Nykarleby seminarium har,
såsom av det sagda framgår väl känt tidens friska vindar,
det har haft och har fortfarande nära kontakt med det verkliga livet. Varken
dess lärare eller elever se mot en mörk framtid.
Men bäst
är att icke vara spåman.
(Inf. 2005-03-08.)
XV. SLUTORD.
Nykarleby seminarium har
enkelt och följdriktigt utvecklat sig efter den plan, som utstakades vid
dess grundläggning, och det har påverkats just av de yttre förhållanden,
för vilka överinspektör C. Synnerberg uppdrog så klara linjer,
då han ville placera det i Nykarleby. Läroanstalten har ock fått
den självständiga prägel, som man ville giva den genom att förlägga
den till en småstad, där andra och större skolor icke skulle påverka
utvecklingen.
Omgivningen och eleverna ha givit åt seminariet en något
kärv österbottnisk karaktär, ehuru flertalet av dess lärare
varit från andra delar av landet. Seminariets inflytande har ock varit ojämförligt
starkast i Österbotten, ehuru dess betydelse inte heller varit ringa för
det övriga svenska Finland.
Man har ofta ansett det vara mindre välbetänkt
att förlägga seminarier till småstäder, emedan framstående
lärare inte vilja begrava sig i dem. Det har ock visat sig svårt
att få lärartjänsterna besatta vid seminariet i Nykarleby; ibland
har ingen sökande anmält sig, oftast blott en, sällan tre. Och
dock torde man kunna säga, att läroanstalten har haft relativt goda
lärare, fullt jämförliga med lärare, som verkat i residensstädernas
skolor. De allra flesta ha nämligen kommit till seminarium av verkligt intresse
för folkupplysningsarbetet, och då flere av dem stannat vid läroanstalten
i många år, har genom dem skapats en tradition, som blivit en styrka.
Lärarna
ha genomgående varit av en andligt nykter läggning och inte låtit
för mycket påverka sig av ovederhäftiga opinioner för dagen.
Vid seminariet ha verkat djupt religiösa lärare, men icke fanatiker,
nykterhetsvänner, men icke fantaster, nationellt betonade svenskhetsvänner,
men icke nationalister. En följd härav har varit ett gott samarbete
i läroanstalten, även då meningsskiljaktigheter i övrigt
förekommit bland dess lärare.
Livets olika spörsmål
ha behandlats fördomsfritt, sakligt och från liberala synpunkter. Men
om man ser på seminariet med de nu rådande nydaningsmännens ögon,
måste det anses företräda en relativt konservativ riktning. Bibeln
är fortfarande underlaget för elevernas religiösa och moraliska
uppfostran, men den mörka färgen har med åren blivit ljusare.
En god del av den tid, som är anslagen för litteraturläsning, ägnas
åt studium av Topelius (kl. I), Runeberg och Tavaststjerna (kl. II), Tegnér
och Rydberg (kl. III) och åsyftar fullständig förtrogenhet med
dem såsom skalder och personligheter med en egen livsåskådning.
På den sålunda lagda grunden vill man bygga framtida litterära
studier. Vid undervisningen i övrigt lägges mera vikt på bibringandet
av säker kunskap än på metodiska finesser.
Seminariet vill
sålunda dana de ungas karaktär och skapa en anda, som sedan skall följa
läraren och medborgaren ute i livet.
Tack vare det resestipendium,
som årligen står till förfogande, ha seminariets samtliga lärare
varit i tillfälle att göra besök i utländska seminarier och
folkskolor, särskilt i Skandinavien, Bajern, Sachsen och Schweiz.
Av
det sagda torde framgå, att arbetet vid Nykarleby seminarium bedrivits efter
bestämda principer och givit positiva resultat.
Vid slutet av en 50-årsperiod
vänder sig blicken icke blott tillbaka utan även framåt.
Den
omorganisation av seminarierna, som nu förberedes, lovar gott genom att en
förlängning av kursen till 6 år föreslås och genom
perspektivet mot universitetet, men stora betänkligheter väcker förslaget
om Nykarleby seminariums ombildning till samskola. Ehuru man har att stöda
sig på en lång erfarenhet, äro meningarna om samundervisningens
gagnelighet delade. Samundervisningen kan tvivelsutan giva de unga nödiga
kunskaper, men kan det samliv, som därigenom uppkommer vid ett seminarium,
skapa hos ynglingarna den manliga anda, som varit under de gångna femtio
åren ett huvudsyftemål för seminariets uppfostrande verksamhet?
Vi
kunna icke ge svar på den frågan. Men vi hoppas, att vårt livskraftiga
läroverk skall få utvecklas i den riktning, som har stöd av 50
års erfarenhet.
(Inf. 2005-03-14.) |