står utanför kunskaperna han skaffar sig, håller
dem i handen och sticker in dem i deras fack. Ty han bokför och systematiserar.
Han har den omsiktsfulle fattiges drift att hushålla. Han ordnar
upp det lilla han har. Det är moderns balanserande tavlor och byrågrupper.
Han är hänvisad till det knappaste och håller fast vid
det med småsinne. En ändlös kronologisk tabell säger
honom när Abraham bröt upp från Ur och Lincoln mördades.
Han samlar data ur fysiken och kemin. »Norrskenet troddes förr
vara en avspegling av vågorna i Norra ishavet.» »Kornblixten
slår från molnen till de högre luftlagren.» »En
ung österrikisk tekniker, Johann Irinyi, begynte använda fosfor
för att slå eld.»
När han vill kan han ta fram sina klenoder och försjunka i
dem. De är hans. De går gott upp mot frimärkena. De blir
hans sport. Med dem tar han revansch för att han inte får fisk
och slår boll illa. Tidvis förmörkar de himlen. Vad är
det för barnsligheter att vada ute på lötet och spela
knapp mot en solstekt södervägg i april?
I dagboken stoppar Edgar in märkliga händelser som han själv
är med om. En skald som heter J.J.
Wecksell har råkat dö [år 1907] och Edgar har råkat
läsa om det i ett blad. Det gör honom delaktig både i
hans död och Daniel Hjort och Lappviken. Det skall in i dagboken
lika väl som första smultronet han äter på sommarn.
Händelser är sådant som kommer och blir till och inte
mer kan ändras. Saker som inte fanns i går men i dag plötsligt
är lika verkliga som kyrktornet och hans fällkniv. Storstrejkstelegrammen
[1905] är händelser fast de är svåra att begripa.
Säkrast är att skriva av dem. »I dag kom följande
telegram: Witte 20 mars president i ministerrådet. Manifest utfärdats
angående yttrande-, förenings-, samvets-, församlingsfrihet,
utvidgad valrätt till riksduman, fastställande orubblig regel,
att ingen lag giltig utan riksdumans godkännande.» Men stora
händelser utspelas också hemma i stan, riktigt utanför
deras fönster: »Kl. 9 f.m. tågade en mängd finska
arbetare under sång till torget. Där uppställde de sig.
Anföraren bar en röd flagg med vit inskrift: Vapaus Frihet.
Därpå tågade de till gendarmen och togo värjan av
honom.»
Edgar annoterar torrt, utan egna funderingar och tycken. Sådant
hör inte till händelsen. Hans respekt för det sakliga är
stor. Han ringaktar det man känner. Och ändå är han
riktigt blödsint. Men vad man tycker och menar och känner finns
ju inte alls till. Man kan inte ta på det. Det är som en pösande
ånga, fladdrig och försvinnande, men inne i fladdret står
saken stöddig och trygg.
En kväll börjar ett rykte gå om att 300 arbetare från
grannstaden är på väg för att kväsa det lilla
borgarnästet. Man håller vakt på gatorna. Edgar sitter
hemma med syster; mor hade gått ut för att rekognoscera. Barnen
försöker med böcker och spel, men det vill inte gå.
Hoplaspelets blystrutar flyger förbi sina hål och rullar kring
på golvet. Ögonen tar fel på dominobrickornas prickar.
Någon har sett två misstänkta figurer framför guldsmedsfönstret
tätt intill. De två barnen är tysta, gläntar på
gardinen och känner mer än förr att de är syskon.
Men ingenting händer. Natten är endast full av beklämning
och ångest. Men den kommer inte med någon händelse. Och
därför kommer den inte heller i Edgars dagbok. Ett rykte bara
och rädsla och tankar hit och dit, vad är det att skriva om? |